Hej hej, har ett spö där rullfästet är löst på, går att skruva runt och sitter inte fast som det ska, det har tidigare lagats med något snabblim och höll i ca 1 h, jag funderar på att bomba den med starkt epoxi borde det hålla om man får ner limmet överallt på något bra sätt? eller finns det bättre sätt?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Laga rullfäste
Collapse
X
-
Du kan ju alltid försöka få ner epoxylim på nått sätt och se om det biter. Men det kommer troligtvis inte hålla nån längre tid tyvärr. Innanför triggerfästet sitter någon typ av distans som gör att rullfästet fäster till klingan. Det är ofta hårt rullad pappertejp som fungerar som distans. Har ex. pappersdistansen släppt från klingan så är det omöjligt att få det att sitta fast igen. Då måste du montera ned ringar, ta bort lack och göra klingan ren. Och ta bort all kork och ersätta den med ny.Ursprungligen postat av LIPPE Visa inläggHej hej, har ett spö där rullfästet är löst på, går att skruva runt och sitter inte fast som det ska, det har tidigare lagats med något snabblim och höll i ca 1 h, jag funderar på att bomba den med starkt epoxi borde det hålla om man får ner limmet överallt på något bra sätt? eller finns det bättre sätt?
Ja, du hör vilket jobb du troligtvis har framför dig.....Kanske ett nytt spö är enklare?
-
Okej då kanske det inte ens är värt besväret o pengarna att försöka laga det..Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inläggDu kan ju alltid försöka få ner epoxylim på nått sätt och se om det biter. Men det kommer troligtvis inte hålla nån längre tid tyvärr. Innanför triggerfästet sitter någon typ av distans som gör att rullfästet fäster till klingan. Det är ofta hårt rullad pappertejp som fungerar som distans. Har ex. pappersdistansen släppt från klingan så är det omöjligt att få det att sitta fast igen. Då måste du montera ned ringar, ta bort lack och göra klingan ren. Och ta bort all kork och ersätta den med ny.
Ja, du hör vilket jobb du troligtvis har framför dig.....Kanske ett nytt spö är enklare?
Kommentera
-
Ja, det är nog troligt att det är smartare att köpa ett nytt. Men det är klart om det är ett mer exklusivt spö så är det nog värt det. Men med en vanlig pinne så blir det inte varken tids eller kostnadsmässigt försvarbart. Men om du ändå ska göra ett försök så gå in på min blogg och kolla hur det går till att göra ett spö. Där kan du också se hur det troligtvis ser ut under rullfästet på ditt spö, om du nu ska prova att laga det utan att plocka ned det. Om du borrar ur fästet på flera ställen och fyller rejält med exopy så kan det kanske gå. Du har ju inte något att förlora på att testa.Ursprungligen postat av LIPPE Visa inläggOkej då kanske det inte ens är värt besväret o pengarna att försöka laga det..
Kommentera
-
Ett alternativ om spöt har ett "personligt värde" är ju att gå till en butik eller någon annan som ev. kan fixa problemet och få ett kostnadsförslag.
Sedan är det ju bara att bestämma om det blir till att laga eller köpa nytt..
Hur gammalt är spöt?
Ser ut som att det kanske skulle kunna bli ett garanti/goodwill ärende tycker jag om spöt inte är för gammalt.Ursprungligen postat av boman1979zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
:
Kommentera
-
Tjena tack för alla svar.
Så här ligger det till, spöt har jag lånat från en i en fiskeaffär, det är begagnat och lyckas jag laga det och vill behålla det som jag vill om jag lyckas fixa det så får jag det för en billig peng. kanske ska tilläggas att han jag lånade spöt av prövade att laga det med något snabblim och det höll i en timmes dängande :PUrsprungligen postat av Zuckuss Visa inläggEtt alternativ om spöt har ett "personligt värde" är ju att gå till en butik eller någon annan som ev. kan fixa problemet och få ett kostnadsförslag.
Sedan är det ju bara att bestämma om det blir till att laga eller köpa nytt..
Hur gammalt är spöt?
Ser ut som att det kanske skulle kunna bli ett garanti/goodwill ärende tycker jag om spöt inte är för gammalt.
fortfarande inte helt säker om jag ska försöka fixa det eller inte verkar ju inte som om det finns något helt säkert sätt som inte är alltför jobbigt :P
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 892 visningar