Trassel efter linpåspolning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trassel efter linpåspolning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trassel efter linpåspolning

Jag har en Shimano FX2000, någon budget rulle med plastspole.
    Köpte Stren Original 0.29 nylon som jag spolade på själv.
    Nu till problemet. När jag öppnar bygeln på rullen så hoppar liksom linan ut från spolen och börjar trassla. När den inte gör det så tvinnas linan. Men det kan den kanske göra pga att jag provkastar på gräsmattan.
    Men just det att linan hoppar av spolen när jag öppnar bygeln måste bero på någonting.
    Blev det fel vid påspolningen? Jag satte linrullen i ett påspolningsställ och drog till vingmuttrarna max så motstånd blev det när jag spolade på iallafall, inte tillräckligt ändå?
    Det är minst 1mm upp till kanten på spolen så den är inte överfull.

Ritade en bild lite snabbt, spelar det någon roll hur spolen med lina sitter i mitt ställ när jag vevar in linan? Jag har min Shimanorulle på ett spö som jag vevar in med från vänster sett på bilden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tulpe Visa inlägg
      Ritade en bild lite snabbt, spelar det någon roll hur spolen med lina sitter i mitt ställ när jag vevar in linan? Jag har min Shimanorulle på ett spö som jag vevar in med från vänster sett på bilden.

Man ska ha spolen liggandes på golvet när man "vevar" på linan på en haspel,
      annars tvinnas linan av själva påspolningen...

Lägg spolen på golvet, veva på 10-15m och kolla så att linan inte tvinnr ihop sig när du öppnar byglen, gör den det? Vänd på spolen som ligger på golvet, alltså etiketten ner, om den låg uppåt från början!!

Har det blivit fel (som i detta fallet) kan man släppa ut linan bakom en båt, inget lekande eller nåt ska vara knutet till linan, samtidigt som man kör sakta framåt.
      Låt linan hänga bakom båten en stund innan du vever på den igen... glöm inte att spänna upp linan mellan fingrarna när du vevar på den!!

Lycka till /Robban.

Kommentera

Tack för ditt svar!!

Okej det är så man ska göra. Blir det inte lätt trassel nere vid spolen om den ligger? Tycker det borde bli väldigt oslappt där så det hoppar ut massa lina.
        Hur spänner man linan när man ska veva in den?

Kommentera

Tack för ditt svar!!

Okej det är så man ska göra. Blir det inte lätt trassel nere vid spolen om den ligger? Tycker det borde bli väldigt oslappt där så det hoppar ut massa lina.
          Hur spänner man linan när man ska veva in den?
          Det trasslar inte speciellt mycket, håll linan mellan fingrarna när du vevar på den, jag brukar ha en gammal handske eller en bit tyg i handen när jag gör det.

Kommentera

Kan man spola på linan för hårt?

Kommentera

Kan man spola på linan för hårt?
              Japp, med nylonlina kan du tom "spränga" spolen (plastspolar) om du lägger på linan för sträckt!!

Kommentera

brukar be kärringen hålla i rullen med en penna igenom sen trär jag linanan genom första spöringen på rullfästedelen sen spänner jag med min hand jag inte vevar med.
                funkar alltid.
                På vissa rullkaronger står det att linan ska gå samma håll från linspolen som till rullspolen, om man har dom emot varandra.

båda dom pårullningarna har lyckat för mig och jag byter lina ofta ofta (=

kör hårt!
                www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 846 visningar
                0 gillar