St. Croix Premier, 2-delat vs odelat - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St. Croix Premier, 2-delat vs odelat

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St. Croix Premier, 2-delat vs odelat

Tjena!
    Jag ska köpa ett St. Croix premier 7ft -3oz som ska användas både till jerk och vanligt spinnfiske. Funderar dock på om jag ska ha den 2-delade modellen eller den odelade. Vad har ni för erfarenheter av dessa spön, hur skiljer de sig åt? Har hört att 2-delade spön ibland vrider sig eller glider isär när man jerkar med dem, är det någon som haft det problemet med detta spö. Är ju annars väldigt praktiskt vid transport med delade spön.
    Tacksam för alla svar!

Sitter själv i funderingar på att köpa nytt spö för tungspinn. Har ett 2 delat som hanterar upp till 120 gr nu och söker ett något kraftigare.

Har ingen erf. av St Croix men kan i alla fall säga att det är vanligt att delade spön vrider sig, (men inget stort problem) Glider isär har jag aldrig varit med om dock.

Jag tejpar oftast skarven hårt med elastisk eltejp. Det är inte alla spön som gör så. Mitt Berkley Muscle för jerk har aldrig vridit sig, trotts att jag belastat det till max. Alla andra delade spön har jag tvingats tejpa.

Men som sagt inget STORT problem, liten justering var 20 - 50 kast är vad det handlar om. Både mitt laxspö och mitt D.A.M vrider sig trotts tejp
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Har själv den två delade varianten och har aldrig haft minsta problem med den..
      Holken suger sig verkligen fast...
      Riktigt bra spö!

Kommentera

1 del ger bättre känsla o 2 del är fan så mycke lättare att transportera, men något mindre känsla
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Köpte precis ett premier upp till 3 oz 2 delat till Mr Zonker, jag själv plockade med mig ett St. Croix Triumph Surf Rods för spinnerbait 2 oz 2 delat hem från staterna. Ska bli riktigt nice att testa

Kommentera

Jag funderar på deras korta 1,5oz spö till spook,popper o lättjerk. Fast har några fler alt som jag måste klämma o känna på innan jag slår till

Kommentera

Jag har 6 st tvådelade st croix och jag säger det igen, du kan köpa dyrare spön, men du kan inte köpa bättre spön, så enkelt är det.
              Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Jag har 6 st tvådelade st croix och jag säger det igen, du kan köpa dyrare spön, men du kan inte köpa bättre spön, så enkelt är det.
                Häls /T
                Jag tror dig Tonyex. Kan du utveckla detta lite i form av lite mera beskrivning, av egenskaper mm jämfört med enklare spön.

Om jag frågar så här hur skulle du jämföra Berkley selection pike och Strike pro:s hamer med ett motsvarande St Croix premier ?
                Senast ändrad av Exxet; 2011-11-01, 19:54.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  Häls /T
                  Du råkar inte ha testat deras 1,5oz spö som jag är sjukt sugen på. Pc70hf2 heter modellen iaf. Verka vara precis lagom

Kommentera

Axe: jag ringer dig och säger det med ord. Det finns risk att det blir en A4 med massa onödig information om jag börjar skriva om dessa spön.
                    Jimmy85: Jag har ett sådant, kan inte leva utan!

Varning, spöt klarar upp till 60 g och mitt har gjort det i 4 år nu. Det senaste uppdraget spöt har fått på senare år är jiggfiske efter gädda från kajaken!
                    Häls /T
                    Senast ändrad av tonyex; 2011-11-01, 20:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 201 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13