Bft strike 6000l Funktioner ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bft strike 6000l Funktioner ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bft strike 6000l Funktioner ?

Hejsan ny på forumet och har precis köpt mig ett ny spöset då jag tänkte börja med lite vertical jigg.
    Rullen är en bft strike 6000l och då denna ser väldigt annorlunda ut mot mina haspelrullar så skulle det vara kul att veta vad rattarna går till :-)

tex: är ratten på högersidan som inte syns i bilder med siffror från 1-10 bromsen eller ?
    och sen har vi en liten ratt jämte tummen och en som sitter fast i vevaxeln den med piggarna som sticker ut eller vad man ska kalla dom vad gör dom rattarna ?

har inte satt ihop spöt än och vill bara vara säker på vad spakarna gör innan jag använder det :-) kanske dum fråga men vet man inte så är det bättre att fråga

tjenare
    det är absolut ingen dum fråga, jag visste inte ens hur man frikopplade min gamla ambassadeur som jag köpte när jag var 11.

den numrerade ratten är magnetbromsen, den gör så att du inte får lika mycket bakslag. om du kastar 10g småbeten så är det bra att ha den på typ 0-2 och för 100g jerkbaits gör det inget om du har den på 10. mer magnetbroms betyder kortare kast men mindre trassel. det är bara att prova dig fram.

den mindre ratten på vevsidan är kastbromsen, du vevar in linan tills tafsen/betet nästan nuddar toppen, sedan så vrider du på ratten tills betet sakta åker neråt (detta är bra för nybörjare, sedan kan du göra så att den faller snabbare) pch sedan trycken du ned tumtangenten och kastar.

Kommentera

Den som sitter på veven, med piggarna som sticker ut, är bromsen du använder när du väl fått fisk om du har sån tur =) Det är alltså den typ av broms som finns på dina haspelrullar. Ha den inte för löst åtdragen bara, så du inte missar fisk i mothuggen för att lina rinner av spolen istället för att kroka fisken.

Lycka till!

Kommentera

Perfekt :-) tackar för alla svaren nu kan man gå ut och jigga med självförtroende med en sån rulle ochså :-) hehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        271 295 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13