Värde på Amb 5000 , röd modell? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värde på Amb 5000 , röd modell?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jaja, Ni har övertalat mig Jag behåller den, Jag tror nog att jag inte kommer ångra mig iallafall

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av UT
      3902 och 20907 är art nr hos ABU, #079 är smooth art nr. för lamellen.

      Mät spolaxelns tappar ordentligt. De gamla 50talarna jag stött på har diameter 3,2 mm, och då återstår svarvning eller byte. Axeldiametern styr även vilket pinjongdrev som passar.
      Pinjongdrevet i originalutväxlingen har förövrigt en ngt annorlunda skärning än original kuggen, så Du hamnar i bearbetningshörnet i vilket fall om Du håller fast vid original spolen. Om Du nu bestämmer Dig för bearbetning, var noga för spolen roterar i 20000 rpm i början av kastet.

      Kör hårt bah
      Jag har gört en annan sak: jag har slipat ner tapparna själv med sandpapper. Jag slipade jätte lite i taget tills tapparna passade i kullagerna på det viset att dem passade utan att rotera i innerlagret (alltså dem fastnar lätt i innerlagret). Och det funkar ypperligt nu. Men jag kan berätta att det är inte så lätt. Det tog lång tid. Om man är händig det går bra till slut.
      Senast ändrad av CDan; 2004-11-25, 13:54.
      Tight lines!
      CDan

      Proffs på att lära masken att simma.

      Kommentera


      • #23
        Jag glömde en sak: innan att jag började slipningen köpte jag en ny spole för att ha i reserv om det skule gå dåligt (även om jag var säker på det som jag gjorde). Nu den nya spolen används med bussningar och den gamla med kullager.
        Tight lines!
        CDan

        Proffs på att lära masken att simma.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av BeBest
          Pröva att få 1500:-
          Finns väskan och reservdelarna kvar är den klart värd över 1000:- så tusenlappen ska du absolut inte gå under. Sen tycker jag nog att en sån fin gammal trotjänare borde få gå i pension.

          Moderna spön, linor, beten och fisketekniker tar på krafterna för en rulle som byggdes på den tiden en 0.40mm nylonlina brast för mindre än 10 kg.
          Jag tror sanningen är bakvänd. Förr i tiden byggde dom riktigt stabila rullar, eftersom dom fortfarade fungerar helt OK att fiska med. Nu när dom flyttar på tillverning blir det bara mer och mera billighetsdelar. Back in the Old Day var ju Ambissarna LYX, nu är dom ju i princip bruksrullar. När man bygger LYX rullar har man inte råd att spara på nått, nu har ABU tydligen det, synd som fan!
          sigpic

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Flodebanan
            Jag tror sanningen är bakvänd. Förr i tiden byggde dom riktigt stabila rullar, eftersom dom fortfarade fungerar helt OK att fiska med. Nu när dom flyttar på tillverning blir det bara mer och mera billighetsdelar. Back in the Old Day var ju Ambissarna LYX, nu är dom ju i princip bruksrullar. När man bygger LYX rullar har man inte råd att spara på nått, nu har ABU tydligen det, synd som fan!
            För mig är en gammal rulle en som är tillverkad för 40-50 år sen.

            Visst var en Ambassadeur en form av lyxrulle och de vårdades som såna också.

            Men för 40 år sen fiskade man med andra grejor än nu. Spöna var kortare och gjorda i glasfiber. Få spön orkade med kastvikter upp mot 60g. Men vad skulle man med såna påkar till när de populäraste gäddbetena vägde mellan 20 och 35g?

            Linorna hade inte samma dragstyrka då. Nylonlinorna för spinnfiske höll ca 5,5 kg dragstyrka. Jag har en Platil-ask från den tiden. Den har innehållit 6 x 25 m 0.40mm lina med en dragkraft av hela 6,3kg. Platil var den tidens lyxlina.

            När Stren tog marknaden i slutet av 70-talet, början på 80 så kunde du gå ner ett snäpp i dimmension. 0.33mm var tillräckligt för att få samma dragstyrka.

            Med den linan sprängde jag en Ambassadeur-spole. En gammal en från det gyllene 50-talets mitt. Spolen har grått centrum och röda gavlar. ABU fxade en ny åt mig. De berättade då att Ambassadeurerna tålde mycket men att de hade sina begränsningar. Särskilt de tidigaste versionerna innehöll konstruktionslösningar som gjorde att 80-talets utveckling av beten, linor och spön var på väg över gränsen för vad de klarade. Det var bland annat därför som spolar, drev, bromsskivor och annat hade utvecklats under hand. De rekommenderade mig att skaffa en rulle i tiden. Och det gjorde jag. Saffes Amba är idag pensionerad.
            Starka flätlinor tror jag kan vara förödande för gamla rullar och kanske vara ännu värre för gamla hasplar och deras bygelsystem. En gammal rulle är en gammal rulle och ska pysslas om som en kär gammal vän. Nostalgifiska gärna med den en solvarm dag men råveva inte loss betet ur näckrosrötter och vassruggar! Det kan knäcka rullen! Jag vet!
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #26
              Tack Bebest för en utmärkt reflektion.
              Kedjan är inte starkare än den svagaste länken.
              www.utreel.com

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 886 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 374 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 670 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 076 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X