Val av utrustning för Kust-öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av utrustning för Kust-öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Lyfter upp min gamla tråd för att göra mitt val ang Kust-öringsutrustning komplett.

Beslutet ang rulle kom fort då det sålder en Curade 201E till bra pris i Danmark.

Och förra veckan hämtade jag spöt som gjorde delarna till en Enhet.

Spöt blev St Croix Avid 8,6' - 28 gr. Kastar bra vid provkast. 50 m med lätt vikt utan att maxa eller ens ta i, lätt svep sittande i kajaken så räcker dom kastlängderna. De 2 delarna har blivit ett
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Välkommen till shimano + st croix världen. Häls /T
      PS: Spöt du har köpt är riktigt bra! Jag gillar det skarpt och förresten, vänta tills du har fått fisk, det är då drill egenskaperna kommer fram , du blir fast.

Kommentera

Tackar ! Men jag är nog och förblir en ABU-nörd, du vet sen barnsben och kvällarna med napp o nytt i sängen

Kan säga såhär, Spöt känns fantastiskt att hålla i handen, lätt som en fjäder men ändå med power i klingan. Spontant skulle jag inte köpt det spöt då första intrycket är att det är lite för toppigt och styvt för HÖ-fiske eller för mig kanske jag skulle säga (gammal helaktionsnörd). Men det känns ändå som att hela klingan är med vid belastning. Jämförde länge mot Triumph-serien som är samma spö men Mexico-tillv och 800:- billigare. och det spöt kändes aningen styvare, eller inte lika steglös kraftökning vid belastning.

Jag blir säkert nöjd, tror den kombon bli skön även till att jigga Gös med kvällar och nätter från kajaken. Känns som att det duger lika bra som gäddspö för lättare beten. Jigga aborre, you name it !

Även om jag valde det spöt mycket efter att lyssnat på er som har bättre kunskap och erfarenhet så kan jag redan nu konstatera att det kommer att bli en utrustning som alltid blir med i kajaken oavsett vad som står på menyn

Lundgrens är en förbaskat NICE butik, trevlig personal. Första gången jag va där å fick nästan en tusing i rabatt direkt

Njaa så många procent kanske det inte va men blev några kronor i alla fall (blev mer godis än Avid-spöt)
        Senast ändrad av Exxet; 2012-03-18, 16:17.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kul att du hittade grejer som du är nöjd med.
          Själv har jag precis köpt Parabellumspöt och efter två turer måste jag säga att jag är positivt överraskad. Spöt kastar riktigt bra, är lätt och i mitt tycke är balansen inget problem. Har min gamla 5000 rulle på och det funkar kanon.
          /H

Kommentera

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
            Kan säga såhär, Spöt känns fantastiskt att hålla i handen, lätt som en fjäder men ändå med power i klingan. Spontant skulle jag inte köpt det spöt då första intrycket är att det är lite för toppigt och styvt för HÖ-fiske eller för mig kanske jag skulle säga (gammal helaktionsnörd). Men det känns ändå som att hela klingan är med vid belastning. Jämförde länge mot Triumph-serien som är samma spö men Mexico-tillv och 800:- billigare. och det spöt kändes aningen styvare, eller inte lika steglös kraftökning vid belastning.
            AVID kombination av lätthet, styvhet, styrka , balans och drill egenskaper är ju perfekta för laxfiskar, tycker jag.
            Det blir svårt att hitta något bättre spö runt 2000 riksdaler här hemma för just det ändamålet. Sen jag har haft lite ( eller mkt dyrare) spön i mina händer och jag har svårt att kunna övertala mig själv om att lägga ännu mer pengar för att komma till nästa nivå för att man får relativt lite ändå.

Ursprungligen postat av axe Visa inlägg
            Jag blir säkert nöjd, tror den kombon bli skön även till att jigga Gös med kvällar och nätter från kajaken. Känns som att det duger lika bra som gäddspö för lättare beten. Jigga aborre, you name it !

Även om jag valde det spöt mycket efter att lyssnat på er som har bättre kunskap och erfarenhet så kan jag redan nu konstatera att det kommer att bli en utrustning som alltid blir med i kajaken oavsett vad som står på menyn
            Precis, jag håller med. Spöt är lite kort för att kunna fiska hö från land och detta är den enda nackdelen.
            Efter några år jag har kommit fram att detta spö är det som är mest allround av de jag har och jag älskar verkligen detta spö.

Förresten, "slängde" min curado 201E7 på mitt st croix 9,6 idag och jag hade glömt hur bra den kastar om man jämför med "normala" rullar. Jag hängde en 20g gladsax på tafsen och den flög iväg xx meter. Den blev slagen av min calcutta te gt ändå, men calcuttan kostar några fler slantar oxå.

Häls /T

Kommentera

Gav min Calais första riktiga testen idag, riktigt trevlig rulle som gör precis vad den är köpt för, först och främst få haspel-fiskare att tystna och stirra med ansiktsuttryck som fågelholkar beroende på mina kast-längder , sedan skadar det ju inte att få några öringar heller men idag blev det bara 2 små rackare som åkte tillbaka...

Kommentera

Flikar in lite...
                Är det någon som testat Savage Gear Parabellum Bombarda 11,4 fot 345cm 12-35g - 3-delat till kustfisket efter hö?
                Någon som har några åsikter?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Gav min Calais första riktiga testen idag, riktigt trevlig rulle som gör precis vad den är köpt för, först och främst få haspel-fiskare att tystna och stirra med ansiktsuttryck som fågelholkar beroende på mina kast-längder , sedan skadar det ju inte att få några öringar heller men idag blev det bara 2 små rackare som åkte tillbaka...
                  Roligt att höra Jörgen!
                  Vänta tills du tar den "andra" rullen och drar några kast med den, då kommer du att stå själv med ett fågelholksansikte, iaf första gången

Häls /T

Kommentera

Men alltid något Jörgen ! på ett 11 fots Fenwick gissar jag ?

Jag var övertygad om att jag skulle göra ett redigt skatbo idag när jag provkastade, med rullen som den öär direkt ur kartong och 0,27 nylon. Hade inget mekaniskt broms så spolen snurrade så lätt att det blev linresning bara av att släppa vikten 15 gr rakt ner i backen. Men när jag kastade visade den ingen tendens till linresning trotts avsaknad av eller YTTERST lite mekanisk broms. Så jag lyckades skicka min kast vikt över ett träd 40 m bort så där sitter nu min kast-vikt å dinglar, vem vet hur långt den flugit annars?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 903 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13