Foam vs kork på spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Foam vs kork på spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Foam vs kork på spö

Vilket föredrar ni foam eller kork. Jag har tidigare varit skeptisk till foam då det känts för mjukt och sunkigt. Efter att ha använt ett LF Ripper med så kallad hard foam ett tag så föredrar jag detta framför kork rent praktiskt, skönt att hålla i och bra grepp.

Estetiskt tycker jag dock fortfarande att kork vinner.

Av vilken anledning används foam istället för kork, är det billigare vid tillverkning eller tycker spö tillverkaren att dess egenskaper är bättre än kork?

Tycker det inte är så stor skillnad. Men kork kanske ser fint ut i början men blir ju mörkare och mörkare så då ser det ju skitigt ut sen. foam håller ju färgen oavsett hur mycket man använder det.

Kommentera

Foam håller ju lite bättre o ger bättre grepp än kork. Kork är varmare o blir inte lika blött,men om det är dålig kork så går det lätt sönder. Mig spelar det ingen roll bara greppet är skönt att hålla i.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag diggar när spön har korkhandtag monterat. Lite styvare att hålla i, blir inte lika kallt när det regnar/fiskeslem på skiten, plus att det ser snyggt och "klassiskt" ut

Kommentera

Kork är snyggare att titta på. Ett infiskat korkhandtag är en dröm att fiska med, ett nytt däremot är fruktansvärt otäckt att hålla i. Till och med AAA-kork spricker till slut. Eva-handtag är likadana år efter år, gillar det mer och mer. Köper jag nytt är EVA ett plus.

Kommentera

Kork!! Och det blir bara vackrare med åren! :-)

Kommentera

Kork alla dagar i veckan!!

Kommentera

Då man var lite ca 5-6 år och fick sitt första "riktiga" kit, abu spö med cardinal rulle så var det foam på det och pappas fina dyra spö hade ju kork. Sedan har det bara vart så billig skit har foam och riktiga spön har kork .. Men sedan köpte jag mitt dyraste spö någonsin ett shimano fireblood och det hade fan ingen kork och det va riktigt skönt och inte va det billigt heller. Båtspöna har foam och det är bra grepp på dem tycker jag men kork är snyggare och mer klassiskt.. Tror att riktig fin kork börjar bli en bristvara i världen då även många vintillverkare övergår till gummi/plast kork..

Kommentera

Försöker undvika kork om det går. Väldigt svårt att hitta spön med bra kork. Oavsett vad tillverkaren lovar för kvalitet så börjar den bli "råttäten" hyfsat fort och då är den inget vidare längre..
                  EVA är i mitt tycke bättre på allt förutom i minusgrader då den är världelös för den blir isklädd..

Kommentera

Kork för korkade fiskare Nej men jag tycker att kork är både skönare och snyggare. Sen är ju livslängden ganska dålig om man jämför med foam.
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    279 788 visningar
                    0 gillar