ambassadeur C4? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ambassadeur C4?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu ställer jag en lite off topic fråga till dig för att jag måste veta var jag ska börja, ska pilla med en pro rocket som vägrar spinna loss, killen har lagt på linan med bromsen alldeles för långt in så massor av lina låg på vevsidan, han sa han gjort detta för att annars fick han inte in spolen vid gaveln, då hade den krockat med chassit, nu är bromsinställningen helt åt helsike och vad man en gör bromsar den, den bromsar konstant mer eller mindre och han får inget glapp i spolen, något lager som gått år helsike? Bromsar som fastnat? någon annan ide typ han krökt spolaxeln?
    Bättre att fråga dig dig om du känner igen symptomen!

Håller helt med om att bussningar håller längre en kullager, ingen ide att byta ut dom!

Kommentera

Om du inte får något annat tips låter det som att det är dags att skruva isär och kontrollera. Snurrar spolen schysst på spolaxeln när du har isär rullen, annars kolla om lagren roterar på toppen av en penna e dyl., spolaxeln är nog svårt att avgöra med blotta ögat om den är helt rak eller inte - men man kan försöka.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Nu ställer jag en lite off topic fråga till dig för att jag måste veta var jag ska börja, ska pilla med en pro rocket som vägrar spinna loss, killen har lagt på linan med bromsen alldeles för långt in så massor av lina låg på vevsidan, han sa han gjort detta för att annars fick han inte in spolen vid gaveln, då hade den krockat med chassit, nu är bromsinställningen helt åt helsike och vad man en gör bromsar den, den bromsar konstant mer eller mindre och han får inget glapp i spolen, något lager som gått år helsike? Bromsar som fastnat? någon annan ide typ han krökt spolaxeln?
        Bättre att fråga dig dig om du känner igen symptomen!

Håller helt med om att bussningar håller längre en kullager, ingen ide att byta ut dom!
        Gör som Mooki säger, plocka ner den och sätt ihop den igen. Svårt att säga så här utan att se, men nåt sitter ju fel i den, kanske spolaxeln sitter åt fel håll?
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Gör som du säger, men hur fan man ska få in spolaxeln åt fel håll förstår jag inte men man ska inte bli förvånad, den sista idioten är ju inte född har plockat sönder mina ett antal gånger men inte stött på detta!

Kommentera

Tack för hjälpen, skruvade sönder rullen och satte ihop den igen, tror han hade vänt något på fel håll, jag vände bromshjulet så den plana sidan kom ner mot spolen, värkar som det hjälpte, får se snart. han ska fiska på söndag men vad jag märker här så funkar den!

Tycker ändå på något sätt att det känns trångt om utrymme, måste skruva ut bromsen på icke vev-sidan en bra bit för att få spolen att passera igenom gaveln, på mina andra är det bara att släppa ner den, har själv sålt rullen till honom för några veckor sedan och då var det inget strul, han har hittat på något när han monterade isär den, kan vevens montering på något sätt påverka detta?? Han sa till mig att det uppstått efter hans egen service av rullen!
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-04-15, 17:53.

Kommentera

Detta är lite off topic också vi snackade om nummren på amb electric blue på en annan tråd vi hade svårt att tro det fanns amb med ett nummer som inte matchade linmängden, jag sa jag hade sett en, här kommer en länk till ABU katalogen därdenna rulle finns!

Om jag förstått rätt så har ju även UT bussningar i sitt pike-paket så visst håller dom bättre en kullager.

Kommentera

Har precis köpt mig min första Amb rulle, blev en 5601 C4. Den ska användas till Jerkbait fiske.
                Nu efterhand så blir man lite orolig om det är en bra rulle till Jerkfiske, vad säger ni som har erfarenhet av rullen?

Kommentera

Tyvärr så suger C4:an till allt fiske... mer oduglig rulle får man leta efter, jag vet att många gillar den skarpt. Både jag och kompisen har haft struliga C4:or, bägge med samma problem. Efter 30-45min fiske verkar det som att det kommer in vatten i rullen, på cetrifugal?? HUR FAN STAVAS DET??, bromsens bana och grymma overruns uppstår. Inget snack om att vi inte kan fiska med spinnrullar då vi har iaf ett 20tal tillsammans och bara C4:a rullarna har uppfört sig på detta viset!!

Kommentera

Var inte orolig, kör på och fiska, om det sedan uppstår konstigheter brukar det mesta gå att fixa till i efterhand...

UT´s uppgraderingar finns ju alltid att tillgå om inget annat, personligen tycker jag du skall köra med rullen som den är och sedan överväga uppgradera om du har otur och något går sönder....

Det ända du kan tänka på är att du har lagrad evighetsskruv som kräver mer service en dom andra rullarna...

Skitfiske på dig.....

Kommentera

Och när man till slut blir nöjd med C4`an, ser den ut som min
                      Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist