Värde på Amb 5000 , röd modell? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värde på Amb 5000 , röd modell?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

intressant länk
    jag har en 6500 utan tilläggsbokstav.
    den skulle tydligen vara lite "rare"
    citat
    Much like the 5500, the 6500 is also considered as rare model and is highly sought after by collectors.
    vad kan en sån va värd??

Kommentera

Ursäkta om jag är tjatig , men är det någon som vet vad den kan vara värd?
      Skulle vara mycket tacksam isåfall

Kommentera

Pröva att få 1500:-
        Finns väskan och reservdelarna kvar är den klart värd över 1000:- så tusenlappen ska du absolut inte gå under. Sen tycker jag nog att en sån fin gammal trotjänare borde få gå i pension.

Moderna spön, linor, beten och fisketekniker tar på krafterna för en rulle som byggdes på den tiden en 0.40mm nylonlina brast för mindre än 10 kg.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fyr-skruvad, dubbelvev med pärlemorknoppar, röd trumma, röda stjärnhjulet, i bra mekaniskt skick men med visst slitage.

Jag köpte en tämligen identisk rulle på tradera för ett drygt halvår sen för nånstans 600,-. Det var en -57a och bara rullen utan nåt mer. Om manual, väska, originalverktyg och alla tillbehör finns med så kan Du säkert få ut det dubbla.

Annars kan Du ju modernisera upp den, med kullager både här och där och en ordentligt slirbroms som hejdar X2000. Ja-jovisst kostar det en slant, men det är alltid coolare med vintageprylar, framförallt om de funkar lika bra som nya från butik.
          www.utreel.com

Kommentera

Hej
            Sälj den inte, den kommer att vara ett fint minne av din far om några år.
            Sålde min fars Amb 5000 -56 efter det att han gick bort och det sörjer jag varje gång jag tittar i taket på alla mina moderna AMBisar som hänger där.
            C&R hit ... C&R dit ..... egentligen mest ett storstadsfenomen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Roland Mohlin
              Hej
              Sälj den inte, den kommer att vara ett fint minne av din far om några år.
              Sålde min fars Amb 5000 -56 efter det att han gick bort och det sörjer jag varje gång jag tittar i taket på alla mina moderna AMBisar som hänger där.
              Håller med!

Jag har också en gammal ärvd rulle. Rullen ägdes först av en morbror till mina barns mor. Står Record Ambassadeur på gaveln. Det är alltså en av de tidigaste modellerna. Han köpte den samma år den blev tillgänglig uppe i Kiruna. Till rullen hade han ett Record 60 massivt glasfiberspö med avtagbart handtag av kork och nylon. Det finns också kvar med lagningar och vunna ärr från hejdundrande fiskebataljer i fornstora dar.

Gubben fiskade öring och röding så fort han kom åt. Semestrarna tillbringade han i tält vid Hiertajaure, en av Kaitumälvens källsjöar. Han berättade om rödingar med vikter upp mot 4-5 kg tagna på en 18g Z ABU Reflex spinnare.

Denna Record Ambassadeur 5000 och Record 60 spöet är en del av mina barns odelbara arv, en del av deras släkthistoria. Så den rullen får tillsammans med lite andra gamla tingestar läggas till familjeklenoderna och tas fram när samtalsämnena tryter på kommande släktträffar.

Det är ditt val om du verkligen vill sälja din rulle men känner du promt att du måstel kränga ut den eller bara vill få ett rimligt försäkringsvärde så har du fått lite exempel att gå på här ovan.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jag håller med! Behåll rullen...

Kommentera

Jag gjorde nästan precis det Du tänker göra med min -57a

Enklast är Du byter ut huvuddrevet, bromstryckplattan, pinjongen, och hela spolen mot de delar som satt i -76:ans 6000C. För de gamla röda spolaxlarnas ändar är grövre än keramlagrens 3mm hål.
                  Evighetsskruv och och röret till det passar från 6600 C5 magX.

Xtremesmoothies finns inte till de äldre rulltyperna, men smoothies är fullt tillräckligt.
                  Bromslamellen till drevet nämnt ovan är en enkelbricka #079, som kombineras med en delrinbricka som håller samma mått som 3902 brickan, dessa köps antingen direkt från smoooth i kalifornien eller från lokal representant. 3902 brickan kan bytas ut mot en teflonskiva 20907 från en modern multslirbroms men slits då fortare.
                  Det skulle förvåna mig om inte FRB kan hjälpa Dig med de delar Du inte hittar själv.
                  www.utreel.com

Kommentera

Jo, jag höll på att glömma den trista delrinbussningen (glidlagret mellan stjärnhjulet och bromsplattan på huvuddrevsbussningen) som med fördel byts ut mot kullager 20647 (fyllt med fett) med en tryckbricka 20650 på var sida.
                    www.utreel.com

Kommentera

3902 och 20907 är art nr hos ABU, #079 är smooth art nr. för lamellen.

Mät spolaxelns tappar ordentligt. De gamla 50talarna jag stött på har diameter 3,2 mm, och då återstår svarvning eller byte. Axeldiametern styr även vilket pinjongdrev som passar.
                      Pinjongdrevet i originalutväxlingen har förövrigt en ngt annorlunda skärning än original kuggen, så Du hamnar i bearbetningshörnet i vilket fall om Du håller fast vid original spolen. Om Du nu bestämmer Dig för bearbetning, var noga för spolen roterar i 20000 rpm i början av kastet.

Kör hårt bah
                      www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 632 visningar
                      0 gillar