Tänkte köpa mig en ny haspelrulle till Ul-fisket. Har tidigare haft en Sedona 500, var dock aldrig riktigt nöjd med den. Tycker att spolen var för kort vilket resulterade i sämre kastlängd och även att jag blev av med en del beten på grund av att linan skar in i sig själv och det blev bomstopp. I och med tunn lina så pallade den inte.
Helst skulle jag inte vilja gå upp i stolek på rullen utan bara på spolen för att behålla den låga vikten som gör att den funkar med ett spö på upp till 7-8 gram. Alternativet är att ta stoleken över och även gå upp i spö till ett 15-20 grams. Men då tappar man ju en del av UL-känslan.
Har kollat på ABUS Sorön STX10 men då blir det ju ett grövre spö, kändes på tok för tung för ett lätt 7 grams spö.
Någon som har tips på bra rullar?
Helst skulle jag inte vilja gå upp i stolek på rullen utan bara på spolen för att behålla den låga vikten som gör att den funkar med ett spö på upp till 7-8 gram. Alternativet är att ta stoleken över och även gå upp i spö till ett 15-20 grams. Men då tappar man ju en del av UL-känslan.
Har kollat på ABUS Sorön STX10 men då blir det ju ett grövre spö, kändes på tok för tung för ett lätt 7 grams spö.
Någon som har tips på bra rullar?
Kommentera