Undvika trassel med ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undvika trassel med ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Undvika trassel med ambassadeur?

Hej

Jag skaffade en Amb 5500 c3, och ett jerkspö i oktober. Ska nämnas att jag alltid kastat med haspel innan.
    Så till problemet. Jag får väldigt mycket skatbo, och minst fem fina jerkbaits har slitits av och hamnat på botten.
    Skatbot kommer efter ca 5-10 meter i utkastet.

Det händer oftast när jag kastar beten på ca 75 gram. Upp till 60 gram brukar gå bra.
    Jag har försökt att inte snärta iväg betet, och att vara beredd med tummen på spolen i utkastet. Bromsen har varit bra ställd.
    Jag har testat med två olika spön, ett styvare och ett något mjukare, men samma resultat.
    Nu har jag en strike wire extreme 0.28 lina på rullen.

Vad kan vara problemet?

Magnetbromsen? Den lilla silvriga, har du varit där och skruvat? När du trycker på knappen så spolen är lös och du bara släpper ner betet rätt ner. Går det med en jävla fart rätt ner i vattnet då? När du gör som jag har beskrivit ska betet falla som en droppe ungefär. Det brukar vara en bra standardinställning. Se över det och skriv här hur det ser ut!

SKITFISKE!
    sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

Du har för låg lin dimension skulle jag säga, på en c3a kan du trycka på 0,36 eller om du vill ha lite lättare 0,32.

Ju tunnare lina ju större chans att linan skär ner sig i spolen tror det är det som orsakar dina skatbon.

Draget accelererar spolen genom att linan dras, med tunn lina så dras linan ner i de undrelagren av lina på spolen för att spolen inte accelererar tillräckligt snabbt.

Eftersom du har broms så borde linan vara problemet.

Kommentera

Jag har precis börjat kasta med multi (Cormoran rs 300 med 0,28 lina som används till jerk). Jag har gjort såhär: Mekbromsen lossade jag direkt och har aldrig använt sedan dess. Började med "full" centrifugalbroms och har sedan gått nedåt i takt med ökande självförtroende. Det har funkat för mig än så länge, med beten från 30-100g. Brukar hålla tummen så att jag precis känner lite löslina.

Kommentera

Bra val av rulle jag har en som är 19 år å funkar fortfarande . Alla trasslar i början det är inget fel på grejerna utan troligen . SBS = skit bakom spakarna .

En van kastar har väldigt lite mekanisk broms på . Är man ovan så drar man åt den . Bästa sättet att kolla hur hårt den är åtdragen är att frikoppla spolen å se hur fort draget ¨åker ned i backen . Ju långsammare den åker den destå då mindre risk att du trasslar .

Innan du börjar kan du kolla att linan går rakt in i linspridaren bästa sättet å få det gjort är att släppa ut linan efter båten med nån wobbler med stor sked på så linan blir sträckt å bra spänd på rullen .

Tar det stopp i luften i utkastet så är det oftast för att linan inte ligger rätt på eller att bromsen är för lös .
          Får du korta kast är bromsen för hårt åtdragen .

Många gör fel i att väljer för tjock lina vilket gör att den skär ned. En tjock lina tar mer plats på rullen gör att lin nivån sjunker för fort å att det trasslar .

Ställ dig på en gräsmatta och öva med päronsänken . Går det ändå dåligt åk ut till sportfiskeboden i Täby så kan dom lära dig hur man kastar på deras brygga .

Mvh Fredrik

Kommentera

Jag tror att det brukar vara 4 vikter aktiverade i centrifugalbromsen från start.Pilla ut två till.Det brukar lugna ner det hela.Sen när du blir mer van är det bara att prova med färre vikter.Lycka till!

Kommentera

Skatbo får man med tunga beten som accelererar spolen väldigt snabbt eller med stora beten med stort luftmotstånd, oftast kombination. Det som händer är ju att betet retarderar (saktar in) i kastet men spolen fortsätter att snurra och då sträcks inte linan och som följd så reser sig linan på spolen och det är då det trasslar. Det blir helt enkelt en massa lösa varv på spolen som den utgående linan fastnar i. Jag tror inte att man får mer eller mindre trassel med olika lindiametrar men däremot så kan det säkert bli allvarligare trassel med en tunnare lina som skär ner mer.

Det du vill göra för att minimera risken för skatbon är att justera rullens bromsar så att även spolen ska bromsas under kastet och inte bara betet.

Vet inte hur mycket erfarenhet av ambassadeurer du har så jag tar det från grunden. Om du skruvar upp rullen så hittar du den ena bromsen på spolens ena sida. Det är centrifugalbromsen som aktiveras när spolen snurrar fort, då slungas de små plastvikterna ut mot en bromsbana och friktionen bromsar spolen, högre fart=högre bromskraft. Har du mycket problem med trassel så vill du nog ha nästan alla av dessa små vikter aktiverade och när du kastar bättre så räcker det med bara några. Du avaktiverar dom genom att trycka dom inåt mot spolaxeln tills dom klickar fast.

Den mekaniska bromsen brukar jag ha den nästan helt urskruvad så för att det inte ska bli så tungt att veva. ABU rekommenderar att man ställer den precis så hårt att betet inte faller mot marken när du har frikopplat rullen och draget hänger vid toppen, den ska vara precis så ställd att när du gör ett försiktigt "lyft" med spötoppen så ska då betet falla en bit men stanna upp innan det hunnit till marken. Personligen så tycker jag att ABU:s rekommendation här är på tok för tungt, man kommer kasta betydligt kortare med så pass hårt ställd broms. Ställ den istället så att betet faller mjukt och kontrollerat hela vägen till marken när du håller spöet stilla och frikopplar rullen.

Ofta så räcker det inte med att bara vara "beredd" med tummen utan du kan behöva hålla tummen lätt lätt lätt på spolen så att du på en gång känner när linan börjar resa sig på spolen och då hinna bromsa lite. Gör du det och får bra känsla för det så kommer du nästan inte att behöva någon av de två bromsarna på rullen och du kommer kunna kasta väldigt långt.

Vill du inte tappa fler drag så välj en grövre lina. 0.28 tycker jag är för lite till jerkbait just för att linan går av om man råkar ut för ett ordentligt skatbo. I och för sig så finns det väl en liten risk att rullen istället blir skev om linan är grövre och håller när du får ett dunder-tvärstopp men det har aldrig hänt vare sig mig eller någon jag känner.
              Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Tack alla.

Jag blir inte så mycket klokare tyvärr. Ska kasta lite mer när isen släpper. Tjockare eller tunnare lina än 0.28? Jag hade gärna gått upp en storlek för att minska risken att den "snappas" av. Jag har ställt kastbromsen så att den sakta sakta sjunker när jag frilägger spolen, så det bode inte vara problemet.
                Däremot så har jag tänkt på att linan inte alltid går rakt genom linspridaren. Kanske är det som spökar. Plus säkert att jag är något ovan vid Amb.
                Ska testa att byta linan, som kanske är något kort nu efter linbrotten plus att jag ska se till så att linan går rakt genom linspridaren.
                Tack alla.

Kommentera

Tack!

Grymt bra tips. Jag kollar och fixar!

/Henrik

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
                  Skatbo får man med tunga beten som accelererar spolen väldigt snabbt eller med stora beten med stort luftmotstånd, oftast kombination. Det som händer är ju att betet retarderar (saktar in) i kastet men spolen fortsätter att snurra och då sträcks inte linan och som följd så reser sig linan på spolen och det är då det trasslar. Det blir helt enkelt en massa lösa varv på spolen som den utgående linan fastnar i. Jag tror inte att man får mer eller mindre trassel med olika lindiametrar men däremot så kan det säkert bli allvarligare trassel med en tunnare lina som skär ner mer.

Det du vill göra för att minimera risken för skatbon är att justera rullens bromsar så att även spolen ska bromsas under kastet och inte bara betet.

Vet inte hur mycket erfarenhet av ambassadeurer du har så jag tar det från grunden. Om du skruvar upp rullen så hittar du den ena bromsen på spolens ena sida. Det är centrifugalbromsen som aktiveras när spolen snurrar fort, då slungas de små plastvikterna ut mot en bromsbana och friktionen bromsar spolen, högre fart=högre bromskraft. Har du mycket problem med trassel så vill du nog ha nästan alla av dessa små vikter aktiverade och när du kastar bättre så räcker det med bara några. Du avaktiverar dom genom att trycka dom inåt mot spolaxeln tills dom klickar fast.

Den mekaniska bromsen brukar jag ha den nästan helt urskruvad så för att det inte ska bli så tungt att veva. ABU rekommenderar att man ställer den precis så hårt att betet inte faller mot marken när du har frikopplat rullen och draget hänger vid toppen, den ska vara precis så ställd att när du gör ett försiktigt "lyft" med spötoppen så ska då betet falla en bit men stanna upp innan det hunnit till marken. Personligen så tycker jag att ABU:s rekommendation här är på tok för tungt, man kommer kasta betydligt kortare med så pass hårt ställd broms. Ställ den istället så att betet faller mjukt och kontrollerat hela vägen till marken när du håller spöet stilla och frikopplar rullen.

Ofta så räcker det inte med att bara vara "beredd" med tummen utan du kan behöva hålla tummen lätt lätt lätt på spolen så att du på en gång känner när linan börjar resa sig på spolen och då hinna bromsa lite. Gör du det och får bra känsla för det så kommer du nästan inte att behöva någon av de två bromsarna på rullen och du kommer kunna kasta väldigt långt.

Vill du inte tappa fler drag så välj en grövre lina. 0.28 tycker jag är för lite till jerkbait just för att linan går av om man råkar ut för ett ordentligt skatbo. I och för sig så finns det väl en liten risk att rullen istället blir skev om linan är grövre och håller när du får ett dunder-tvärstopp men det har aldrig hänt vare sig mig eller någon jag känner.

Kommentera

Jag brukar resonera som så att om skatboet kommer direkt när man släpper är det kast-tekniken, under kastet C-vikterna och mot slutet så får man träna tummen....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 473 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13