Trender i spölängd till gäddfisket! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trender i spölängd till gäddfisket!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag vet att kolfiber är väldigt känsligt, därför många spön utan glasfiber-yta inte har dragfästet framför rullen, Har knäckt ett antal spön, pang bara smäller av giljotinbrott. Räcker med en repa i kolfibern så har du en brottsinitiering som smäller av vid nästa belastning.

Undrade bara över mitt gamla gäddspö att de va så lätt. har för att det beskrevs som kompositklinga, borde då vara blandning kolfiber glasfiber. Men fanns det för 30 år sedan ??
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Komposit är inte detsamma som kolfiber eller som du gissar, en blandning. Både glasfiberspön och kolfiberspön är är byggda av kompositer. Definitionsmässigt så är en komposit ett material som är uppbyggt av armerande fibrer i en matris av bindmedel. I fallet med spön så är väl fibern glas-, eller kol-fiber och matrisen som binder ihop det gissar jag är nån härdplast typ epoxi. En glasfiberbåt är t.ex. också gjord av en komposit men den vanligaste kompositen som säkert alla har stött på är väl armerad betong. Många gånger använder tillverkare fina och vetenskapliga ord för att beskriva sina produkter men det är sällan nånting väldigt speciellt ändå :-)

jag vill gissa att kolfiberspön fanns redan för 30år sedan men tekniken var nog rätt ny och det fanns knappast tillgängligt vart som helst, de lär ha kostat massor. När det började bli vanligare och så billigt att det blev ett alternativ mot glasfiber vet jag inte.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Såklart trender ändras, det är ju så inom ALLT.
        Jerkspön blir längre och längre, i USA kör dem flesta minst 7'6or (7'6-9'6 typ) vilket i Sverige anses vara långt.
        Jag tycker att 9' till spinn och 6'6-7' till jerk är perfekt, jerkspöt slår inte i vattenytan hela tiden och man har bättre känsla med kortare spön, till spinn så blir 9' tillräckligt långkastande men man behåller ändå känsla och håller ner vikten.
        Vad gäller dessa "kvastskaft" som kastar uselt; måste man kasta 157m för att få en gädda? Har man båt så behöver man ju typ kasta bara kunna kasta 10m och det är inga problem med ett styvt jerkspö. Ett styvt spö har mer känsla då allt som händer i spötoppen går direkt in i handen så man känner bättre hur betet beter sig och eventuella hugg.

Rappa spön med snabb aktion ska det vara, annat kan man lämna åt dessa hopplösa wobblerdängare...
        Senast ändrad av Masken_Gurra; 2012-02-08, 00:00.

Kommentera

Jag körde mycket med en för mig då; svindyr 11fotare och haspel när jag började mitt gäddfiske med buzzer i början av 90-talet.
          Det är ett ganska krävande fiske som behövde ordentliga doningar.
          Idag kör jag buzzerfisket (även spinnerbait/swimbait) med mitt Strike Pro Hamer spö,
          visserligen är det lättare att fastna i näckrosorna med ett kortare spinnspö men jag vågar kasta längre in för att jag vet att spöt/lina pallar med om det fastnar.

Sen kom jerkbait och mitt första jerkbete en The Pig var inte speciellt lätt att jerka med ett 11fot spö, spöt var mycket längre än min lilla plastbåt.
          Köpte mig en högervevad Amba och ett 10fot spö som inte heller var så bra för annat än wobblers.
          Många år senare skaffade jag ett 6,1fot jerkspö och även då var det svårt att hitta vänstervevade rullar.
          Jag hade enorma problem med att jerka med högervevat, det gick helt enkelt inte så bra att utöva ett så aktivt fiske med den "svaga armen".
          Trots det hade jag kört högervevat både i min ungdom och några år innan jerkfisket startade på allvar.
          Efter en veckas fiske kunde jag inte förstå varför jag använt högervevat, det är både jobbigare för mig och mer omständigt eftersom jag var tvungen att växla hand mellan kasten. Vilket är speciellt jobbigt med långt handtag.
          Dessutom hade jag alltid kört vänstervevat på haspelrullen, men multirullar fanns ju bara som högervevade förr.
          Jag kan personligen inte se det som en trend, utan mer som en utveckling pga det var mer bekvämt och smartare så.
          Samma sak med spölängden, varför göra allt mer omständigt än vad det behöver vara..?

---------------------

Den som inte tycker man kastar långt med ett modernt jerkspö har antingen fel kast-teknik eller har ställt in rullen fel.
          Jag har aldrig kastat längre än med en Predator med 0,35mm lina, Savagear Woody 6,9fot -250g och 160g big bad wolf.

Kommentera

Intressant läsning, klart jag håller med om fördelarna med dessa klingor till gäddfiske, men ni missar lite av min poäng. Hur ensidig vår bedömning av spön har blivit. (klart att det inte är kul att jerka med ett mjukt långt spö)

Jag förespråkar absolut inte mjuka svampar. jag vill ha precis det ni vill. Jag säger bara att det finns positiva egenskaper i alla spön som vi tydligen har glömt eller inte längre förstår eller har vilja att uppskatta, en annan egenskap får omedelbart negativa stämplar om det inte kan sammanfattas med de modeord som gäller.

Den som inte tycker man kastar långt med ett modernt jerkspö har antingen fel kast-teknik eller har ställt in rullen fel.
            Visst är det så, men genom att prioritera vissa saker så förlorar man andra, sen tycker nog dom flesta att det är värt att göra avkall på sånt som lätthanterlighet, mer förlåtande och precision mm. Men visst förlorar man vissa fördelar för att prioritera andra. Men alla tycks inte hålla med om det ?

Sen tror jag att mycket av spödiskussioner blir inte objektivt utifrån ett spös starka å svaga sidor utan det blir mer utifrån vad jag tycker och vill ha. Vill jag då ha något som är vitt så blir automatiskt det som är svart dåligt.
            Senast ändrad av Exxet; 2012-02-08, 09:54.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Åk till närmaste fiskebutik och Öppna plånboken.

Dags att läsa om, för nu är den här, , nästa spötrend

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              273 680 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13