Tips på bra "inkapslad" rulle och spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på bra "inkapslad" rulle och spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har inga moderna inkapslade rullar men de ABUmatic Syncro jag har i drift är från 70-talet och de är i det närmaste outslitliga och därtill pålitliga i alla lägen. Jag byter inte bort dem mot någon som helst bygelhaspel oavsett pris eller tillverkare!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Shakespear skall tydligen göra inkapslade rullar av god kvalitet.

Kommentera

Jag köpte en inkapslad rulle från sölvkroken till grabben för ca 7-8 år sedan och nu har tösen den rullen. Rullen har varit med mycket men funkar trots allt bra.

Kommentera

Köpte själv en gammal abumatic 170. Tycker den funkar riktigt bra. Visst kanske inte jämnaste bromsen, men den har ju syncro så det är inga problem. Men det bästa är att den kastar väldigt bra och den strular aldrig.
          Och just att den inte trasslar är absolut viktigast när någon inte är van. Krånglar det hela tiden så tappar man snart intresset.
          Mer avancerade utrustningar kommer med tiden om intresset fastar på allvar...
          Och självklart ska man inte använda något annat än nylon på en abumatic. Flätlina är inte att tänka på....

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
          Tyvärr är dom ju inget vidare.

Började själv med Abumatic 170 i 4-5årsåldern - köpte därför en sådan till både lillgrabben och frugan men det är bara att konstatera att allt inte var bättre förr... Taskig broms och linuppläggning (relativt sätt).

Kvalitetshaspel på budgetnivå är nog bättre för nybörjaren men om far din trots allt framhärdar så säger jag Abumatic 170.

Kommentera

Daiwa goldcast har kryssuppläggning vilket gör att det är den enda burkrullen där du kan använda flätlina. Lätt marknadens bästa burkrullen. Har inte fått en reklamation på snart fem år.

Kommentera

Det funkar alldeles utmärkt med flätlina på ABUmatic Syncro rullar. Dessutom är det så att modellen 150 och modellerna uppåt samt de hängande Syncro hasplarna har kryssuppläggning av linan.

Jag använder för närvarande Power Pro på mina och innan dess Spiderwire Fusion. Inga som helst problem med det. Flätlina rekommenderar jag mer än gärna till en 170!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Finns nog inte någon bättre inkapslad rulle än Abumatic 170 från slutet av 60-talet. Försök hitta en bättre beg så har du en rulle som håller länge.Det enda jag bytt på min från 1965 till dags dato är tryckknappen som gick sönder. De första 15 åren var det den enda rulle jag hade och den användes både i söt o salt vatten utan minsta rostangrepp. Skulle tippa att den används ca 10dagar om året numera. Tror det är svårt att hitta en nyare rulle som håller lika länge

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 354 svar
                279 432 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40