Rekommenderat underhåll spollager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekommenderat underhåll spollager

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rekommenderat underhåll spollager

Undrar lite över hur ofta man behöver ha i olja i spollagren på sina rullar.

1. Standard lager som är urtvättade med aceton, hur ofta skall man lägga på en droppe olja?

2. Keramhybridlager (som också kommer tvättas hur så småningom) hur ofta skall man lägga på en droppe olja?

3. Kan man ha i för mycket olja i lagren? Dvs skall man hålla sig till en droppe eller kan man lägga på ett par droppar och torka av det som inte går in?

4. Är det här som man skall få in oljan, i "skarven" så att säga?
    Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	8,5 KB
ID:	1806876

5. När man har tvättat lagren med aceton så snurrar de ju väldigt lätt efteråt. Men när man lägger på en droppe olja (rocket yellow) så går de mycket trögare. Är det så det skall vara?

Ett par frågor, men har inte kunnat hitta bra svar på dessa frågor. Tacksam för svar så att man äntligen får rett ut alla begreppen och kan ta hand om sina rullar på ett bättre sätt.

1 & 2: Var 4-5:e fisketur räcker...eller oftare om du vill (se nedan). Keramhybriderna tål mer misshandel i.f.a dålig skötsel. Sen finns det ju lager av väldigt skiftande kvalitet...i bägge "lägren".

Tillägg till 1 & 2: Jag sköljer ur mina lager med aceton (plockar då bort skölden på ena sidan...säkert onödigt) ca 2 ggr per säsong.

3: Nja...ingen skada för lagren...överskottet stänker ut vid första kastet...men oljan "kontaminerar" allt omkring sig...tex centrifugalbroms, drevplatta (löser upp fett på dreven) mm.

4: Ja.

5: Ja...oljan i lagren är en av de viktigaste "kastbromsarna"...tävlingskastare kan ju ibland t.o.m köra med enbart fotogen i lagren nåt enstaka kast har jag hört. Vill du ha en riktigt "lugn" rulle kan du prova ha i en droppe Liquid Grease i lagren (OBS! skämt! )
    Senast ändrad av Långåmjukis; 2011-07-23, 12:25.
    Medlem i GGG-U
    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Tack för snabbt och utförligt svar.

Följdfråga; Kan man på något sätt höra/känna när det börjar bli dags för olja i lagren?

Har haft lite rasslande oljud vid kast i min curado rulle, har försökt göra rent lagren med aceton men får inte riktigt bort oljudet i det ena lagret. Försvinner dock ungefär en fisketur efter att jag har haft på olja. Antar dock att det lagret är kasst och har därför beställt keramhybrider ABEC 7 till rullen, borde ju avhjälpa problemet och ge mig en bättre rulle. Dock vill jag ju inte riskera att förstöra de nya lagren och vill därför gärna veta om det finns några varningstecken för när det är dags för ny olja.

EDIT: Har försökt att få bort skölden för att kunna göra riktigt rent, men lyckas inte få bort den. Har endast lyckats repa lagret.

Kommentera

Ursprungligen postat av C-H Visa inlägg
        Tack för snabbt och utförligt svar.

Följdfråga; Kan man på något sätt höra/känna när det börjar bli dags för olja i lagren?

Har haft lite rasslande oljud vid kast i min curado rulle, har försökt göra rent lagren med aceton men får inte riktigt bort oljudet i det ena lagret. Försvinner dock ungefär en fisketur efter att jag har haft på olja. Antar dock att det lagret är kasst och har därför beställt keramhybrider ABEC 7 till rullen, borde ju avhjälpa problemet och ge mig en bättre rulle. Dock vill jag ju inte riskera att förstöra de nya lagren och vill därför gärna veta om det finns några varningstecken för när det är dags för ny olja.

EDIT: Har försökt att få bort skölden för att kunna göra riktigt rent, men lyckas inte få bort den. Har endast lyckats repa lagret.
        Skölden sitter med en låsring som har en liten öppning på ett ställe, hitta öppningen och pilla ut låsringen mot centrum, jag brukar använda en vass krokspets att pilla med, och var lite berred, den kan flyga sin kos som alla fjädrar... Sen är det bara att pilla ut skölden.

Jag tycker det "känns" på rullen när det är dags, lite svårt att förklara, men den blir opålitligare i kasten med fler overruns. Sen kan man ju alltid gå på schema, x antal turer sen städa rullarna.
        Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag har alltid för vana att smörja mina rullar när säsongen avslutas, sen dammas dem av och rengörs samt smörjs på nytt innan isen går.

Det "dagliga" underhållet är lite hipp som happ, efter varje tur så spolar jag av dem samt smörjer dagen efter eller senare på kvällen om jag tycker det behövs, o ja brukar tycka det behövs ungefär var 3-5e tur, förutom evighetsskruven som brukar få varannan gång.

Kommentera

Oj, det var oftare än vad jag trodde. Antar dock att de inte kräver såpass täta intervaller innan man har tvättat ur dem första gången? För så ofta har mina rullar definitivt inte fått olja.

Hur är det förresten med brons bussningarna som sitter i JB:n, vad jag har förstått skall de vara mer eller mindre självsmörjande? Kan man alltså bara låta dessa vara eller skall man tvätta även dem när man gör lite större service på rullen?

Kommentera

Att man bör spola av dem efter varje tur, gäller detta för er som fiskar i saltvatten eller även för oss sötvattenfiskare?

Brukar försöka följa denna lite då jag äger en Curado 201e7 http://www.coastalfishing.org/articl...anoservice.htm
              Där snackas det om "alkohol" men efter läst här så antar jag aceton gör jobbet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              271 872 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13