Rengöring/smörjning Bluemax ambasadur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöring/smörjning Bluemax ambasadur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rengöring/smörjning Bluemax ambasadur

Tjena folket

Jag köpte mitt första jerk-kit här för någon vecka sedan
    (ett sett med en bluemax rulle bland annat) och nu så efter rätt hårt användande
    så börjar det "gnälla" när jag gör utkasten. När linan lämnar rullen snabbt
    det är då "gnällandet" hörs.

(http://www.abugarcia.se/catalogue/co...blue,5889.html den rullen det handlar om)

Jag gissar på att det är ett inre kugghjul som behöver smörjas men jag kommer inte åt det kort och gott.

Någon som är bekant med rullen OCH vet hur jag kommer åt att smörja den delen?

kanonpeppad på svar

/en tinitus skadad jerkfiskare

Testat att släppa på kastbromsen lite?

Kommentera

Tackar tackar för tipset (redan testat det dock utan något större resultat ) och keep em coming ändå

Kommentera

Hur mycket lina har du på spolen då? låter det hela vägen tills du når vattnet? Fick du med nån olja till rullen? brukar kunna stå i manualen hur man ska smörja och rengöra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Frenell Visa inlägg
          Hur mycket lina har du på spolen då? låter det hela vägen tills du når vattnet? Fick du med nån olja till rullen? brukar kunna stå i manualen hur man ska smörja och rengöra.
          Yes det följde med både en manual, en sprängskiss och en liten flaska med smörjolja.

Manualen den beskriver med väldigt enkla bilder VAR man ska smörja men inte hur man kommer sig dit. Kuggen jag inte kommer åt (eller delen av rullen för att va exakt) sitter på motsatta sidan av veven.

Trist vilket som att manualen inte är bättre skriven kring underhållet.
          Allt annat går utmärkt att komma åt men inte just där inne där jag surrar om.
          Svammel där i slutet men ni förstår säkert ändå.

aja Skam den som ger sig :p

p.s har ca 2mm kvar från linan upp till kanten av spolen och det lever om efter att kanske 5-10 meter lina lämnat rullen.

Kommentera

Samma sak hände mig. Rullen låter som en sjuk katt när man kastar. Jag tog kontakt med Abu och fick skicka in min rulle för service. Den kom tillbaks med ny spolen så jag gissar att felet sitter här.

Detta är en skitrulle utan dess like och min pajade efter 45 minuters fiske. Jag köpte min ihop med spö, tafs, lina samt en Hi-Lo Jerk på Clas Ohlsons. Halva reapriset så jag fick ge 445:- och kunde därför inte låta bli. Spöet höll lite längre innan det knäcktes.

Vill du komma åt och serva? Skruva loss skruven med plastknopp på vevsidan, alltså den som är genomgående. Sedan håller du rullen med veven i vänster hand och trycker hela gavelkåpan nedåt. Svårt att förklara i skrift men gör ett försök.

Kommentera

tyvärr är de rullarna inte mycket att ha till jerkbait, skulle tippa på att spolen skevar och att ramverket förstörs i och med påfrestningarna. så om jag vore du skulle jag ev. fixat rullen hos abu och använt den till spinnfiske och köpt en bra jerkbaitrulle ex. JB, C4 eller liknande då kommer du få ut mer av ditt fiske

MVH Sebastan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              274 212 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist