Blya ner en jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blya ner en jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blya ner en jerkbait?

God morgon! Hoppas många av er har det bättre än mig då jag befinner mig på jobbet!

Ska iväg och jerka lite gädda imorgon efter jobbet och har en liten fundering angående detta.

Jag vill testa jerka på 10-meters djup! Är väl ingen jerk som går ner så långt? Min tanke då var att sätta ett blyhagel ovanför taffsen för att få ner den riktigt djup. Är det någon som har testat det eller har något annat tips för att komma ner på djupet?

Gången tror jag inte blir sämre då jag vet några som har ett ca.5grams sänke ovanför taffsen och det ger betet en bättre gång tom! Dock är min tanke på att lassa på ett 20-30gram.
    Tänkte testa lite olika tekniker för att få ner betet till djupet, där gammelgäddan står!

SKITFISKE!!

Med jerkbait menar jag Buster, Bandit, Zonker mm.
    Senast ändrad av Plauwt; 2011-09-01, 08:04.
    sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

De kan gå, aldrig testat. Men har ju jerkat över 10m och då är de väl de s.k pelagiskt jerkfiske. och de brukar ju funka, då kanske du kan köra kring 4-5m. Då händer de att gäddorna stiger, fast de kan de även göra om du fiskar i utan över djupt vatten. men krävs mkt tålamod och är bra om du kan lägga en markör vid en grynna eller brant eller dyl.
    sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

Ta ett flytande bete som svänger lätt och blya framför tafsen. När du väl nått botten kan du göra små försiktiga ryck och fiska riktigt långsamt. Betet kommer hela tiden befinna sig en tafslängd ovanför botten om du inte rycker för hårt.
      www.stampelures.se

Kommentera

Smart Stampe! om inte annat så kan man rycka i "normal" takt, och sen låta den sjunka igen? Den anordningen är det första som åker i vattnet imorgon!

Kommentera

Eller så kör man med de stora Alien Eels eller liknande, de sjunker ju som stenar.

Kommentera

Har Alien Eels som ja trollar, awesome btw!!!, men hur funkar dom och jerka då? vad får dom för gång?

Kommentera

Det huggutlösande med sådana beten ligger väl främst i den slingrande svansen, så egentligen kan man väl bara spinna in i lämplig fart med lite vevstopp och en eller annan knyck kanske. Något riktigt jerkbait är det ju inte.

Kommentera

Gå till en däckshop och fråga om du kan få en remsa däckbly(sån till alu-fälg)
                Den är självhäftande och du kan klippa den till önskad tyngd. Bra om du fiskar grunt en del av året och djupt en del.

Kommentera

Testade idag med ett 6g sänke på tafsen , funkade sisådär... blidde lite tungt nästan... men kom definitivt djupare!

Skitfiske

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 359 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist