Laga rullfäste - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laga rullfäste

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laga rullfäste

Hej hej, har ett spö där rullfästet är löst på, går att skruva runt och sitter inte fast som det ska, det har tidigare lagats med något snabblim och höll i ca 1 h, jag funderar på att bomba den med starkt epoxi borde det hålla om man får ner limmet överallt på något bra sätt? eller finns det bättre sätt?

Bifogade filer

Ursprungligen postat av LIPPE Visa inlägg
    Hej hej, har ett spö där rullfästet är löst på, går att skruva runt och sitter inte fast som det ska, det har tidigare lagats med något snabblim och höll i ca 1 h, jag funderar på att bomba den med starkt epoxi borde det hålla om man får ner limmet överallt på något bra sätt? eller finns det bättre sätt?

Du kan ju alltid försöka få ner epoxylim på nått sätt och se om det biter. Men det kommer troligtvis inte hålla nån längre tid tyvärr. Innanför triggerfästet sitter någon typ av distans som gör att rullfästet fäster till klingan. Det är ofta hårt rullad pappertejp som fungerar som distans. Har ex. pappersdistansen släppt från klingan så är det omöjligt att få det att sitta fast igen. Då måste du montera ned ringar, ta bort lack och göra klingan ren. Och ta bort all kork och ersätta den med ny.
    Ja, du hör vilket jobb du troligtvis har framför dig.....Kanske ett nytt spö är enklare?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
      Du kan ju alltid försöka få ner epoxylim på nått sätt och se om det biter. Men det kommer troligtvis inte hålla nån längre tid tyvärr. Innanför triggerfästet sitter någon typ av distans som gör att rullfästet fäster till klingan. Det är ofta hårt rullad pappertejp som fungerar som distans. Har ex. pappersdistansen släppt från klingan så är det omöjligt att få det att sitta fast igen. Då måste du montera ned ringar, ta bort lack och göra klingan ren. Och ta bort all kork och ersätta den med ny.
      Ja, du hör vilket jobb du troligtvis har framför dig.....Kanske ett nytt spö är enklare?
      Okej då kanske det inte ens är värt besväret o pengarna att försöka laga det..

Kommentera

Ursprungligen postat av LIPPE Visa inlägg
        Okej då kanske det inte ens är värt besväret o pengarna att försöka laga det..
        Ja, det är nog troligt att det är smartare att köpa ett nytt. Men det är klart om det är ett mer exklusivt spö så är det nog värt det. Men med en vanlig pinne så blir det inte varken tids eller kostnadsmässigt försvarbart. Men om du ändå ska göra ett försök så gå in på min blogg och kolla hur det går till att göra ett spö. Där kan du också se hur det troligtvis ser ut under rullfästet på ditt spö, om du nu ska prova att laga det utan att plocka ned det. Om du borrar ur fästet på flera ställen och fyller rejält med exopy så kan det kanske gå. Du har ju inte något att förlora på att testa.
        sigpic

Kommentera

Ett alternativ om spöt har ett "personligt värde" är ju att gå till en butik eller någon annan som ev. kan fixa problemet och få ett kostnadsförslag.
          Sedan är det ju bara att bestämma om det blir till att laga eller köpa nytt..

Hur gammalt är spöt?
          Ser ut som att det kanske skulle kunna bli ett garanti/goodwill ärende tycker jag om spöt inte är för gammalt.
          Ursprungligen postat av boman1979
          zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
          :

Kommentera

Tjena tack för alla svar.

Ursprungligen postat av Zuckuss Visa inlägg
            Ett alternativ om spöt har ett "personligt värde" är ju att gå till en butik eller någon annan som ev. kan fixa problemet och få ett kostnadsförslag.
            Sedan är det ju bara att bestämma om det blir till att laga eller köpa nytt..

Hur gammalt är spöt?
            Ser ut som att det kanske skulle kunna bli ett garanti/goodwill ärende tycker jag om spöt inte är för gammalt.
            Så här ligger det till, spöt har jag lånat från en i en fiskeaffär, det är begagnat och lyckas jag laga det och vill behålla det som jag vill om jag lyckas fixa det så får jag det för en billig peng. kanske ska tilläggas att han jag lånade spöt av prövade att laga det med något snabblim och det höll i en timmes dängande :P

fortfarande inte helt säker om jag ska försöka fixa det eller inte verkar ju inte som om det finns något helt säkert sätt som inte är alltför jobbigt :P

Kommentera

Borra in i skiten och fyll på med fogskum eller nåt. Sånt där spöbindar lim som expanderar vid vattenkontakt kanske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 892 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13