Varför kör man med stel tafs? :P rör sig draget bättre lr varför? :P
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
varför stel tafs till JB ?
Collapse
X
-
Som nybörjare är det oftast lättare att köra med stel tafs, helt enkelt enklare att få till gången.
Många (inte alla) anser dock att en mjuk tafs är att föredra men det kräver mer av utövaren...Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden
):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
-
Personligen lämnar jag alltmer stel tafs, jag kör istället med 60 lbs plastdragen wire som är semistel, och den funkar lika bra. Till vissa kör jag dock gärna en helt mjuk, men det stora problemet har varit att tafsen vikt sig så mycket att linan hamnat mellan tänderna med linbrott som följd.
Kommentera
-
Hej!
Vissa beten går bättre med stel respektive mjuk, klassiska "Side-to-sidebeten" föredrar jag att använda "stel" tafs (läs titan, inte stål). Beten som också ska röra sig lite upp och ner samt side to side tycker jag det är bättre att använda en mer rörlig tafs till!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
SimpZeN
Sent om siders läst nyss inläggetUrsprungligen postat av EuroPike Visa inläggJag kör mjuk fluorcarbvon 0,90 till alla jerkbait numera. Tycker det funkar bra.
Som Grävlingen säger så stel titanium eller budget stål bft stiff tafs för bj och bb medans t.ex. bft titanium 7strand 30cm mjuk till piggen
EuroPike, har aldrig testat det:O hur lång flourocarbon använder du till tafsen samt använder du lekande och crosslock? måste testa det
Kommentera
-
Kört en del med FC tafs och har använt ett staylock utan lekande som jag knyter fc-tafsen i sen skarvar jag den rakt på flätlinan, gillar det mycket men är inte helt övertygad över slitstyrkan mot en stor gädda så jag har återgått till titan igen.Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inläggSent om siders läst nyss inlägget
Som Grävlingen säger så stel titanium eller budget stål bft stiff tafs för bj och bb medans t.ex. bft titanium 7strand 30cm mjuk till piggen
EuroPike, har aldrig testat det:O hur lång flourocarbon använder du till tafsen samt använder du lekande och crosslock? måste testa det
Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet - Alla som drunknar har vatten i lungorna.
Kommentera
-
Jag kör med en helt vanlig mjuk tafs som ska klara 24kg och är ca 20cm lång när jag jerkar. Provade stel tafs först eftersom att jag inte jerkat mer än en månad, men enligt mig så tycker jag att man får med "kontrollerad" gång på betet, vissa jerks vill man "vevstoppa" med och det märkte jag att det blev mycket bättre med mjuk taffs.
Vill man lära sig något så ska man aldrig börja på "easy". Det har jag alltid kört med vad det än gäller, och det har fungerat bra för mig.En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 493 visningar