Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blir aldrig några rykten runt bra japanska fyrtaktare de går och levererar under förutsättning de inte blivit skadade på något sätt, problemlösa visst oljebyte då och då precis som bilen trivsamma inget hokus pokus mirakel etc de bara fungerar, återigen därmed inte sagt att moderna 2takt maskiner är sämre men iaf mitt val är solklart
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Blir aldrig några rykten runt bra japanska fyrtaktare de går och levererar under förutsättning de inte blivit skadade på något sätt, problemlösa visst oljebyte då och då precis som bilen trivsamma inget hokus pokus mirakel etc de bara fungerar, återigen därmed inte sagt att moderna 2takt maskiner är sämre men iaf mitt val är solklart
      Ska jag tolka det som att du tycker att Honda, Yamaha och Suzuki är bättre än Optimax?
      /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
        Ska jag tolka det som att du tycker att Honda, Yamaha och Suzuki är bättre än Optimax?
        Nej du ska tolka det som att jag är otroligt nöjd med min japanska fyrtaktare!
        inget annat mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
          Jag läste om en Norsk trollare som skulle stämma en marinhandlare.Han hade köpt en Mercury optimax och vart lovad att den var bra till trolling.Norrmannen tyckte inté att den var bra till trolling och var fullständigt oxtokig.Jag läste detta på Einars sida i våras (trollingens mecka) Han hade köpt motorn i Sverige av nån handlare i krokarna runt Vänern.Min nästa motor kan mycket väl bli en Evinrude E-tec då den verkar vara en bra motor.Jag vill dock avvakta några år då jag har lite fördommar mot Evinrude.Gjorde inte Evinrude nån modell som höll på att sänka hela koncernen? Var nån riktig skitmotor som kom i slutet på 90-talet? Nån som vet bättre och kan bekräfta? Är Evinrude E-tec tystare än en fyrtaktare vid trolling? Mvh Jonas
          Hej Jonas det var den första direktinsprutade amerikanska 2taktaren kommer dessvärre inte ihåg namnet men den hade ett speciellt sådant, man hade bråttom att möta den japanska minst sagt hårda konkurrensen på den tiden sänkte OMC totalt kanadensiska Bombardier köpte hela skiten för en dollar eller så allt för att rädda amerikanska/kanadensiska jobb (precis som med bilarna kolla vilka som ligger på fallrepet nu samtliga amerikanska tillverkare i stort sett)

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
            Jag läste om en Norsk trollare som skulle stämma en marinhandlare.Han hade köpt en Mercury optimax och vart lovad att den var bra till trolling.Norrmannen tyckte inté att den var bra till trolling och var fullständigt oxtokig.Jag läste detta på Einars sida i våras (trollingens mecka) Han hade köpt motorn i Sverige av nån handlare i krokarna runt Vänern.Min nästa motor kan mycket väl bli en Evinrude E-tec då den verkar vara en bra motor.Jag vill dock avvakta några år då jag har lite fördommar mot Evinrude.Gjorde inte Evinrude nån modell som höll på att sänka hela koncernen? Var nån riktig skitmotor som kom i slutet på 90-talet? Nån som vet bättre och kan bekräfta? Är Evinrude E-tec tystare än en fyrtaktare vid trolling? Mvh Jonas
            Den första modellen av Ficht som är föregångaren till E-tec var det otroligt vanligt med totalras på, efter -01 är dom mycket mer driftsäkra
            http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Alltid känsligt med diskussioner kring bilar och motorer mellan män. Hade jag planerat att använda min stormotor till trolling så hade jag inte köpt vare sig e-tec, optimax eller hpdi. Har en polare som köpte en Optimax i våras som fick ha bärgning till hamn efter bara 20 timmars användning, dock inte trolling.
              Senast ändrad av Giganticsalmon; 2007-11-22, 19:47. Anledning: skrivfelsnisse

Kommentera

Var har du hört detta?

Jag har trollat långa pass med Optimax 225:a utan problem och har inte hört om någon annan som haft problem med sin Optimax.

Finns dock, oavsett motor, flera goda anledningar till att ha en extra/trollingsnurra, inte minst säkerhet och ekonomi.
                Vad var det för båt du hade den på?

Är lite nyfiken inför framtida planer

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inlägg
                  Alltid känsligt med diskussioner kring bilar och motorer mellan män. Hade jag planerat att använda min stormotor till trolling så hade jag inte köpt vare sig e-tec, optimax eller hpdi. Har en polare som köpte en Optimax i våras som fick ha bärgning till hamn efter bara 20 timmars användning, dock inte trolling.
                  Stämmer, ytterst sällan någon har haft problem med sina egna grejer, däremot har man alltid hört talas om pronlem med andras..
                  Nu har jag sålt min Optimax för drygt ett år sen så jag börjar kunna resonera någorlunda klarsynt. Det är dock inte helt otroligt att jag kommer att köpa båt med motor igen någon gång framöver. Det är därför jag är intresserad av ta reda på fakta - inte rykten/skvaller - om olika märken.

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                  Vad var det för båt du hade den på?

Är lite nyfiken inför framtida planer
                  En Silver Eagle CC. Finns i albumet.

Normalt trollade jag med lilla motorn (Mercury 4takt 15 hk) men om det var riktigt grinigt väder/dimma/annat körde jag med stora motorn för att kunna dra på lite om det skulle behövas. (Ibland ren lättja för att kunna använda digi-trollen...) När jag sålde båten hade stora motorn gått drygt 800 timmar och enda problemet jag haft var vatten i bensinen som frös vintertid - men det kan jag inte skylla på motorn...
                  /Magic

Kommentera

Stämmer, ytterst sällan någon har haft problem med sina egna grejer, däremot har man alltid hört talas om pronlem med andras..
                    Nu har jag sålt min Optimax för drygt ett år sen så jag börjar kunna resonera någorlunda klarsynt. Det är dock inte helt otroligt att jag kommer att köpa båt med motor igen någon gång framöver. Det är därför jag är intresserad av ta reda på fakta - inte rykten/skvaller - om olika märken.

En Silver Eagle CC. Finns i albumet.

Normalt trollade jag med lilla motorn (Mercury 4takt 15 hk) men om det var riktigt grinigt väder/dimma/annat körde jag med stora motorn för att kunna dra på lite om det skulle behövas. (Ibland ren lättja för att kunna använda digi-trollen...) När jag sålde båten hade stora motorn gått drygt 800 timmar och enda problemet jag haft var vatten i bensinen som frös vintertid - men det kan jag inte skylla på motorn...
                    Bra fart i den då

Men, hur tusan fick du ner tomgångsfarten till hygglig trollingfart? När jag körde 21 fotare med V8 så hade jag tomgångsfart på 4,2 knop

Även Suzuki 250 4-t har jag hört en del gott om vad det gäller fartegenskaper.

Kommentera

[QUOTE=magic;316233]Stämmer, ytterst sällan någon har haft problem med sina egna grejer, däremot har man alltid hört talas om pronlem med andras..

Nu är det ju faktiskt så att jag VET att han fick bogseras i hamn eftersom jag känner honom väl. Så det är inget rykte eller ngt jag bara har hört.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      734 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...