Record c6 51 linval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Record c6 51 linval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Record c6 51 linval

Har en record c6 51 som jag ska spola lina på men behöver bra tips på vilket märke och grovhet. Gäddfiske står på schemat kanske man ska nämna, ganska tungt sådant med beten upp till 120 gr ca.

Tack på förhand!

Fireline Tracer Braid 0.35 kan rekommenderas varmt.

/M
    Mina Placeringar:
    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Har själv en och är mycket nöjd med rullen, tänk bara på att den inte tar mer en 125m 0:35 nylon, lite backing och max 100m flätlina sen är det stopp. flätlinor kan vara lite ojämna i tjocklek så man skall inte alltid lita på diametern. kör själv 0:25 Power Pro, för att få på lite mer lina!

Kommentera

Tror det får bli fireline tracer braid, verkar stabil.

Tack!

Kommentera

Räcker gott och väl med 0,28 om du väljer tracer braid. En meter nylon för att fästa linan + en spole ( 110 m ) 0,28 är nog vad du får på recordens grunda spole. Har själv en record och kör precis som mr mansson med 0,23. Använder den till spinn och lättare jerk. Har hottat den lite, med ABEC 7´or , UT´s lättade linspridare och keramisk knivbult. Ett tips om du vill få bra fart på den

Kommentera

Rullen kastar lättare beten bra, jag körde med ett Shimano Technium upp till 30gr och ett 30gr snapsdrag och en 0:19 invisibraid lina, kastade ut flätlinan även om det var vindstilla (110m) (diskutabel linmängd på spolen tyckte inte det var så långt), den linan var för tunn för att funka optimalt så som det skrevs här tidigare 0:25-028 om du märker att den inte räcker så lägg på bulk, du borde få på mer en det finns på standar-spolar.

Tänk bra på att Fireline inte är rund, för vissa fiskare funkar den fint medan att för andra som mig funkar den inte alls! Jag har ett helsike med flätlinor tack vare min kast-teknik den enda jag fått att funka optimalt power pro.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenrikHagman Visa inlägg
              Tror det får bli fireline tracer braid, verkar stabil.

Tack!
              Jo den är bra! Tipsade om 0.35 bara för att det är väl den folk mest använder själv har jag gått ner till 0.30 på min JB den pallar ändå så mycket. - Glömde att spolen är lite mindre på din rulle så kör en 0.28 som någon nämde ovan.

/M
              Mina Placeringar:
              2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
              2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Rullen kastar lättare beten bra, jag körde med ett Shimano Technium upp till 30gr och ett 30gr snapsdrag och en 0:19 invisibraid lina, kastade ut flätlinan även om det var vindstilla (110m) (diskutabel linmängd på spolen tyckte inte det var så långt), den linan var för tunn för att funka optimalt så som det skrevs här tidigare 0:25-028 om du märker att den inte räcker så lägg på bulk, du borde få på mer en det finns på standar-spolar.

Tänk bra på att Fireline inte är rund, för vissa fiskare funkar den fint medan att för andra som mig funkar den inte alls! Jag har ett helsike med flätlinor tack vare min kast-teknik den enda jag fått att funka optimalt power pro.
                Man ska nog inte jämföra tracer braiden med de vanliga fireline, som kanske mest är lämpade för haspel. Tracer braiden har ju en rund profil och passar kanon till multirullar.

Kommentera

Bra att veta, är den lika trevligt styv som dom andra Fireline?

Jag fiskar mest kust-fiske och har därför både kast-teknik och spö som tillåter lite längder, var bara andra gången jag använde mitt Shimano normalt kör jag ett fenwick med helt andra resurser, kanske skall testa denna Fireline och se hur den uppför sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Bra att veta, är den lika trevligt styv som dom andra Fireline?

Jag fiskar mest kust-fiske och har därför både kast-teknik och spö som tillåter lite längder, var bara andra gången jag använde mitt Shimano normalt kör jag ett fenwick med helt andra resurser, kanske skall testa denna Fireline och se hur den uppför sig.
                    Säljs ju i 110 meters spolar. Kanske inte räcker till för dig mansson Men man kan ju alltid få den påspolad i butik, om man behöver mer än 110 meter.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 276 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13