Cisco kid 600, flyt eller sjunk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cisco kid 600, flyt eller sjunk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cisco kid 600, flyt eller sjunk?

Hej!

Jag köpte en Cisco kid 600 för några månader sedan. Efter att jag fått mitt livs första gös (3,5 kg ) så märkte jag att det hade blivit hål i betet. Då gjorde jag hålet större och släppte ut vattnet. Sedan tätade jag hålet. När jag sedan provade wobblern igen märkte jag att den sjönk. Grejen är att jag inte vet om den sjönk innan jag "lagade" den

Så frågan är: Ska Cisco kid 600 sjunka? Eller är det jag som gjort något fel när jag lagade den?

/ Victor

Den ska vara sjunkande om jag inte minns helt fel, iaf är mina det bra wobbler då den kan justeras i djupgående förutom att räkna ner den på rätt djup och bra på att fånga firrar ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av VictorAdler Visa inlägg
      Hej!

Jag köpte en Cisco kid 600 för några månader sedan. Efter att jag fått mitt livs första gös (3,5 kg ) så märkte jag att det hade blivit hål i betet. Då gjorde jag hålet större och släppte ut vattnet. Sedan tätade jag hålet. När jag sedan provade wobblern igen märkte jag att den sjönk. Grejen är att jag inte vet om den sjönk innan jag "lagade" den

Så frågan är: Ska Cisco kid 600 sjunka? Eller är det jag som gjort något fel när jag lagade den?

/ Victor
      Hej Victor Adler;

Cisco Kid 600 har alltid varit långsamt sjunkande i standardversionen. Byter du ut 3-krokarna mot tunnare eller lättare krokar kan du få Cisco Kid 600 flytande. Nedan kan du läsa några av mina "34 tips som gör dig till en bättre Gäddfiskare!" som svarar utförligare på dina frågor:

23. Svärta skeden på din Cisco Kid och få fler hugg.

På alla mina Cisco Kid-wobbler har jag svärtat skedens under- och översidan med vanlig spritpenna. Detta gör jag för att hindra de horisontella solljusreflexerna från att blända och skrämma efterföljande Gäddor och Gösar. Svarta och även röda spritpennor har jag alltid i fiskeboxen för att matta hakskedarna på wobbler eller rita lockande huggprickar eller diagonalränder.

Du kan få dina Cisco Kid 600 och 1800 att simma bättre och livligare i vattnet. I hakskeden fram sitter antingen en dubbelhake med en liten och en stor ögla samt ett skjutbart hylslås på mitten eller så sitter det en fjäderring i skedöglan. Sitter det en dubbelhake i skeden ska den större öglan och inte den mindre vara fäst i hakskeden. Dubbelhaken kan fastna i ett läge och låsa wobblerns simmande rörelser i vattnet. Själv plockar jag alltid bort dubbelhaken och monterar en kraftig fjäderring som får plats och kan röra sig innanför bygeln på skeden. Är fjäderringen för grov, då låser den gången på Cisco Kid-wobblern, så att wobblern går som en stel pinne genom vattnet.

För att få Cisco Kid-wobblern att vicka yvigare och locka mer i vattnet böjer jag ner skeden en aning. Då wobblar den yvigare i sidled men går samtidigt lite grundare i vattnet.

En Musky Cisco Kid 621 (Black Silver) har varit en av mina bästa fiskevänner sedan våren 1959 vid jakten efter riktigt stor gädda!

25. Laga dina sönderbitna jerkbaits och wobbler.

Många wobbler på fiskemarknaden är tillverkade av celluloid eller ABS-plast. Cellluloidwobblern är transparent, dvs genomskinlig och abswobblen är gul eller vit till färgen innan den målats. Om en gädda bitit hål på en celluloidwobbler kan du laga hålet med Karlssons klister, ett material som går i kemisk förening med celluloidplasten. Om en gädda bitit hål på en abs-plastwobbler kan du laga hålet med epoxylim. Du kan t.o.m. förstora wobblerns haksked eller göra en ny haksked med epoxylim. Ibland kan det vara mycket svårt att hitta hålet där wobblern läcker in vatten. Stoppa då wobblern i frysen några timmar så att wobblern kyls ner till minusgrader. Plocka ut wobblern ur frysen och doppa den i hett vatten. Efter en stund börjar det bubbla luft ur hålet eftersom den nerkylda luften expanderar och pyser ut genom hålet när wobblern upphettas. När du väl lokaliserat hålet efter gäddtanden i wobblern så kan du nu laga det.

Vill du läsa resten av mina 34 Gäddtips kan du klicka på http://www.trumman.com/fisketips.htm .

Om tiden och orken räcker ska jag utöka mina tips i vinter.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
      www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      271 457 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13