Hur ofta bör man smörja rullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta bör man smörja rullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ofta bör man smörja rullen?

Tjenare alla fiskare!

Jag köpte en ny rulle för ett tag sen och i handboken står det att man bör smörja den efter varje fisketur, så jag stack iväg till fiskeaffären och skulle köpa mig min olja. Och han sa att det var till överdrift att smörja så ofta och att en gång om året räcker.

Vad tycker ni och hur ofta brukar ni smörja era rullar?

En till fråga om det kommer in några jerkbaitare till tråden. Stel eller mjuk tafs?

Tack.

jag smörjer när ja märker på rullen att det är dags att smörja mjuk tafs tycker jag personligen är bättre. stel tafs har en förmåga att alltid bli böjda som en regnbåga och det blir aldrig bra när man ska försöka göra dom raka igen. även om den böjda tafsen inte gör så stor skillnad på gången på betet så tycker jag endå att det inte känns riktigt bra

hoppas det hjälpte något.

skitfiske.

Kommentera

håller med jocke man smörjer rullen när det behövs.
      http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Du märker helt klart när din rulle behöver ny smörjning. Oftast räcker det att smörja vid behov, när man känner att rullen börjat bli seg. När det krasar och låter som ett rostigt gångjärn i rullen så har det gått FÖR lång tid mellan smörjningarna!

Kommentera

Jag smörjde min Abu Ultra Mag från 1986 för första gången förra veckan. Det behövdes inte ens. Efter 25års fiske såg den ut som ny inuti. Snacka om kvalitet! Men en billig rulle man köper idag kan man väl smörja plastbitarna i varje vecka utan att den håller nåt vidare ändå kanske...

Kommentera

Lämnade nyligen in min rulle för jag hade tappat i bromslocket(min stora klant), när jag fick tillbaks den och linan matades ut kände jag att den var ganska skakig. Kan det lösas med smörjolja? Vad ska man köpa för smörjolja? Var? Problemet är bara att snubben i fiskebutiken gjorde det gratis när han lagade den så det känns lite dumt att gå tillbaks.

Kommentera

Du ska skölja den efter varje fiske pass. olja in lager när rullen torkat. går på ett kick
              Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag har runt 30 rullar, några av dom är upp emot 30 år gamla och fortfarande i gott skick.
                Dom har hållt så länge pga att rullar jag inte använder så ofta tar jag isär, gör rent och oljar in en gång om året.
                Rullar jag använder ofta får den behandlingen två gånger om året.
                Jag sköljer inte av rullarna, då kommer det in vatten i dom ( vatten + fett = jättesegt ), jag torkar av dom med en våt trasa.
                Om man gör så håller rullarna jättelänge ( tilläggas skall att jag bara köper rullar av mycket god kvalitet ).
                Vad gäller jearktafs så använder jag både stel och mjuk beroende på betestyp, vissa beten kräver viss typ av tafs.

Jocke jerk prova titan tafs, jag gör mina egna titantafsar och har ännu inte lyckats att kröka någon tafs.

Kommentera

Det brukar ju till och med stå i rullarnas bruksansvisningar att man ska skölja av dem under ljummet sötvatten (fast inte under högt tryck) och sedan torka av. Det är vad jag brukar jag göra, i alla fall när jag fiskat i saltvatten, och än så länge verkar det funka bra. Men får man tro Abborrmaster är detta kanske något man borde lägga av med då?

Kommentera

Efter varje pass är lite onödigt om det inte är långa pass, men man bör nog ge lin-spridaren lite olja efter varje den ligger ganska exponerat.

Ju tunnare olja ju oftare får man olja dom, UT´s yellow label oljar jag om efter varje tur medan red label klarar fler turer, val av olja påverkar kast-egenskaperna, ju tunnare olja ju bättre kast men också mer arbete med servicen.

Kullager behöver mer service bussningar klarar sig längre utan olja.

Själv separerar jag mina i stort sätt efter varje tur och spolar,torkar när den är separerad.

Rullar med rundad gavel typ Record samlar riktigt mycket vatten i gaveln på icke vev-sida och där skulle jag nästan vilja påstå att man måste separera och torka torrt det ligger ett kullager i samma gavel och det kan inte va bra att ha vatten stående där.

Skall kanske tillägga att fett är bannlyst från alla mina rullar skulle jag hitta sådant åker det bort direkt, det är något haspel-fiskare kan ha för sig själv.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-09-03, 10:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    279 730 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40