Spinnrulle kusten?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnrulle kusten??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dom finns fortfarande kvar i butik, såg en kombination med den och ett 70-90 gr Jerk-spö senast i fredags, jag bara tittade på det men blev omedelbart informerad av säljaren att spöet klarade 90 gr men rullen kunde han inte garantera för mer en 20 gr, undrar vem på Daiwa som satte ihop det paketet

Kommentera

Läs kombin jag kommenterade, en blue-max och ett 100 gr spö i paket, kan man göra något annat en skratta när man ser det,,,

Kommentera

Japp, man kan
        Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Kommentera

Jaha, imorgon hämtar man då sin nya rulle...
          Men vilket spö ska man satsa på som dänger 28-60g wiggler utan o protestera???
          Hellre lite tyngre o stabilare......
          Detta spö ska användas till tungt o hårt kustfiske.....

Kommentera

Jaha, imorgon hämtar man då sin nya rulle...
            Men vilket spö ska man satsa på som dänger 28-60g wiggler utan o protestera???
            Hellre lite tyngre o stabilare......
            Detta spö ska användas till tungt o hårt kustfiske.....

Kommentera

Om du fiskar mycket med så pass tunga drag som 60 gram på kusten låter det som att det är ett laxspö du ska ha. Finns ju en hel del sådana att välja på, men kan inte uttala mig personligen om några sådana spön. När jag fiskar på kusten använder jag mycket sällan tyngre beten än 40 gram då jag tycker de sjunker för fort, men fiskar man där det är djupt nära land så kan det ju behövas .

Kommentera

Tänk bara på att skillnaden mellan spö upp till 55 och upp till 60 gr ofta är ganska stor, brukar va betydligt mer trä-pinne över 60 gr, därför jag kör 55 grammare dom kastar ofta 60 gr betydligt bättre..... om du konsekvent kör tunga beten över 40 gr kan du titta på Shimano beastmaster serien eller något annat av deras XH spö.., jag har inte testat något spinn-spön som går upp mot 100 gr och kastar 40 gr bra.....

Finns ett jag använt på båtarna i Öresund som kan funka, ett Daiwa SeaWave upp till 100gr eller upp till 150gr ev som tidigare sagts lax-spö eller om du kanske hittar något för runk-fiske som går att kasta med.....

Men kust-fiske med beten över 60 gr tycker jag inte är kul, räcker mer en väl med 60 gr för motståndet skall bli jobbigt i längden, går du över det ofta hade jag rått dig att köpa en Record 60 med HC spole i stället, den har en utjämnare som fixar till motståndet vid invevning, tror det är den dom kallar sensibreake på dom....

Kommentera

Spön för jerkfiske (det Månsson kallar runkfiske) skulle jag absolut inte rekommendera för den här typen av fiske. De är för korta och för styva.

Nu säger jag inte att det är just exakt spöet i länken nedan du ska ha (har som sagt ingen egen erfarenhet av laxfiske eller laxspön), men 10-12 fot med kastvikt någonstans 50-100 g är väl vad du är på jakt efter. Här någonstans börjar man väl också närma sig det som utomlands kallas surfcasting, så en del sådana spön kan du ju också kika runt på.

Kommentera

Japp, dom blir alldeles utmärkta hoppas jag, men gå in och känn på dom före du köper, dock frågar jag mig lite var du ska stå och kasta med drag över 60 gr längst kusten, antingen står du väl riktigt högt eller ett bra djup direkt vid fötterna........

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMAG0092 (800x451).jpg
Views:	1
Size:	232,1 KB
ID:	1761520Click image for larger version

Name:	IMAG0094 (451x800).jpg
Views:	1
Size:	216,4 KB
ID:	1761521
                      Jaha, så var man lite fattigare..... 1300:- för rubbet...

En liten sak bara, jämfört med min Classic 6000 och 7000i salmon så är bromsen mycket hårdare spänd på Rocketen när jag har den i lättaste läget, är detta vanligt??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      277 316 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist