Val av utrustning för Kust-öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av utrustning för Kust-öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är inte så konstigt, tycker jag.
    Vi har ambassadeur tillverkning här hemma (för vissa modeller) och dessa rullar fungerar för det mesta , så den stora massan köper ambassadeurer och de är mkt nöjda med priset, kvalité, service , osv.
    Om man nu vill ha lite andra rullar och vill köpa de här hemma oxå, då ska man betala ett anständigt arvode till Normark eller Bios via en återförsäljare, för allt arbete med försäljning, distribution, service och support och detta innebär att priset hamnar över smärtgränsen många sportfiskare kan betala.
    ... så jag förstår mkt väl att dina pengar hamnar i Danmark ....

Häls /T

Kommentera

Ganska kul att vi har högre pålagor en Danmark för samma prylar från samma ställe, jag la märke till en kul grej nu när jag letade prylar på nätet, det våra butiker kallar ordinarie-pris kallas i Danmark vägledningspris och där skriver dom inget som har med rea att göra för att dom inte håller väglednings-priset.

Jag kanske har hittat vad jag letar efter men är osäker, får fråga Shimano-experten här.

Shimano CALCUTTA DC 201 för 2995 sek... är det något att ha ??? Kast-egenskaper Jämfört med Curado 201 ??? Trimmad 2500 ???? jag blir

Den skall va grå enligt butiksägaren så den borde passa på mitt Hardy spö !!!
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-02-07, 14:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Shimano CALCUTTA DC 201 för 2995 sek... är det något att ha ??? Kast-egenskaper Jämfört med Curado 201 ??? Trimmad 2500 ???? jag blir
        Jag köper en till för det priset.

Vart ska vi åka någonstans?
        Häls /T
        Senast ändrad av tonyex; 2012-02-07, 17:42.

Kommentera

Du har ett meddelande !
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-02-07, 18:26.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Du har ett meddelande !
            Medd. besvarat /T

Kommentera

Ursäkta trådkapningen!

Var och klämde på ett Savagear Parabellum Trigger 9,6 fot 12-40 gram idag. Det var nog det värsta man kan göra när det gäller skapande för en beslutsångest utan like. Jag förstår TS till fullo!!! Spöt kändes bra, dock kanske det är lite för kraftigt men men det verkar vara allround. Sen slängde jag ett getöga i rullmontern och såg några fina lågprofilare ligga och blänka. Givetvis kom ett infall att sätta på en sån rulle på spöt för att känna hur kombinationen fungerade. Mitt intryck är att dessa små rullar är säkert fantastiska men skapar dålig balans då dom är för små. Jag är verkligen sugen på att prova en men tycker att en 5000 rulle passar bättre till spöt. Är det någon som har erfarenhet om spöt och med vilken rulle i så fall? Jag är otroligt kinkig märker jag när det kommer till ny utrustning då jag redan har grejer som funkar ok. Däremot var nya Pro Max från ABU riktigt prisvärd, likaså Orra sx. Vet att detta avhandlats i tidigare trådar men vi verkar vara några som likväl söker nya vägar till silvret.

/H

Kommentera

Det ända rådet jag kan ge dig utan att ha testat spöet är att gå efter handtagets och rull-fästets tjocklek kontra rullen, är den för bred kan vissa uppleva att den vill wobbla och om den är för liten känns det också väldigt konstigt,

Även triggerns placering kontra rullen har betydelse..... Om du är osäker ta med eller låna en rulle och skruva dit så du känner, jag kan få ganska ont i handen om triggern sitter fel,det påverkar även min möjlighet att kasta ordentligt,
                på 2 av mina äldre spö har jag sågat bort triggern av den anledningen...
                Så testa före köp, du kommer på det ganska snabbt...

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                  Ursäkta trådkapningen!

Var och klämde på ett Savagear Parabellum Trigger 9,6 fot 12-40 gram idag. Det var nog det värsta man kan göra när det gäller skapande för en beslutsångest utan like. Jag förstår TS till fullo!!! Spöt kändes bra, dock kanske det är lite för kraftigt men men det verkar vara allround. Sen slängde jag ett getöga i rullmontern och såg några fina lågprofilare ligga och blänka. Givetvis kom ett infall att sätta på en sån rulle på spöt för att känna hur kombinationen fungerade. Mitt intryck är att dessa små rullar är säkert fantastiska men skapar dålig balans då dom är för små. Jag är verkligen sugen på att prova en men tycker att en 5000 rulle passar bättre till spöt. Är det någon som har erfarenhet om spöt och med vilken rulle i så fall? Jag är otroligt kinkig märker jag när det kommer till ny utrustning då jag redan har grejer som funkar ok. Däremot var nya Pro Max från ABU riktigt prisvärd, likaså Orra sx. Vet att detta avhandlats i tidigare trådar men vi verkar vara några som likväl söker nya vägar till silvret.

/H
                  Ingen fara med kapningen, tråden handlade både om rullar spön, och jag läser och suger i mig av era ord och funderingar, så kör på.

Det spöt har jag också kikat på men lutar mer åt lite vekare grejjor som Berkleys 9,6' 5-20 eller10' 7-28 därav min vånda med passande multirulle till dyligt spö, Även om fenwick 10' 8-32 känns lockande
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Spöna e ett helsike att välja. Själv har jag blivit frälst i sportex spön. Riktigt härliga spön o generös garanti(10år på klingan). Sen ligger dom bra till i pris.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Välj ett ABU Mörrum spö

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 953 visningar
                      0 gillar