Abborre,Regnbåge Rull size+spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre,Regnbåge Rull size+spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre,Regnbåge Rull size+spö?

Har tänkt köpa mig en "riktig" rulle nu. Ska fiska mest abborre å regnbåge med den. Vilken storlek på rulle ska ja satsa på? Även tips på lämplig rulle skulle va bra! 1000-1500typ.
    Hur viktigt är spöt? Kommer inte en bra rulle till sin rätt med ett "kasst" spö?
    Även om ni har tips ang spö så tackar ja för det..=)

Du behöver ju inte köpa ett ÖoB spö, men köp ett för runt 500 kr, dyrare behövs ej.

Kommentera

Vilket spö du ska ha beror väl på de beten du tänkt använda. Många anser att spöt är viktigare än rullen. En hyffsad rulle klarar jobbet. Har du däremot ett kasst spö som inte är anpassat till betena och med en dålig/påkig aktion till abborre så blir inte fiskeupplevelsen särskilt spännande.

Skriv gärna om hur du kommer att bedriva fisket, beten osv. så får du bättre svar.

Rulle i storlek 1000 - 2500 funkar. Lite beroende på hur lätt du vill fiska. Rullen ska ju även balansera spöt bra. Tänker du fiska med ett ganska långt spö så kan det bli lite framtungt med en UL-rulle.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2011-04-15, 18:29.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Vilket spö du ska ha beror väl på de beten du tänkt använda. Många anser att spöt är viktigare än rullen. En hyffsad rulle klarar jobbet. Har du däremot ett kasst spö som inte är anpassat till betena och med en dålig/påkig aktion till abborre så blir inte fiskeupplevelsen särskilt spännande.

Skriv gärna om hur du kommer att bedriva fisket, beten osv. så får du bättre svar.
        Kommer mest bli spinnare, mindre vobblers. Typ upp till 15 gram skulle ja tro. Mestadel så kommer det att va från land ja fiskar.

Kommentera

Jag har ett 8 fots shimano beastmaster som är klassat upp till 20 gram till salu om du är intresserad. Riktigt mjukt spö som är grymt kul att drilla fisk på. Använt 2 gånger pga att jag nästan bara fiskar gädda. Skicka ett PM om du är intresserad.

Kommentera

Ursprungligen postat av mosso86 Visa inlägg
            Kommer mest bli spinnare, mindre vobblers. Typ upp till 15 gram skulle ja tro. Mestadel så kommer det att va från land ja fiskar.
            Då ska du inte ha ett spö som är till jiggfiske i alla fall. Toppen kommer att vara för mjuk till den typen av beten.

Ska du fiska från land så tycker jag att ett spö på minst 9 fot är bäst (en rulle storlek 2500 borde bli mest allround). Vilka spömodeller du bör välja låter jag någon annan svara på eftersom jag inte har koll på det senaste inom spinnfisket.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag hade gått på en 2500 rulle... Den passar både regnbåge och abborre tycker jag...
              skittfiske
              /Team Perax, Jon Persson
              http://teamperax.blogspot.com/

Kommentera

Har kollat lite på denna men den finns inte som 2500.

Kommentera

Om du är beredd att ge så pass mycket för en rulle så titta på Shimano beastmaster , Technium eller något av Fenwick´s spö, alltid bättre att köpa en lite billigare rulle och ett dyrare spö, det är spö man kastar och drillar med, inget blir bättre en vad ditt spö tillåter!

Är inte så duktig på haspel-prylar men har köpt en del till tanten och grabben, själv fiskar jag Multi och där är jag betydligt mer beroende av bra spö!

Kommentera

Du får två budgetrullar till priset av en dyrare. Håller ändå flera säsonger, köp en UL-rulle till abborre på budgetpris, 199-349:- Och en 2500 till regnbågsfiske, fast UL är roligare till regnbåge också. Jag kör ul till alla fiskar mellan 0-5kg. Varierar Ul-spö bara mellan 5ft och 7ft.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 924 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13