Dimensionering av spö/rulle till 9 åring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dimensionering av spö/rulle till 9 åring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dimensionering av spö/rulle till 9 åring

Jag har tänkt att köpa en hyfsad juste grundutrustning till min 9åriga son. Han behöver inte ha det absolut bästa, men det skall funka, och även hålla några år. Är inte direkt så priskänslig och beredd att betala för kvalite, men med måtta. Eftersom jag själv bara är ”semesterfiskare” och inte kan så mycket önskar jag hjälp med lite synpunkter.

Fisket kommer att ske både från båt och land, kustnära på Västkusten samt insjöar. Mestadels abbore, gädda samt bottenmete av plattfisk. Lär även försöka lura någon öring.

Tror att 6 till 7 fots spö med dragvikt på 10 – 30g är lämpligt till honom för detta. Låter det rimligt?

Har tittat på Shimanos spön och vet inte om det är overkill att köpa Beastmaster BX 210M eller om man ska nöja sig med motsvarande Nexave BX eller Forcemaster AX. Förmodligen räcker ett forcemaster, men prisskillnaden är bara 300kr. Är Beastmaster värd dessa extra 300kr, kommer han att märka av skillnaden på dessa spön. Är samtidigt så lite pengar att det känns lite som att dumsnåla.

Jag tänkte även att han skall få en Shimano Siprex RG men vet inte om det skall vara en 1000 eller 2500modell? Till det fiske som är tänkt, vilken modell är lämpligast?

När jag tittar på linor blir jag helt rudis. Vilken lina tycker ni jag skall köpa, iförsta hand vilken är en lagom dimension men även gärna förslag på sort.

Och slutligen vilken storlek på krok är lämplig för bottenmete av plattfisk i Bohuslän?

Thomas

Låna en utrustning från din fiskebutik, 2010 fick ungdomar upp till 13 låna utrustningen gratis.
    http://www.sportfiskarna.se/ungdom/U...2/Default.aspx
    I tried sniffing Coke once, but the ice cubes got stuck in my nose.

Kommentera

Jag köpte ett 7 fot Ron Thompson Hardcore spö med en okuma Tritan storlek 30 fick ge ca 500 kr för spö och rulle .Mitt största råd är nog köp inte för dyrt för barn är barn dom lägger saker överalt sen kan dom ju bara kliva på det , Då är det inte så kul när 1000 kr spön är under foten.
      Mär det gäller lina så rekomenderar jag en nylon lina i dimension 0,28-0,32 Då klara linan ett kraftigare botten napp och även lite större fisk För kastländens skull så behöver man inte ha tunnarelina när dom är i den ålder (dom brukar har nog med att försöka få iväg betet överhuvdtaget ibland har jag märkt) Jag använder själv Berkley Trilene XL
      Lycka till med era fisketurer tillsammans/Bosse

Kommentera

Köp nån cardinal 100 dom är inte så dyra min kosta 180 kr . storlek 2 eller 3 räcker . Fyll den med fireline 0,17 å den andra spolen lägger du nylon 0,30 . Spö köp ett på 8-9 fot10-40 gram det blir roligare om man kastar längre. Krok till plattfisk köp st 4-8 för mig vi fiska Ål med 6:or på den tiden man fiska ål så något mindre kanske kan va bra .

/Fredrik

Kommentera

Jag hade köpt ett glasfiberspö i 7-8 fot. Som rulle hade jag valt en begagnad polymerrulle typ en Shimano från tradera. De tål en hel del stryk utan att det blir för vassa kanter eller bucklor. En alu spole ger ju vassa kanter direkt om du lägger ner spöt varsamt bland strandstenarna. Själv hade man ett 7 fots och det var nog tur. Man är inte riktigt lika noga med att det är fritt bakom när man kastar i den åldern. De 30 cm kortare gjorde nog att föräldrarna slapp köpa ett antal spön till vid spinnfiske i trånga utrymmen.

Vänta till eventuell konfirmation innan du ger honom grafitspö, rullle med alu spole och flätlina
          Senast ändrad av Fiskarn0383; 2011-01-30, 00:02.

Kommentera

Alltså, kvalité i all ära, men att köpa utrustning för nära 2000:- till en 9-åring känns ju kanske lite att ta i. För att ge ett exempel, köpte jag ett haspelset (fladen) på ÖB för 99 kr för två år sen. Grejerna funkar fortfarande efter två säsonger. Det första året fiskade tjejen med det. Kanske ca 20-25 pass, sen har jag lånat ut grejerna till polare som kommit och fiskat. Gädda på lite över tre kilo har fiskats med setet och ingen har klagat på att grejerna varit dåliga.

Börja billigt och uppgradera! På det sättet kommer grabben att lära sig ta hand om grejerna, och verkligen uppskatta nya och bra grejer. Sen blir det ingen ångest om han råkar kasta grejerna i vattnet, vilken nog händer oftare än sällan =)

Sen skulle jag satsa på något med lite högre kastvikt, så han kan kasta lite wobblers å så...

Kommentera

Jag tycker du är helt rätt ute som satsar på bra prylar, tråkigt om grabben tröttnar på att fiska pga dålig utrustning. Min 9-åring kör med ett shimano(kommer inte ihåg modell) 7 fot 10-30gr när vi fiskar havsöring,regnbåge och abborre. Vid gäddfiske har han ett savegear 7 fot 30-50gr, det är lagom längd på spö för honom i allafall och han är ca 140cm lång. Rulle till bägge spöna har han min gamla shimano twinpower 2500 rb, men optimalt hade nog varit en 1500 pga avståndet mellan spö och spole blir lite kortare med den mindre rullen. Rådet är väl att lägg lite mer på rullen än på spöt så slipper du nog lite trassel, sen hur mycket du vill betala bestämmer ju du. Sen den där spirexen vete tusan, skulle nog satsa på en rulle utan den där automatiken till att fälla över bygeln.
              Senast ändrad av woffe70; 2011-01-31, 12:43.

Kommentera

Grabben här är lite äldre (11) han kör med ett Beastmaster HM kortaste modellen glömt fot!, och en haspel Shimano jag köpte på rea för ca:600 inkl firewire 0.17 på sitt sätt lite överkurs men tror han skulle tröttna annars om han inte kastar ok längder jämfört med dom andra ungarna som är äldre! Skulle jag sedan bli lite sugen på att fiska haspel eller frugan oxå vill fiska kan hon använda det.

Om du jagar kostnader så tror jag inte du skall köpa Shimano prylar det går att få minst lika bra grejer av andra märken till ett bättre pris!

Jag skulle nog inte heller satsa på en rulle med automatfällning, den går lätt åt helvete om han rycker och drar lite!

Kommentera

Jag skulle dessutom satsa på vettig flätlina till grabben. Har själv barn som fiskar i åldrarna 6-15 och det gemensamam för dom precis som för en själv en gång i tiden är att får man mycket bottennapp och tappar många drag så förstör det fisket. Dels gör det att de inte vågar fiska närmare botten och däremed får färre fiskar, men också att de känner sig dåliga för att de "förstör" pappas grejer. Eller deras egna för den delen om man ger dom en helt egen utrustning.
                  http://fiskedanko.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 823 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S