Krokar till Swim Whizz - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar till Swim Whizz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokar till Swim Whizz

Vad använder ni för krokar till Swim Whizz 5 och 7 serien?

Orginal sitter eagle Claw å dom är helt värdelösa pga av att dom rostar .
    På mina swim wizz 500 sitter gammakatsu 1/0 skulle tro att st 1 är bättre iof men jag hade inga hemma .

På 700 har jag gammakatsu 2/0 3/0 funkar också .

Jag tycker Owner är sämre mest pga av att dom är dyrare sen rostar dom lättare också .

/Fredrik

Kommentera

Tack för svaret,gammakatsu kör jag också mest med.

Kommentera

Ursprungligen postat av superfinne Visa inlägg
        Tack för svaret,gammakatsu kör jag också mest med.
        Hej Christian Paasonen;

När jag var generalagent för Swim Whizz åren 1975 - 2005 och sålde wobbler och andra fiskeprylar till butiker här i Sverige hade Swim Whizz storlek Nr 5 åren 1975-1993 tre Nr 2 galvaniserade 3-krokar av Mustads fabrikat. Sedan fabrikör Lon Hilliker Best Tackle Mfg, Co i Michigan år 1994 gick över från tre till två 3-krokar förseddes Swim Whizz Nr 5 med två Nr 1/0 bronserade, otroligt starka trekrokar. Fabrikatet på krokar kunde skifta från Mustad till VMC eller något annat fabrikat beroende på vad som för tillfället anses vassast, starkast eller förmånligast i pris.

Originalkrokarna på Swim Whizz storlek Nr 7 var åren 1975-1993 galvaniserade Mustad Nr 4/0 3-krokar och tre i antal. När Best Tackle år 1994 gick över från tre till två Nr 4/0 3-krokar i bronserat utförande ändrades även här galvaniserat till bronserat.

Att jag lyckades få köpa galvade krokar var för att vi inte bara fiskade Gädda i sötvatten här i Sverige utan även i Östersjöns bräckta vatten.

När jag själv byter ut standardkrokar på mina egna wobbler ersätter jag de gamla krokarna med VMC ConeCut PS7650 permasteel kemvässade 3-krokar för fiske i Östersjön och VMC ConeCut BZ7650 bronserade, kemvässade 3-krokar för fiske i sötvatten.

På många wobbler och skeddrag använder jag i likhet med Fredrik "Jerklimpan" Lindby även kemvässade Gamakatsu 3-krokar i storlekarna Nr 1/0, 2/0 och 3/0. Gamakatsu 3-krokar är som fabriksnya något vassare än VMC ConeCut, men Gamakatsu blir snabbare slöa.

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Ja slänger in en fråga till OF här . Vilka Wmc är det som sitter på Rapala orginal å Rapala huskey??

Dom WMC som sitter på buster jerk rostar å är mjuka i godset dom vill jag inte ha . Dom WMC som sitter på Zalt å Rapala magnum är bättre men inte bra jag tycker dom blir slöa.

Det kan mycket väl stämma att det sitter Mustad på swim wizz. Hur som helst så byter jag dom för att dom rostar.

Jag blev typ idiotförklarad på söders sportfiske när jag klagade på en del beten med Eagle claw . Krokarna var så jävla bra enligt killen i butiken för man kunde slipa dom.

Enda beten jag har som har Eagle claw är mina CWC spinnare som inte går å byta på.
          Jag kan fiska 10 min med dom i Edsviken lägga ned dom i betesboxen fast jag har locket öppet så är det ändå ytrost på dom när jag ska ha dom nästa helg .

Det är inte okej på ett bete som kostar över 200 kr .

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
            Ja slänger in en fråga till OF här . Vilka Wmc är det som sitter på Rapala orginal å Rapala huskey??

Dom WMC som sitter på buster jerk rostar å är mjuka i godset dom vill jag inte ha . Dom WMC som sitter på Zalt å Rapala magnum är bättre men inte bra jag tycker dom blir slöa.

Det kan mycket väl stämma att det sitter Mustad på swim wizz. Hur som helst så byter jag dom för att dom rostar.

Jag blev typ idiotförklarad på söders sportfiske* när jag klagade på en del beten med Eagle claw . Krokarna var så jävla bra enligt killen i butiken för man kunde slipa dom.
            Enda beten jag har som har Eagle claw är mina CWC spinnare som inte går å byta på.
            Jag kan fiska 10 min med dom i Edsviken lägga ned dom i betesboxen fast jag har locket öppet så är det ändå ytrost på dom när jag ska ha dom nästa helg .

Det är inte okej på ett bete som kostar över 200 kr .

/Fredrik
            Hej Fredrik Jerklimpan;

Förr i tiden då jag årligen köpte många Rapala wobbler http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm i olika modeller, färger och storlekar fanns det både Mustad, Eagle Claw och VMC krokar på Rapalas beten. Idag har jag starka skäl att anta att det sitter VMC krokar, både kemvässade Vanadium och ConeCut samt vanliga icke kemvässade på samtliga Rapala wobbler. Rapala äger idag den franska kroktillverkaren VMC och deras krokar blir bara bättre och vassare med åren.

O. Mustad & Son, Oslo har äkta rostfria enkelkrokar Qual. 9510 ***S 3X Strong med öppen ihopnypbar ögla. Jag brukar köpa dem i 100-pack i storlekarna Nr 2/0, 3/0 och 4/0 och använder dem till trollingskeddrag vid Laxfiske i Östersjön, Hornavan, Vänern och Vättern...de rostar inte.

* Att Söders Sportfiske rekommenderar Eagle Claw 3-krokar har troligtvis mycket med sällsynt låga inköpspriser och bra försäljningsmarginaler att göra. Å andra sidan finns det riktigt vassa (kemvässade) bronserade och starka förnicklade 3X strong trekrokar i Eagle Claws sortiment och enorma krokutbud.

Vassa krokar betyder bättre fiskelycka!

Old Firehand
            www.trumman.com - http://www.trumman.com/chub/pikie.htm
            Senast ändrad av Old Firehand; 2011-10-10, 15:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg

Jag blev typ idiotförklarad på söders sportfiske när jag klagade på en del beten med Eagle claw . Krokarna var så jävla bra enligt killen i butiken för man kunde slipa dom.

/Fredrik
              VMC 8650BZ (Buster Jerk) är ju ändå mycket starkare än Gamakatsu krokar!

Gillar inte heller EC krokar, dem fungerar helt OK men är mjuka i godset och som sagt så rostar dem väldigt lätt. 774an (vanligast i Sverige är 374an) är OK, den är lite starkare och har raka spetsar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 354 svar
              279 246 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13