Spinnrulle kusten?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnrulle kusten??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Mycket intressant har aldrig hört det förr, har båda stillastående lin-spridare?????
    Ja , det har de och det är ingen nackdel, tycker jag.
    Jag har en lyxrulle som jag använder vid behov och haspel-entusiaster, när de ser hur långt jag kommer med mina beten, kommer fram till mig och frågar : Fiskar du med en multirulle?

Anledningen till att jag skrev curado var att ett visst missnöje med citica....
    Jag förstår. Curado är lite finare serie, fast citica bör hålla bra ändå, tycker jag.

Häls /T

Kommentera

Det där med lång-kastning och multi är riktigt riktigt kul, när det är horngädde tid här brukar det stå massor av folk med sådana konstiga saker som hänger under spöet och försöker få ut beten i vattnet, sådana som kastar bollar (glömt namnet, haspel eller ??)

När man kommer och plockar fram ett 11 fots spö och en 6500 CS Rocket reagerar dom inte så mycket, men när man stått och kastat ett tag brukar dom bli tysta och få ansiktsuttryck som påminner om fågel-holkar.
      Synd om dom men det kan inte va mitt fel att jag kastar så mycket längre en dom gör eller??

Den grejen med kasten är betydligt roligare en att få fisk, skulle man sedan få några havsöringar under tiden man står där så blir dagen helt perfekt....

Kommentera

Såja, har nu varit o kollat runt på olika rullar......

Den jag fastnade mest för var en Ambassadeur CS Pro Rocket 5000 i blandsaftsfärgen, gillar faktiskt färgen
        Frågan är bara om jag ska satsa på 5000 eller 6000, kommer att köra med nylonlina och mitt gamla 9 fot 10-45g spö till o börja med, nytt spö får köpas senare, lutar åt ett Iron Hawk 16-54g....

Är det nån skillnad i kastlängder och vilka betesvikter rullarna kastar bra med om man kollar 5000/6000??
        Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Odiskutabelt 6500 i så fall, ju färre vändningar på lin-spridaren ju bättre kast, skall du kust-fiska så låt runk fiskarna ha 5500 i fred.

Kolla även på Lundgrens och Olssons dom har Rocket CS i en variant som är silver/guld och en lite stabilare variant dom kallar Gunnar, båda dessa bör kasta skiten av en Pro Rocket, ring bara och kolla vilka delar som är uppgraderade och ändrade, bör va med lagrade lin-spridare och kanske även lager i gaveln istället för bussning, tror alla detaljer i dessa är av högre Kvalitet en Pro Rocket.....

Jag börjar fundera på om inte Pro Rocket är något dom tagit fram för Premium Dealers ska ha något att va ensamma om.... Ser liksom inget unikt alls med dom förutom namnet...

Missförstå mig rätt Pro-Rocket är en bra rulle men det finns bättre Raketer om man letar lite.........

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
            Såja, har nu varit o kollat runt på olika rullar......

Den jag fastnade mest för var en Ambassadeur CS Pro Rocket 5000 i blandsaftsfärgen, gillar faktiskt färgen
            Frågan är bara om jag ska satsa på 5000 eller 6000, kommer att köra med nylonlina och mitt gamla 9 fot 10-45g spö till o börja med, nytt spö får köpas senare, lutar åt ett Iron Hawk 16-54g....

Är det nån skillnad i kastlängder och vilka betesvikter rullarna kastar bra med om man kollar 5000/6000??
            I princip ingen tekniskt skillnad i rullarna som skiljer kastegenskaper, däremot fysikaliska då linvarvet sjunker fortare på 5000 rulle.

Förklaring till att 6000 rullar kastar lite längre, är att mera lina gör att du inte kommer ner lika långt i linvarven och därmed behöver inte betet accelerera spolen lika mycket, kastar du upp emot 80-90 m så tömmer du nästan en 5000 rulle och spolen måste då öka i varv för att mata ut lina då linlängd per varv sjunker. samtidigt som linans momentarm i förhållande till rotationscentrum minskar(=bromskraften på betet ökar). Motsvarande på en 6000 rulle blir att du bara drygt halvtömmer spolen och har då en större momentarm, linans utgång i förhållande till centrum på spolen och mer lina per varv matas ut.

öööö undrar om detta blev begripligt ?

Så är maxkast och mycket lina viktigast . . 6000 rulle

Är vikt yttermått greppvänlighet viktigast . . . 5000 rulle under förutsättning att du får på så mycket lina som du anser att du behöver då du kanske vill ha 0,40 nylon utan att tömma spolen i kasten
            Senast ändrad av Exxet; 2011-11-10, 21:17.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kolla på Magnus fiske i Ed. Där köpte jag "Silver,guld" varianten för 1000kr. Det som skiljer rullen från en vanlig rocket är att den har Hpcr+ lager och de gör grymm skillnad. Och tvåstift bricka..
              Men sätter man in samma lager i en vanlig prorocket blir det samma rulle...

Odiskutabelt 6500 i så fall, ju färre vändningar på lin-spridaren ju bättre kast, skall du kust-fiska så låt runk fiskarna ha 5500 i fred.

Kolla även på Lundgrens och Olssons dom har Rocket CS i en variant som är silver/guld och en lite stabilare variant dom kallar Gunnar, båda dessa bör kasta skiten av en Pro Rocket, ring bara och kolla vilka delar som är uppgraderade och ändrade, bör va med lagrade lin-spridare och kanske även lager i gaveln istället för bussning, tror alla detaljer i dessa är av högre Kvalitet en Pro Rocket.....

Jag börjar fundera på om inte Pro Rocket är något dom tagit fram för Premium Dealers ska ha något att va ensamma om.... Ser liksom inget unikt alls med dom förutom namnet...

Missförstå mig rätt Pro-Rocket är en bra rulle men det finns bättre Raketer om man letar lite.........

Kommentera

Gött, då blir det en CS Pro Rocket 6500 när löningen dimper ner, får den med lina för 1000:-
                Kommer o köra på Stroft GTM 0,40 då flätlinan nöts för snabbt mot stenarna o bottenskrapet vid kusten.....

Kommentera

Vad jag försto på handlaren så e de bara färgen som skiljer......

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
                    Vad jag försto på handlaren så e de bara färgen som skiljer......
                    Visst är det samma rulle. Förstår inte varför vissa tror något annat. Därimot så kan det skilja på Japan modellerna.

Kommentera

Gunnar och den i Silver/Guld är gjorda för japan-marknaden därför jag sa att det var bättre köp.....

Kolla sedan lite på vikten, Gunnar väger 100 gr mer en den vanliga CS Rocket och 40gr mer en Pro-Rocket, det är andra material i gavlar och som jag sa lagrade lin-spridare och olika material i stativ m.m.

Om Mooki ser detta kan han berätta var du kan ladda ner spräng-skisser m.m.

Om 2 Pro-Rocket är det säkert bara färgen som skiljer, men om 6500 CS Rocket och Pro Rocket kan det skilja riktigt mycket......

Jag har inte provkastat den gröna men om Jag jämför min 6500 Rocket CS chrom med 3 kullager och 0 bussningar och en Pro Rocket 6500 slår det på 15-20 m i kast-längd och en något jämnare gång allt till krom-raketens fördel.....

En pro Rocket är en bra rulle inget snack om den saken men du bör väl räkna med att starta på 25gr och sedan uppåt, själv tycker jag dom är lagom från 40gr, skall du fiske med mindre beten så köp någon av dom andra 4 vi nämnde, 20gr på en 6500 rulle är inte kul......
                      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2011-11-10, 22:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 280 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13