Jerk-taffs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk-taffs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk-taffs

Köpte Sk. jerktafs igår,
    men såg att den inte hade nån "lekare" längst uppe, utan bara en öggla, så satt dit en fjäderring och en "lekare" så taffsen kan snurra om det behövs så inte linnan snurrar/tvinnar sig, var det fel ? dem kanske ska vara så eftersom de var så ur förpackning..
    Var BFT taffs.

tackar för svar

Varför man inte har lekan på tafsen är oftast för att ett jerkbait inte snurrar så fasligt mycket i vattnet. Så som det gör då man fiskar med tex spinnare eller skeddrag.

Att stoppa dit ett lekan kan vara lite överkurs. Men ska väl inte göra någon skillnad på gången.

Mitt tips till dig är att du använder dig av titantafsar som man knyter själv. Det är jätte lätt att göra egna, sen sparar man bra med slantar. Det kostar ~40kr att göra en tafs som är ~45 cm lång. Finns guide här på sidan i artiklar.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

som ovan, titaniumtafs som du knuter själv är bra och även fluorcarbon 0.99, savage-gears XLNT. FC:n skarvar du ihop med en grinner skarvknut. sök på google för guide
      Limit your catch, don´t catch your limit!

Kommentera

Jag gillar verkligen de där styva jerktafsarna! Främst för att man får en fin gång, men också för att de inte trasslar sig i den främre kroken när man kastar. Jag brukar köpa billiga fladen-tafsar. DOCK har dess lås en tendens att öppna sig själva. Har kastat bort ett par drag på det sättet och därför plockat bort låset och ersatt det med en 10 mm krokring istället. Numera tappar jag aldrig jerkar och de har näst intill helt slutat trassla sig med den främre kroken under jerkningen i vattnet. Ja, det är ju liiiite knepigare att byta bete, men jag har en ganska så lättarbetad ring, så det går ganska smidigt de me. 3 st fladentafsar kostar väl kanske 30;- och de varar i en evighet! böjer de sig, är det bara att böja tillbaks!

Kommentera

Okej! så tycker ni att jag ska behålla lekandet eller ta bort..?
          Köpte nån skittaffs från bft förut, gäddjäveln bet av taffsen rakt över disk och inkl de fick han med jerken, och dom är inte billiga..
          men den jag har köpt nu är av grövre modell, den dagen nån gädda biter av den slutar jag förmodligen att fiska

Kommentera

Jag gillar flourcarbontaffsar som finns att köpa på attitudebaits.l De är 51cm och 130lb. Riktigt fina för jerkbait och fiske med stora mjukisbeten.
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

titantafsen är så pass styv att den inte hakar sig eller hänger upp betet vid utkast. Det är enbart då man lyckas få betet att gå runt sin egen axel som man fastnar i tafsen. Det gör man även med dom styva pianotrådstaffsarna.

Vanliga gäddtafsar av vanlig wire är inget att rekommendera till jerkfiske.

Titantafs med kink är fruktansvärt skönt. Man kan göra riktigt bra mothugg utan att man påfrestar linanas knut med hela kraften. För tafsen drar ut sig själv en liten bit och dämpar smällen.

Ha kvar lekanet du. Det är varjen bra eller dåligt....
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 330 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist