lätt öring utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lätt öring utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Har du känt på Sjösländan XP 10fot 10-50gr? Jag fiskar på västkusten efter öring med 7-18gr och detta gillar jag rätt bra. Jag gillar spön som har lite stuns i botten och det har detta, men det är lite mjukare i toppen. Har även ett Sjösländan SS 11fot 10-50 men det är lite styvare, det kör jag med till 20-30gr beten. Men mitt favvospö till h-öringen på v-kusten är ett hopplock av gamla Ron Thompson Wild River spön =D Det var bra spön som de sålde för 10-15 år sen, kostade ca 250 kr. Det var bättre förr =) På rullsidan kör jag med några 2500 med diverse UT saker i och 4500 med lite olika saker i, bla en med den gamla FRB spolen och en med en RCN 40 spolen fast med borttaget IAR lager, även en av gammaltypen med Availspole, tom en med UT spole får flöja med ibland, givetvis har dessa en massa kullager här o där =) även en TP 3000 C får vara med ibland, suverän h-ö rulle med både c-broms o mag broms, funkar fint med originallager i bra skick!
    PS Skicka ett PM till Pike1 hr på forumet om 5500 Trotperformance
    jag har aldrig kännt på de spöet.. men gogglade det.. o de var inte så dyrt
    men vi sar 2500 rullen. hur står den sig mot en 5501 pro rocket?
    hur mycke bättre till små bete blir en rulle med trout preformence?
    o hur stora beten klarar trout preformence av?
    är det inte UT som är UT reels?
    Senast ändrad av Krokodiljägaren; 2011-02-25, 22:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Recorden är nog inte så tokig, den finns i en 40 storlek med den ihåliga typen av trumma för flätlina! Men sen kommer ju frågetecknet när den kostar mer en motsvarande storlek av pro-rocket! Kanske köpa en begagnad eller ta en gammal rulle och skicka upp den till UT det blir ju också ungefär samma pris vad man en väljer (2000kr).. TÄNK OM DET BARA FUNNITS EN VALMÖJLIGHET SÅ MYCKET ENKLARE LIVET HADE VARIT
      saken e den att jag har redan en prorocket.. och ja har svårt o se att man skulle kunna göra en rulle som är bättre än den
      ja precis.. tänk om bara 5000, 6000, 7000 classic hade funnits.. då hade man vatt rik nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
        jag har aldrig kännt på de spöet.. men gogglade det.. o de var inte så dyrt
        men vi sar 2500 rullen. hur står den sig mot en 5501 pro rocket?
        hur mycke bättre till små bete blir en rulle med trout preformence?
        o hur stora beten klarar trout preformence av?
        är det inte UT som är UT reels?
        Jag själv har inte testat detta trim, men kompisen Pike1 lovordar det, och jag kan lova att han kan ge dej konkreta tips om spön och trim och priser =)
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
          Jag själv har inte testat detta trim, men kompisen Pike1 lovordar det, och jag kan lova att han kan ge dej konkreta tips om spön och trim och priser =)
          okey då får ja forska i det lite i helgen
          men en annan fråga.. alla skitsnygga gavlar o grejer ni pimpar era rullar med.. var får ni tag på allt de? vill me:P

Kommentera

ebay o tradera
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Hej igen,
              Glömde att skriva att Jag kastar med mina spö från 4 gr och uppåt.
              När det galler just hö, då kastar Jag ett antal beten runt 10 gr med dem, fast då handlar väldigt mkt om vilken rulle man använder för att få iväg dessa små beten någorlunda långt, när man kastar i motvind framför allt och då finns de många alternativ på vilka rullar som passar in i bilden och vilka kompromisser är man beredd att ta.

Det är en fördel att ha en rulle som balanserar bra med spöet. Jag har små trimmade shimano rullar pga att Jag tyckte att en Amba 2500 har lite för låg utväxling och en 4500 är lite för tung om man jämför med de rullar Jag fiskar. Spöna väger väldigt lite: 8,6-fotare väger endast 173 gr och 9,6-fotare väger 196 gr och det tycker Jag att det är bara en fördel oxå.

Häls /T

Kommentera

det blev en 2500 med ett berkley titanium castin 8-32 gram o 11.6 fot.. grym utrustning rekomenderas verkligen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                273 461 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13