Överstiga kastvikten på spöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överstiga kastvikten på spöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Överstiga kastvikten på spöt?

Hej!
    Köpte ett Gunki Yama spö förra våren till jerkfisket, tycke att kastvikten då var ganska lagom för de drag jag
    tänkt köra med och ville komma så nära rekomenderade maxvikten som möjligt för långa kast ( spöt ligger på 30-80gr).
    men det jag undrar är om det är någon risk med att köra drag runt 100gr, typ svartzonker mctail?
    har en JB och 0,30 fireline också så vet att rullen orkar med
    Skitfiske!

det finns nog en orsak att spöt tar max 80g. kan säga köp ett som tål mer finns många fina att välja på .en polare till mig knäckte sitt skeletor som va splitternytt så va rädd om spöet kör inte över rek vikt e min rekomendation..

Kommentera

Det där med den angivna maxvikten stämmer ju dock inte alltid så väl överens med verkligheten. Själv tycker jag att man rätt lätt skapar sig en känsla för vilket viktspann som är lämpligt att hålla sig inom för ett spö när man fiskar med det. Ditt Gunki-spö har jag dock inga erfarenheter av.

Kommentera

gunki är nog bra men jag tror toppen ger upp vid för tunga kast snärten blir mer än spöet är byggt för och viss kan man överskrida på eget bevåg men jag tvivlar på att du vågar ladda allt du har när du överlastar eller?

Kommentera

Man ska hålla sig till dom vikterna spöt är klassat helst, det kastar bäst så, och håller i längden bäst.

Har ett jerk spö till mindre jerkbeten som går till 80g. Och ett som går till 200g ,
          kastar man tex 100g beten med 80g spöt så blir det
          en snabb snärtig spänning som inte är bra för handleder i längden och inte för spöt heller, kasten blir dessutom sämre/kortare än med anpassat spö.

Nu gäller det inte alla spön, vissa är under märkta, men nog stämmer det på dem flesta, det bör inte vara på skoj dom
          märker spön till visst antal g, dom är ju tänkta och tillverkade till dom angivelserna.

Till svartzonkertail rekommenderar jag ett spö som tar minst 100g /gärna mer om du ska få till långa fina sköna kast.

Det funkar lite olika för olika fiskare och olika spön givetvis, för mig funkar det bäst att ha 10-20g tillgodo , med mitt 200g spö kastar jag max 180g beten för att ha total kontroll
          och me mitt 80 spö tar jag inga tyngre än 80, det märks en försämring när man gå på dom där 100g betena, dessa svartzonkertail måste jag fiska med mitt större spö, då går det kalas bra kasta långt och kontrollerat

Ett tips jag varmt kan ge trådskaparen är att köpa ett 150g spö. så har du även över styrka till lite kralligare beten än zonkertails mm med tiden, alltid kul att kunna variera och testa andra grejjer ibland
          Senast ändrad av fiskegubbe; 2012-01-11, 02:31.

Kommentera

Sant att det inte är så vanligt med underklassade spön, men däremot är det vanligt med överklassade sådana, som alltså inte hanterar så tunga vikter som de påstår sig göra. Det är därför jag menar att det bästa är att själv skapa sig en uppfattning om ett spö än att blindt lita på den angivna kastvikten.

Kommentera

Materialet i spö har också en väldig betydelse. äldre spö gick att överbelasta mer en dagens lättviktsmaterial.

Håll dig till gränsen på spö eller som sagts tidigare lite under så är du på den säkra sidan plus att dom brukar kasta bättre när man inte max-belastar dom.....

Kommentera

tack för svar! Får nog bli att köpa ett spö som är byggt för de tyngre dragen, känns jävligt onödigt att riskera att det ska gå av.
                Undrar om ni har några schyssta tips på Jerktails runt 80g? är tacksam för alla svar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 852 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04