Fiskespö i trä? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskespö i trä?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskespö i trä?

Hej. Jag är inte så mycket för plast/glasfiber/etc och tycker om att vara lite RP, så jag undrar om det är möjligt att köpa fiskespön av trä. Precis som det finns träskidor och träpilbågar så tänker jag mig att det kan finnas träspön. Jag har kollat runt på olika webshopper utan att hitta något.

Träspön var grymt längesen man använde. Och jag är tveksam på att det ens finns någon som idag bygger spön av trä. Det är desto lättare om du letar efter canespön istället. Dvs bambuspön.

Kommentera

Canespön är nog det som gäller, efterfrågan på dessa i dagsläget är dock väldigt begränsad så det finns inte så många kvar som bygger dem. Framförallt inte om du är ute efter ett spinnspö, cane är ju annars mest känt för flugspön.

Engelsmän är väl de mest konservativa i Europa, framförallt engelska flugfiskare som gillar grådaskiga tweedkostymer och en käck hatt när de fiskar. Se om du hittar något spännande där.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Visst byggdes det tidigare spön i splitcane (tror jag det heter) alltså långa trekantiga ribbor av bambu som fogades, limmades ihop till en runt men flerkantigt spö. Nackdelen var att det var ganska känsligt, blev tex krokigt om det lämnades stående mot en vägg, fodrade mycket skötsel. Tror säkert de tillverkas än i dag. Har för mig att även något träslag användes till spön även då limmade på samma sätt. Fiskade tidigare med några tyskar som använde egna tillverkade bambuspön, alltså hela spön, hela metspöt sas till haspel, funkade faktiskt ganska bra...
        Senast ändrad av Hemi; 2010-10-15, 14:16.

Kommentera

Ja, det är som sagt cane som gäller egentligen med TS behov skulle jag tro. Däremot lär man vara på det klara med att man antagligen kommer att behöva lägga ut ordentligt med stålar för spöt. Om man inte lyckas hitta någon som säljer ett gammalt spö i bra skick och inte vet vad han ska ta betalt för den.

Kommentera

Okej tack för svaren. Bambuspö duger inte eftersom bambu inte direkt växer i den här delen av världen. Blir inte lika RP. Jag får väll göra mig ett eget björkspö eller liknande.

Kommentera

Bygger du ett eget spö så är nog björn eller nått annat lövträd att föredra. Men framförallt, om du bygger ett eget spö av svensk råvara så bara måste du uppdatera oss andra här på FS. Det kommer ju bli hur coolt som helst.

Nästan så man får för sig att gå ut i skogen och hugga sig en pinne och börja själv direkt.
              Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
                Bygger du ett eget spö så är nog björn eller nått annat lövträd att föredra. Men framförallt, om du bygger ett eget spö av svensk råvara så bara måste du uppdatera oss andra här på FS. Det kommer ju bli hur coolt som helst.

Nästan så man får för sig att gå ut i skogen och hugga sig en pinne och börja själv direkt.
                Haha! Ja, ett spö gjort av björn blir jävligt nice. Hur exklusivt som helst! Svårt att få tag på bra björn nuförtiden bara

Sorry, kunde inte hålla mig.

On topic: Vore grymt att se om du nån gång lyckades bygga ett träspö. Det skulle vara mycket uppskattat här på FS.

Kommentera

Nä, massor av björn här på hemmaplan.

Sista fisketurerna så har jag sett färska spår av dem nästan varje gång.

Läs min fiskeblogg:

Kommentera

Om du ska bygga spöet av ett nordiskt träslag skulle jag föreslå ask. Det fungerar ju bra till pilbågar så det innebär att det har en bra spänst. Nu är det ju inte ett direkt kvistfritt träslag så du får räkna med korta ribbor, som måste skarvas på något sätt alternativt göra spöet i flera korta bitar vilka du sätter ihop med holkar eller använder Sharpes slice-metod och lindar ihop bitarna med tunna läderremmar.
                    Handtaget blir väl hoppressad björknäver och rullfästet kanske i horn?
                    :O)
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 862 visningar
                    0 gillar