Rulle, spö och lina som passar bra ihop? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle, spö och lina som passar bra ihop?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle, spö och lina som passar bra ihop?

Hej!

Jag har surfat runt intensivt ett par dagar och kollat efter en ny haspelrulle med tillhörande spö och lina. Jag funderar på en shimano super gt 2500, men har ingen aning om vad det är för skillnad på bak/frambroms och vad för typ av broms som är bäst. Vidare funderar jag om ett shimano beastmaster spö blir bra till super gt rullen, och isåfall vilken längd spöet bör ha (jag kommer uteslutande att fiska från båt). Sist men inte minst undrar jag vad för lina som kan passa ihop med super gt rullen, blir en 0.23 flätlina bra, och vilket märke bör jag välja på denna lina?

Länkar till bra sajter där både rulle, spö och lina finns att köpa på samma ställe uppskattas!

Åk till grabbarna på willys i Västerås dom brukar alltid kunna sy ihop ett bra paket till bra pris.
    Riktigt stor butik med brett utbud.

Stefan
    Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Du skriver inget om vilket fiske du tänker bedriva. Skillnaden på bak och frambroms är som det låter, vilken sida bromsen sitter på. En frambroms är bättre då den har högre verkningsgrad jämfört med bakbroms. Dessutom är frambromsade rullar mindre eftersom du slipper ha ett vred där bak. Personligen tycker jag i princip inte det finns anledning till att köpa bakbromsade rullar idag. Vilken storlek du ska ha på rullen samt längd och kastvikt på ditt spö beror helt på vad du ska fiska med och efter. Detta nämner du inte så det är omöjligt att svara på.

0,23mm flätlina på en storlek 2500 shimano låter rätt grovt i mina öron.

Kommentera

Personligen rekomederar jag frambroms, 0,23 flätlina passar bäst till kanske en rulle i storlek 4000, tll en 2500 räcker 0,16 eller 0,18 gottoch väl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Du skriver inget om vilket fiske du tänker bedriva. Skillnaden på bak och frambroms är som det låter, vilken sida bromsen sitter på. En frambroms är bättre då den har högre verkningsgrad jämfört med bakbroms. Dessutom är frambromsade rullar mindre eftersom du slipper ha ett vred där bak. Personligen tycker jag i princip inte det finns anledning till att köpa bakbromsade rullar idag. Vilken storlek du ska ha på rullen samt längd och kastvikt på ditt spö beror helt på vad du ska fiska med och efter. Detta nämner du inte så det är omöjligt att svara på.

0,23mm flätlina på en storlek 2500 shimano låter rätt grovt i mina öron.
          Som jag skrev i första posten kommer jag att fiska med båt. Det är en ganska liten plastbåt för fem pers med en svag 2,2 hästars bensinmotor. Jag kommer att fiska i en insjö, och släpa medelstora wobblers (9-12cm) längs båten. Den fisk jag är mest intresserad av är öring (finns exemplar uppemot 8kg i sjön) men även en del gädda (uppemot 15kg) ska utrustningen hålla för!

Kommentera

I så fall hade jag nog skaffat trollingspön

Kommentera

Ja, det kanske är klokast. Får väl kika förbi trollingsektionen istället!

Tack för hjälpen =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 810 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist