Undvika trassel med ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Undvika trassel med ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av muttanbarko Visa inlägg
    Hej

Jag skaffade en Amb 5500 c3, och ett jerkspö i oktober. Ska nämnas att jag alltid kastat med haspel innan.
    Så till problemet. Jag får väldigt mycket skatbo, och minst fem fina jerkbaits har slitits av och hamnat på botten.
    Skatbot kommer efter ca 5-10 meter i utkastet.

Det händer oftast när jag kastar beten på ca 75 gram. Upp till 60 gram brukar gå bra.
    Jag har försökt att inte snärta iväg betet, och att vara beredd med tummen på spolen i utkastet. Bromsen har varit bra ställd.
    Jag har testat med två olika spön, ett styvare och ett något mjukare, men samma resultat.
    Nu har jag en strike wire extreme 0.28 lina på rullen.

Vad kan vara problemet?
    Hej Henrik Johansson;

Din ABU Ambassadeur C3 har en inbyggd centrifugalbroms med sex bromsvikter. Under din inkörningsperiod med C3:an bör du aktivera alla sex bromsvikterna tills du kan kasta med rullen, spöt och valt bete utan att få några "skatbon" eller linresning...

Kasta in din egen teknik med mjuka, svepande sidledskast. Undvik snärtiga kast.

I likhet med frugans, Gös-Ullas Ambassadeur C4 bör det finnas en skruvbar lagerkopp med inbyggd mekanisk broms innanför veven på din Ambassadeur C3. Skruva först lagerkoppen en aning medurs så att spolen får minsta möjliga glapprum i sidled. Den mekaniska bromsen (lagerkoppen) kan du genom att vrida på den ställa in den för olika betesvikter. Håll spöt rakt fram i horisontellt plan, frikoppla spolen och gör en liten lätt knyck med spötoppen. Är den mekaniska bromsen rätt inställd ska betet av sin egen tyngd sjunka 2 - 3 dm och inte falla fritt. Vid kast i stark motvind bör du ställa den mekaniska bromsen något hårdare.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Ps. Kommande soliga dagar kan du träna kasttekniken på någon snötäckt gräsmatta utan att bli av med några beten. Ds.
    Senast ändrad av Old Firehand; 2012-01-28, 13:56.

Kommentera

Byt till en 0,32 eller grövre lina. Man får ändå tvärstopp då och då fast man har "lärt sig" att kasta, i alla fall händer det mig. Efter att ha gått över till 0,34 Sufix Matrix Pro har jag inte förlorat ett enda bete pga stopp i kastet.

Kommentera

Grymma tips och stöd. Jag tar allt till mig så får jag se hur det går vid jerk-premiären i vår.

/Henrik

Kommentera

Att du slänger iväg så pass många beten kan bero på din "tunna" lina för fisket, men det kan också vara att linan har blivit skadad när du har fiskat några pass med den.

Jag brukar köra som regel: Minst 0,36mm flätlina till jerkfiske (Strikewire extreme använder jag mig av), ALLTID kolla de sista 1-3 meterna på linan ovanför tafsen innan man börjar fiska, så att den inte har fått sig en skada av en sten från förra turen eller något liknande.
          Är linan "fransad" eller skadad på annat vis så kapar du bara av den lilla metern som behövs, så att du har en fräsch lina när du ska kasta dina tunga jerkbaits under din fisketur.

En annan grej man kanske bör tänka på ifall man plockar isär spö och rulle efter varje tur är att ALDRIG veva in linan ända in i spolen på en Ambassadeur med synkroniserad linspridare (snurrar spolen så rör linspridarn också på sig). Vevar du in den så får du automatiskt en "osynkad" linspridare, och den följer inte linan som den ska som första gången du vevade på din lina...

Gör en ögleknut och sätt öglan runt rullfästet på din ambassadeur efter varje tur så du aldrig vevar in linan ända in och får problemet med linspridaren.

Centrifugalbromsen har du redan fått svar om.

Skitfiske!
          Team kaos
          Med Fokus På Gädda...

Spana In Bloggen!

http://http://teamkaosfishing.wordpress.com/

Kommentera

Det där sista tipset var otroligt bra. Inte konstigt att min lina inte går rakt genom linspridaren när jag vevat upp linan och gärna lite till när fisketuren är slut.

/Henrik

Ursprungligen postat av storfiskaren00 Visa inlägg
            Att du slänger iväg så pass många beten kan bero på din "tunna" lina för fisket, men det kan också vara att linan har blivit skadad när du har fiskat några pass med den.

Jag brukar köra som regel: Minst 0,36mm flätlina till jerkfiske (Strikewire extreme använder jag mig av), ALLTID kolla de sista 1-3 meterna på linan ovanför tafsen innan man börjar fiska, så att den inte har fått sig en skada av en sten från förra turen eller något liknande.
            Är linan "fransad" eller skadad på annat vis så kapar du bara av den lilla metern som behövs, så att du har en fräsch lina när du ska kasta dina tunga jerkbaits under din fisketur.

En annan grej man kanske bör tänka på ifall man plockar isär spö och rulle efter varje tur är att ALDRIG veva in linan ända in i spolen på en Ambassadeur med synkroniserad linspridare (snurrar spolen så rör linspridarn också på sig). Vevar du in den så får du automatiskt en "osynkad" linspridare, och den följer inte linan som den ska som första gången du vevade på din lina...

Gör en ögleknut och sätt öglan runt rullfästet på din ambassadeur efter varje tur så du aldrig vevar in linan ända in och får problemet med linspridaren.

Centrifugalbromsen har du redan fått svar om.

Skitfiske!

Kommentera

Nu har jag inte läst igenom alla svar du har fått men kul att så många ställer upp, och hjälper dig!

Hur ser kasttekniken ut? När min far lärde mig kasta med multirullar för 10 år sedan sa han att jag aldrig ska sikta och kasta som jag gör med haspelgrejor, utan jag ska kasta i stort sett rätt upp i luften! Alltså släppa tummen så linan kommer i en stor båge. Betet landar, sen 1 sekund senare landar linan. (Förstår du vad ja menar?) Så gjorde jag i början! Det blir lite kortare kast, men jag undvek skatbon. Sen när man är lite varm i kastarmen så kan man skicka iväg betet med mer precision! Hoppas att du får till kasten till våren!

SKITFISKE!
              sigpic www.EPfiske.se - Din boj i Hälsingland

Kommentera

Bra sagt av din far, jag brukar säga att dom ska släppa med spötoppen kl 13.00 och då ska armen va rak (den du har rullen i) ev om man går efter handen ska den va 14:00 när man släpper , när det sitter är det bara att öka hastigheten i kasten och ta i mer och mer....

Självklart finns det massor av andra trick men det är vad jag säger till folk som är nya....

Kommentera

När jag började fiska med ambassadeur kom oftast trasslet när jag tog i lite extra för att nå de allra hetaste platserna. Konstaterade då att det oftast var bättre att flytta båten något närmare..

Det som har räddat mig från flest så kallade skatbon förutom alla tidigare tips i denna tråd måste vara elmotorn. Den gör det så mycket enklare att komma åt de allra hetaste platserna utan att ta i så jag ligger på gränsen hela tiden.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                    När jag började fiska med ambassadeur kom oftast trasslet när jag tog i lite extra för att nå de allra hetaste platserna. Konstaterade då att det oftast var bättre att flytta båten något närmare..

Det som har räddat mig från flest så kallade skatbon förutom alla tidigare tips i denna tråd måste vara elmotorn. Den gör det så mycket enklare att komma åt de allra hetaste platserna utan att ta i så jag ligger på gränsen hela tiden.
                    Håller med dig, ofta de sistra metrarna man vill åt och ofta dom som krånglar till det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13