Fel på rulle eller fel på mig? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på rulle eller fel på mig?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fel på rulle eller fel på mig?

Hej.

Jag har köpt en shimano exage 1000FB till UL-fiske och redan första turen på tredje fisken så gick "klicket" sönder i slirbromsen. Eftersom att jag precis hade köpt den så kontaktade jag beten.nu (där jag köpt den) och fick en ny spole skickad till mig. Jag satte på den nya spolen och samma sak hände igen! visserligen fler (och mindre) fiskar denna tur men ändå på första turen!

Nu undrar jag vad problemet är? den andra haspelrullen jag har är en ca 10 år gammal budgetshimano och jag har aldrig haft problem med den. Eftersom att Exagen sitter på ett UL-spö (shimano forcemaster 165UL) så får ju slirbromsen jobba en del men inte fan kan det väl vara meningen att den ska pajja varje fisketur???

Det enda jag kan komma på är att det är någonting knasigt med kugghjulet som "klickgrejjen" klickar mot men jag ser ingenting uppenbart där.

Det var inte länge sedan jag köpte den så jag borde kunna byta den om ni tror att det är själva rullen det är fel på. Det är ju 5års garanti på rullen så det borde inte vara några problem om det är så.

Så frågan är väl egentligen, kan jag ha gjort något fel (jag kan inte komma på vad det skulle vara) eller är det rullen?

EDIT: Eller alternativ 3) kan jag ha lyckats fått 2 måndagsexemplar av spolar i rad?
    Senast ändrad av zippoo; 2011-07-02, 21:30.

En sak jag inte riktigt förstår är hur en ny spole skulle lösa problemet? Jag har dock tyvärr ingen aning om vad det är du har råkat göra med rullen. Det som du menar med "klick" är det alltså själva ljudet när du reglerar bromsen eller vadå? Har den fortfarande bromsverkan och att den är ljudlös eller hur menar du?

Kommentera

inte ljudet när jag reglerar bromsen utan själva ljudet när linan dras ut. Alltså ja, den har bromsverkan men är ljudlös. Jag skulle ju kunna överleva utan det men för det första så gillar jag det och för det andra så känns det inte så roligt med en rulle som börjar rasa redan första turen

EDIT: och en ny spole löser problemet på så vis att själva "klickgrejjen" som har gått sönder sitter där i... På in-/undersidan av spolen. Att en ny spole löser problemet (tillfälligt) vet jag eftersom att jag vet vad det är som har gått sönder och att jag redan har bytt spole en gång, men samma sak hände igen. Precis som det står i första inlägget.
      Senast ändrad av zippoo; 2011-07-02, 21:37.

Kommentera

Mm det är alltså fjädern på undersidan du menar. Den är där just bara för klickljudet. Går dessa fjädrar sönder eller är dom där fastän de helt enkelt bara inte låter? I så fall låter det som att kugghjulet på själva rullen som du sätter ner spolen över sitter på fel höjd.

Kommentera

själva fjädern/metallbiten går av. Har som sagt hänt 2 ggr nu. Första ggn så blev den tyst på direkten när jag fajtades med en lite gädda på 1-1,5kg för att fjädern/metallbiten gick av och andra ggn så blev den tystare och tystare för att det blev en spricka i fjädern/metallbiten så att den inte kunde trycka mot kugghjulet som den skulle och tillslut tystnade. (ingen lång period utan detta hände under en fajt med en abborre på typ 4-5hg)
          Senast ändrad av zippoo; 2011-07-02, 21:47.

Kommentera

Kanske är kuggen som är felkonstruerad då så att fjädrarna på spolarna påfrestas mer än vad de är designade för. Jag vet inte vad det skulle kunna vara annars. Det lätta är väl annars att reklamera rullen 3 ggr så har du tillslut möjligheten att få pengarna tillbaka och häva köpet. Antingen håller rullen innan du är på spole nr 3 och då är det ju löst redan där. Eller så får du reklamera 3 ggr och köper då en annan rulle. Jag har en äldre Exage (bakbromsad) och rullen är tyvärr totalt värdelös. Jag gav den till tjejen för ett par veckor sedan för att hon skulle ha en rulle till sitt nya spö. Jag hade då inte använt rullen på flera år. Hon började rätt snabbt klaga på att den strular med linupplägget och allmänt trasslar. Jag tänkte att det var hennes teknik det var fel på men efter att ha testat den själv efter det kan jag inte annat än hålla med henne.

Nu är det givetvis inte samma rullmodell eftersom din är ny och det kan ju ha hänt saker sen min rulle gjordes men uppenbarligen har även den rullmodellen du köpt problem.

Kommentera

eller så har han bara fått ett måndags ex! =)
              http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                Min åsikt har faktiskt alltid varit att om man ska köpa en bra rulle från shimano så kostar det. I det lägre prissegmentet gör de faktiskt inte särskillt bra rullar. Där är andra aktörer betydligt bättre. Okuma exempelvis. Inget snack om att shimano gör bra rullar men man får betala för att få dessa rullar som gett shimano dess rykte.

Kommentera

Ja att det är någonting knas med kugghjulet är just vad jag har funderat på, jag tycker inte att det kan vara så mycket annat. Som jag sa tidigare så ser jag ingenting uppenbart fel med kugghjulet men det kan ju vara någonting litet som ändå ställer till problem, jag har ju inte inspekterat kugghjulet med lupp direkt :P.

förutom detta problem så har rullen fungerat PERFEKT, inget trassel eller någonting. Jag har ju inte fiskat så mycket med den men jag gillar den skarpt! Anledningen till att jag köpte den var för att jag hörde att någon större modell av Exage hade vunnit bäst i test eller bäst rulle för pengarna eller liknande i några tester.

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
                    Det är just det jag tror, eller hoppas åtminstone :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist