Östersjötrolling 2007 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Östersjötrolling 2007

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
    har nött storjungfrun utanför söderhamn samt hornslandet utanför hudiksvall ett par dagar nu utan resultat. vad tror ni om vindarna? har det betydelse? Ska man gå på nätfiskarna så är nord som det blåst nu ett par dagar skit, nordost rättare sagt. Det är först när det slår om till syd från N el NO det brukar kunna ge nånting. Gäller det för oss trollare också?
    Har inga vetenskapliga belägg för det men jag har som regel sämre fiske vid Nordliga vindar och det gäller inte bara lax utan allt fiske, även om alla regler har undantag och den senaste laxen fångades vid NO vind men det var sämre fiske generellt den dagen än föregående med mera sydliga vindar.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Har inga vetenskapliga belägg för det men jag har som regel sämre fiske vid Nordliga vindar och det gäller inte bara lax utan allt fiske, även om alla regler har undantag och den senaste laxen fångades vid NO vind men det var sämre fiske generellt den dagen än föregående med mera sydliga vindar.
      Piggen, händer det nåt vid Understen?
      Tas det nån fisk att tala om efter ketchup effekten för två veckor sen, funderar på att åka upp till helgen kanske mest för att bekanta oss med området för nästa år så man inte kommer helt oförberedd då, kul att veta posta om du har tid mellan storlaxarna
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
        Förklara dej närmare smolt var då? Finland eller svenska älvar?
        Odlad eller utsatt fisk?
        I svenska älvar finns vattendomar som säger att viss mängd ska sättas ut som kompensation för ödelagda lekbottnar dessa fiskar har vad jag vet oftast klippta fettfenor har fått två sådana i år en ökning definitivt.

Nu har jag dock bara koll på torne älv eftersom det är till största delen den fisk som e på väg dit som vi fiskar... men där har dom i stort sätt slutat plantera ut eftersom det fanns så mycket smolt när dom räknade senast... nu e de ju bara det här lilla problemet kvar att
        smoltens överlevnads procent har sjunkit från ca 20% till 1-5% de senaste åren enligt någon undersökning.
        varför har dom ingen aning om men när det finns så mycket naturliga smolt behövs inte inplanteringen.. te.x menar dom att det 2006 skulle vandrat ut ca.800.000 yngel... mot mellan årligen 100.000-200.000 på 90-talet så varför dom inte överlever i havet sen vet man ju inte men en teori är den alltjämt ökande sälstammen,, beräkningar finns även på hur mycket lax sälarna tar å de ligger runt 200.000-300.000!! men de e ju bara spekulationer... och det är på finska forsknings resultat ja baserar mitt svar på... har helt bra länkar men dom e tyvärr på finska...

kan ju sätta in dom här så kan ni ju se på diagrammen

http://www.rktl.fi/kala/kalavarat/to...ionjoessa.html

Kommentera

Piggen, händer det nåt vid Understen?
          Tas det nån fisk att tala om efter ketchup effekten för två veckor sen, funderar på att åka upp till helgen kanske mest för att bekanta oss med området för nästa år så man inte kommer helt oförberedd då, kul att veta posta om du har tid mellan storlaxarna
          Jodå det rör på sig ännu och det togs några hyfsade i helgen men så bra som för 2 veckor sedan var det inte för då var det osannolikt bra.

Var rampar Du och bor när Du kommer upp, allt klart eller vill Du ha några tips??

Hoppas komma ut till helgen också men får se om planerna håller.

Gjorde en överraskande upptäckt när vi plockade ihop grejorna då det satt en liten lax på ena pulkaspöt ca 2dm och några hekto så den hade inte haft en chans att dra loss linan men huggit hade den gjort iaf så lax fick vi men självklart fick den simma tillbaka på tillväxt

Skitfiske på Er när ni kommer hit

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
            Var rampar Du och bor när Du kommer upp, allt klart eller vill Du ha några tips??

Hoppas komma ut till helgen också men får se om planerna håller.
            Du som är infödd, har du förslag på annan ramp än den i Grisslehamn resp. boende på Singö Camping?
            /Magic

Kommentera

• Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
              Du som är infödd, har du förslag på annan ramp än den i Grisslehamn resp. boende på Singö Camping?
              Det är en bra kombination och Anders på Singö Camping är väldigt possitiv till trollingfiskare som gäster och båtplats brukar ingå i stughyran liksom uppställning av trailern.

Jo det finns ju andra alternativ om man inte vill bo på Camping så finns det en liten 2 bäddsstuga på en ö ca 13 NM från Understen med egen brygga och ramp på fastlandet samt parkering, lite längre att köra med bil men då har man "egen kuppe" och jo det är min lillstuga och brygga jag pratar om

Sen kan man ju chansa på att rampen vid Svartklubbens lotsplats är öppen, den är normalt låst med bom och parkeringsmöjlighet saknas så det är lite lotteri att använda den.

Kommentera

• Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                Magic är den rampen i Grisslehamn som i Nynäs allmän och inget krångel parkering finns utan att det kostar skjortan?
                Kollat korten det bör vara bra lungt på sjön om man ska gå ostsidan om Singö ser rätt långt ut till Understen, ser ut som motsvarande förhållanden som att gå över havet till Landsort och vad det betyder känner jag till vet du avståndet på ett ungefär i NM? (bör vara minst tio)
                Måste säga att jag uppskattar Landsort allt mer och mer trots allt man kan gå i skyddade vatten i princip hela vägen via Dragets och bästa fisket är mindre än en halv distans från ön!!
                Många gånger trögt fiske kanske men resten är oslagbart i jämförelse helt klart. mvh
                Edit har kollat via sjökortsprogrammet ca 11 distans från Grisslehamn till Understen runt 14 till Skallen raka spåret över havet
                Senast ändrad av TAMTAM; 2007-06-27, 04:57.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Magic är den rampen i Grisslehamn som i Nynäs allmän och inget krångel parkering finns utan att det kostar skjortan?
                  Kollat korten det bör vara bra lungt på sjön om man ska gå ostsidan om Singö ser rätt långt ut till Understen, ser ut som motsvarande förhållanden som att gå över havet till Landsort och vad det betyder känner jag till vet du avståndet på ett ungefär i NM? (bör vara minst tio)
                  Måste säga att jag uppskattar Landsort allt mer och mer trots allt man kan gå i skyddade vatten i princip hela vägen via Dragets och bästa fisket är mindre än en halv distans från ön!!
                  Många gånger trögt fiske kanske men resten är oslagbart i jämförelse helt klart. mvh
                  Edit har kollat via sjökortsprogrammet ca 11 distans från Grisslehamn till Understen runt 14 till Skallen raka spåret över havet

Rampen i Grissle ligger inne på Grisslehamns Campings område (Bredvid OKQ8 macken) och sköts av dem dem har öppet 8.30 till 22.00 varje dag och det kostar 50 kr att använda den, ingen parkering inne på Campen utan på en grusplan drygt 5 min promenad bort.

Det är ganska öppet om Du går på utsidan men vid dåligt väder kan Du gå insidan och sen ta farleden ut förbi Skogskär och så gena ut mot Understen det blir lite längre men då kör Du inomskärs största delen av vägen.

Kommentera

• hej joj
                    är båten en flipper 620. Läser i forumet och det verkar som du har köpt båten nyligen. är du nöjd ? Vad har du för motor? Sitter i tankararna på att køpa en likadan. är det ståhöjd innanför taket?
                    Niklas
                    http://slasklag1.blogspot.com/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Niklas (slasklag1) Visa inlägg
                      hej joj
                      är båten en flipper 620. Läser i forumet och det verkar som du har köpt båten nyligen. är du nöjd ? Vad har du för motor? Sitter i tankararna på att køpa en likadan. är det ståhöjd innanför taket?
                      Hej Niklas! Ja jag har en Flipper 620 som jag köpte i höstas!

I ovanstående tråd finns info om min ombyggnad av båten, den är inte helt färdig än men jag gillar båten, vi kan fortsätta diskusionen i tråden jag länkar till så slipper vi hamna allt för mycket här!

Mvh
                      Johan
                      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      425 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X