Spinnfiske i jämtland - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske i jämtland

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnfiske i jämtland

Hej mina vänner, ny här.
    Jag ska fiska öring harr och röding om några veckor.
    Spanar på haspelspön inför detta. Står och väger mellan ett 5,6 och 6 fots spö. endera 2-10, 5-15 grams spö, vilket skulle ni valt för detta? ingen större skillnad, har mest kört efter gädda och gös tidigare, nu är man ute efter lite skillnad så jag tror mer på det mindre spöt för mer "känsla". Några tips??

Jag hade samma val i höstas när jag skulle upp och fiska ett tag i Jämtland. Jag valde det finaste spöt man kan tänka sig, ett 5.5 fots spö med klassat 2-10 gram med en shimano rulle i 500 klassen. Problemet var att jag inte kunde fiska med spöt och rullen kändes som en leksaksrulle. Jag hade lite tur för jag lånade ut spöt till en kompis som helt enkelt bröt av det vid en drillning. Jag bytte in resterna till ett 7 fots spö klassat 5-15 gram och kör det med min shimano 1500 på det vid jiggning med små jiggar. Detta är då vad jag tycker och andra tycker säkert annorlunda.

Kommentera

Det blir för klent med 5,5 fots då... får bli nåt litet större då. 6 fots 5-15 g.

Kommentera

Ursprungligen postat av rockinfrasse Visa inlägg
        Hej mina vänner, ny här.
        Jag ska fiska öring harr och röding om några veckor.
        Spanar på haspelspön inför detta. Står och väger mellan ett 5,6 och 6 fots spö. endera 2-10, 5-15 grams spö, vilket skulle ni valt för detta? ingen större skillnad, har mest kört efter gädda och gös tidigare, nu är man ute efter lite skillnad så jag tror mer på det mindre spöt för mer "känsla". Några tips??
        Jag skulle valt ett längre på 7 fot . Står du i en fors kanske du behöver hålla ut fisken för buskar å stenar å grejer .Jag har tom kört 8 fotare .
        Glöm inte nylon lina till forsfisket 0,20-0,25 är lagom å knyt wobblern med rapala knut .
        Röding fiskar du med långedrag från båt å då behöver du ett 8-10 fot spö kastvikt 10-40 gram då långedraget gör motstånd i vattnet.

/Fredrik

Kommentera

Okej, då förstår jag att det inte är tal på nåt litet spö inte. Får bli något mittemellan, har 8 fots spön för havsöring och gös redan. det är ju kul att köpa något nytt varje år ni vet ju hur det är haha.
          Varför nylonlina?

Hans

Kommentera

Ursprungligen postat av rockinfrasse Visa inlägg
            Okej, då förstår jag att det inte är tal på nåt litet spö inte. Får bli något mittemellan, har 8 fots spön för havsöring och gös redan. det är ju kul att köpa något nytt varje år ni vet ju hur det är haha.
            Varför nylonlina?

Hans
            Fiskar du i sjö går det jättebra med flätlina men i fors är det helt värdelöst .
            Den går av mot stenar den tål inte nötningen . Varför tror du flätat lina är förjuden i ex Älvkarleby .

Släpper du i väg en wobbler i strömmen så kan linan gå av mot en sten å det ligger 20 meter flätlina ute i vattnet,det är inte snällt mot naturen å fiskarna å fåglarna.

Ställer du dig i lugnvatten får du bara gädda .

Ang spöval så finns det ju längre spön med låga kastvikter det ska va roligt att få fisk .

Kör på Nylon 0,20 -0,25 till forsfisket å flätlina 0,10-0,12 till insjöfisket .
            Till trolling med långedrag kör vi 0,17-0,20 flät.

Wobbler rapala 3-5 cm båda sjunk å flyt .
            Trollar du på nån sjö så kan bomber 8A va bra liksom rapala upp mot 7 cm

/Fredrik

Kommentera

Tack för många bra tips!! nu har man lite att gå på när man shoppar loss!

Det ska bli gott att komma iväg i alla fall.

Kommentera

Bromanodell har sjukt sköna UL-spön!! Håller med resten om att 7 fot är att föredra.
                Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 354 svar
                279 387 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist