Haspel vs multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel vs multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ElCamino
    replied
    Håller helt med dig tonyex...!De flesta borde väl ha sett gäddfeber vid det här laget,där drar Buster 15+ are med en EON!Kanske missade nåt,men jag såg ingen 6500 där?

Lämna en kommentar:

• SimpZeN
    Guest replied
    Ja med den budgeten han har så kan han ju kosta på sig en bra rulle direkt för lite lättare grejer, är så van med grejer som ska klara 120-150g beten...

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ni föreslår tunga stora rullar igen. Han ska kasta max 60g, gubbs.
    Det räcker med en av dessa: amba 4500, 5500 med trim, curado 200, cutta 200 eller luna 203 för att ta med några riktig bra rullar.
    Häls /T

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Eftersom jag tycker 6500 rullar kastar bättre en 5500 så blir mitt råd en sådan, allt från C3 till Pro-Rocket är bra rullar, dock kastar Pro-Rocket något bättre en övriga,

En annan trevlig stabil rulle är Record 50/51-60/61 och 60/61 HC

Om Rocket hade jag tittat lite extra på dom 6500 modellerna som är gjorda för Japan-marknaden ex. Rocket 6500 CS Gunnar.
    Lika stabil som Pro-Rocket med fler och bättre kullager och därmed bättre kast-egenskaper, den har även högre invevnings-hastighet...

Om lågprofil har jag bara provat 2 jag kan rekommendera, Revo Inshore och Shimano Curado 300 E, och där ger jag Shimanon något bättre betyg, finns ju även Torro varianten av dessa men den har jag ingen erfarenhet av.. resten i Revo familjen är för smått och passar bäst till lätt spinn...

Vilken spö-längd är du ute efter och vilken aktion föredrar du på spö???
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-02-03, 22:23.

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Jag tro att du själv måste välja mellan lågprofil eller rundrulle...Jag har båda typerna själv,men till det fisket jag bedriver mest är det runt som gäller!Dels för dom känns mer gedigna samt att de är lättmeckade och det är billiga delar.Tycke o smak,handstorlek och.."reklamkänslighet"?

Lämna en kommentar:

• grynning
    replied
    Vad det gäller rullar så finns det nog lika många svar som användare här på FS.... Det viktigaste är nog att man hittar en rulle som man tror på och känns skön! Personligen gillar jag lågprofil, tycker dom ligger bättre i handen.
    Till det tyngre gäddfisket kör jag en revo toro och ett spö som är klassat upp till 110g. Med den kombon kastar jag allt mellan 45-110g går nog att kasta tyngre med också men jag har inga beten över den vikten längre.

Lämna en kommentar:

• Chrisse
    replied
    Tack för alla bra svar :-)!

Priset är väl inte precis avgörande för mig, lägger hellre några spänn till på bra grejor. Kan nog tänka mig 4-5 tusen för rulle och spö. Vad gäller viktklass så kastar jag mest med drag runt 25-55 gram när det är gädda som gäller. Snipor får man ju men man är ju ute efter dom stora ;-)Småwobblers och smådrag kommer jag nog fortsättningsvis att kasta med haspel.

Lågprofil eller vanlig, ja inte vet jag vad tycker ni? Har en lågprofilare daiwa megaforce till vertikal och trollingrullar multi det är enda erfarenheten jag har av multirullar.
    //C

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Jag tycker att Multirulle är överlägset för tyngre grejer och känsla vid fiske.
    Multirulle är överlägsen oavsett kastvikter. Den enda nackdelen som multirullar har är priset.
    Kolla på länkarna jag har i min signatur, där finns en hel del om detta och kankse mkt mer.

Häls /T

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Fördelarna med multi har redan avhandlats.Så jag kommer med spö/rull tipset..Rulle för gäddspinn tycker jag är givet amba 5500 cs prorocket,en rulle som håller måttet och går att trimma när man blir sugen på det ;-) När det gäller spöt så går jag på ett som aldrig näms här(?) Sjösländan SpecialPike 20-80g 8,6fot.Är mitt favvospö och skulle köpa ett till om mitt gick sönder!

Lämna en kommentar:

• Gimlan
    replied
    Jag hade nog gått på en 5500, alt en 4500 då jag skulle fiska gädda och insjöfisk. Då kan man till och med kasta små beten 5-7gram. Man får ha lite längre lina ut och köra katapult kast typ.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 355 svar
277 297 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13