Vilka jiggar ska jag välja till gäddfisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka jiggar ska jag välja till gäddfisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilka jiggar ska jag välja till gäddfisket?

Har tänkt prova fiska med jigg och har då tänkt köpa gamtsku huvuden eller vad de nu kallas samt Shadijiggar av märket Relax.
    Gör märket något större skillnad på dessa jiggar? Ska jag köpa något annat?

Vilken krokstorlek tycker ni jag ska ha på 23cm,15cm respektive 10-12cm ?
    Bör jag sätta ditt "extra" krokar som jag sett vissa har?

Bör jag använda någon speciell tafs eller går det bra med vanlig titanium tafs som används till jerkfisket?

Hej.

Det jiggar du nämner funkar mkt bra till jiggfiske efter gädda. Du behöver inte gå på mindre än 5" jigg (12.5cm)till gäddfisket.
    Färger det måste du pröva dig fram till vad som funkar. Ofta så funkar neutrala färger i klara vatten med lite mera färg i grumliga/humusfärgade vatten.

Beträffande krokstorlek så inte under 7/0. Vikten på skallen får djupet avgöra men inte över 20gr tycker jag är att rekommendera för att få till en bra gång på jiggen. Fiskar du på 2-4m så räcker en skalle på 10-15gr. Jag vill inte att jiggen skall dyka för snabbt utan få ett litet häng precis vid vevstopp.
    Märken på jiggskallar finns det flera bra märken av men köp långskaftade jiggar, det finns de som är 3" långa.

Att använda stinger(extra krok) kan vara att föredra främst på stora jiggar eftersom de är så pass långa. Jag använder stinger på 9" jigg och ibland på 6" jigg. Om gäddorna är riktigt på taget och du använder stinger så kan du få leka kirurg ibland, betet sitter i halsen.
    Som med det mesta så får man anpassa sitt fiske efter det förhållanden som råder för dagen.

Jag kör med minst 30cm långa tafs med bra beteslås. Vanliga ståltafsar funkar bra.

Skitfiske
    I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
      Hej.

Det jiggar du nämner funkar mkt bra till jiggfiske efter gädda. Du behöver inte gå på mindre än 5" jigg (12.5cm)till gäddfisket.
      Färger det måste du pröva dig fram till vad som funkar. Ofta så funkar neutrala färger i klara vatten med lite mera färg i grumliga/humusfärgade vatten.

Beträffande krokstorlek så inte under 7/0. Vikten på skallen får djupet avgöra men inte över 20gr tycker jag är att rekommendera för att få till en bra gång på jiggen. Fiskar du på 2-4m så räcker en skalle på 10-15gr. Jag vill inte att jiggen skall dyka för snabbt utan få ett litet häng precis vid vevstopp.
      Märken på jiggskallar finns det flera bra märken av men köp långskaftade jiggar, det finns de som är 3" långa.

Att använda stinger(extra krok) kan vara att föredra främst på stora jiggar eftersom de är så pass långa. Jag använder stinger på 9" jigg och ibland på 6" jigg. Om gäddorna är riktigt på taget och du använder stinger så kan du få leka kirurg ibland, betet sitter i halsen.
      Som med det mesta så får man anpassa sitt fiske efter det förhållanden som råder för dagen.

Jag kör med minst 30cm långa tafs med bra beteslås. Vanliga ståltafsar funkar bra.

Skitfiske
      Tack för svar! Men en undran du säger att över 20grams huvuden förstår gången på jiggen. När man pratar om gång på en jigg, vad menas då? Är det inte bara en "plastbit" som man studsar för att irritera ?Kan jag fiska den som ett vanligt drag?

Kommentera

Hej Olle.
        Visst ändra du gången på jiggen med vikten på skallen!
        Du kan fiska en jigg på många olika sätt, bara veva hem den med korta vev stopp. Låta den jigga i frivattnet utan att studsa mot botten. Jigga som du tänker jiggfiske, studsa mot botten med jämna mellan rum.
        Om man fiskar en jigg som jag förstår att du tänker så kastar man ut låter jiggen sjunka till botten, startar hemtagning med 3-5varv på veven stop och låter jiggen sjunka till botten igen och så håller man på till man fiskat ut kastet. Ofta så kommer hugget precis vid vev stopp och ibland då men startar att veva. Har man en lite lättare skalle så dyker den inte direkt vid vev stopp utan får ett litet häng som gör att gäddan ofta hugger den hårt.
        Nu finns det många olika varianter på detta sätt att ta hem jiggen på, jag brukar t ex ibland om gäddan är trög så rycker jag fram jiggen efter botten några dm innan jag börjar med 3-5varv. man kan variera hastigheten på vevtagen så att jiggen går lite oregelbundet under vevtagen osv osv.
        Försöka att variera hastigheten och bli inte statisk i ditt fiske.

Lycka till!
        I näst kast så .....

Kommentera

Tjena!

När det gäller jiggfiske efter gädda så har jag fått bäst på Relax Ripper Sm 22,5cm.

Som jiggskalle använder jag alltid Dragon V-pint Big Game i vikter på 10, 15 och 25g.

Använd helst inte fög tungt huvud som Korsdraget skrev. Bättre med lättare huvud så att jiggen sjunker saktare.

Jag föredrar en lång mjuk tafs och jag använder 0,90 fluorcarbon. Stinger kör jag med en eller två trekroka i storlek 2. En på varje sida av jiggen och med olika avstånd. som tafsmaterial till dina stingers tycker jag att Proleader 25kg är riktigt bra och smidigt!
          Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Tack för alla tips, börjar få lite kläm påt! Men började fundera över en sak, de finns ju många olika modeller på jigghuvuden t.e.x bananahead... var kommer de in i leken? Ändrar de gången något eller är det bara för att de ska se lite bättre ut?

Europike just den som finns på lokala butiken... någon speciell färg som jag bör köpa på mig? Tänkt köpa mig 3st 9,6 och även 4 tums jiggar som jag tänkt kan funka till abbore?
            Senast ändrad av 0lle; 2011-12-01, 16:06.

Kommentera

Hej Olle.
              Jag kör enbart med ofärgade skallar till gädda.
              Ofärgat funkar till abborren också men visst köp några skallar av röd, gul, grön och svart och testa lite olika färgsättningar.

Lycka till!

skitfiske
              I näst kast så .....

Kommentera

Ett tips till dig Olle.
                Rekommenderar att du använder stum lina, flätlina vid fiske med jigg för att känna minsta lilla stöt.
                Vid minsta lilla stöt du känner så snabbt mothugg är det som gäller!

Lycka till
                I näst kast så .....

Kommentera

Jag tycker att det är lite missvisande att säga att skallar över 20 gr förstör gången på jiggen. Har man grov lina och lätt skalle är det väldigt tålamodskrävande att jigga på 10+ meters djup. Jag kör 0,35 och ska jag jigga lite djupare föredrar jag 35gr skalle. Är det däremot förleksfiske på grundare vatten (2-4 m) så föredrar jag skalle runt 15.

Relax 6" tidigt på året, sen större met årets lopp.

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
                    Hej Olle.
                    Jag kör enbart med ofärgade skallar till gädda.
                    Ofärgat funkar till abborren också men visst köp några skallar av röd, gul, grön och svart och testa lite olika färgsättningar.

Lycka till!

skitfiske
                    Jag brukar köra samma färg på skallen som färgen på jiggen, eller röd som huggpunkt men det funkar alltså lika bra med ofärgade?

Sen undrar jag var man billigast köper jiggskallar, Jigg.se ska tydligen ha ett rimligt pris?
                    Funderar på att köpa Mustad classic 6 och Mustad Big Game 20 gr Krok 6/0 till mina 15 cm jiggar, duger dem?

Började jigga efter gädda på sensommaren och körde då med dessa+ stinger http://jigg.se/jiggskallar/runda-ska...4-gr-rod-fluo/ men lite kort krok på dem kan jag tycka.
                    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
                    Gös: 77cm 4,56kg
                    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
                    Öring: 500g+
                    Röding: 1,03kg 46cm
                    Regnbåge: 2.5kg 53cm
                    Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Foton

Collapse