jag har hört att de inte ska palla att trolla med under längre pass. nån som fått stopp? Inte optimax:en i alla fall. Det jag hört är att de stannat under långa trollingpass och inte velat starta igen. nån som hört samma sak? vill ju inte att du ska bil liggande utanför simris utan fungerande snurra. ska du trolla mycket på stora vatten ska du nog ändå ha en extra motor som säkerhet.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Axion Visa inläggjag har hört att de inte ska palla att trolla med under längre pass. nån som fått stopp? Inte optimax:en i alla fall. Det jag hört är att de stannat under långa trollingpass och inte velat starta igen. nån som hört samma sak? vill ju inte att du ska bil liggande utanför simris utan fungerande snurra. ska du trolla mycket på stora vatten ska du nog ändå ha en extra motor som säkerhet.
I sådana fall så är det lungt för Optimaxen i alla fall...Kört ett antal sådana pass och den går som en klocka fortfarande!
Skulle vara intressant att veta vart alla möjliga och omöjliga rykten angående ditt och datt kommer ifrån
Kommentera
-
Crescent Bamse var väl som max klassad för 50 hk. Och det är ju en vikt på cirka 80 kilo för motorn. 90 hk är väl en del överkurs. Skrovet får ju ingen direkt högre toppfart av en 90 hk. Fast den drar ju bättre ett lass tokiga sportfiskare he he.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
citat:På E-tecen ska första servicen göras efter 3år eller 300 gångtimmar, vad som kommer först.
Stift, soppafilter, växelolja och impeller.
Det låter som en väldigt lång tid att inte byta olja i växelhuset på 3 år.Med en schysst Bonk, kan man slå världen med häpnad.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Axion Visa inläggjag har hört att de inte ska palla att trolla med under längre pass. nån som fått stopp? Inte optimax:en i alla fall. Det jag hört är att de stannat under långa trollingpass och inte velat starta igen. nån som hört samma sak? vill ju inte att du ska bil liggande utanför simris utan fungerande snurra. ska du trolla mycket på stora vatten ska du nog ändå ha en extra motor som säkerhet.
Skulle inte tro att just dem nya 2 taktarna Optimax och E-tech skulle vinna populäritet bland fiskeguider, trollare och yrkesfolk om dem var opålitliga!!
Kommentera
-
Nja Piggen finns nog en ekonomisk fråga här också inblandad, känner guider de har en förmåga att handla AVSEVÄRT billigare än kreti och pleti man kan ju undra varför därmed inte sagt på något vis att de nya tvåtaktarna skulle vara sämre för det vet jag inte dock en mycket välkänd guide jag brukar snacka med blev erbjuden ett välkänt amerikanskt märke praktiskt taget gratis men nää håller mej nog till mina välkända j******xxa motorer (som inte är gratis) vem vet i slutändan! mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggNja Piggen finns nog en ekonomisk fråga här också inblandad, känner guider de har en förmåga att handla AVSEVÄRT billigare än kreti och pleti man kan ju undra varför därmed inte sagt på något vis att de nya tvåtaktarna skulle vara sämre för det vet jag inte dock en mycket välkänd guide jag brukar snacka med blev erbjuden ett välkänt amerikanskt märke praktiskt taget gratis men nää håller mej nog till mina välkända j******xxa motorer (som inte är gratis) vem vet i slutändan! mvh
Kommentera
-
Har E-Tec 60hk sedan i våras och har en del åsikter om den.
Bra tryck, trots att den är 2-cylindrig. Kanske lite seg i starten.
(Hade tidigare 50hk Mercury 4-takt)
Snål som tusan, och det känns som det blivit bättre efter att jag kört den några månader.
Dock måste man hålla sig ifrån absolut full gas, stanna vid 95% så blir det bra....
Min verkar livnära sig på tändstift, har bytt 2 gånger.
Visar sig som problem med varmstarter.
Har hittills fått nya gratis av leverantören, men jag ska testa om det räcker att rengöra dom.
Ska även programmera om för XD100-olja för att se om oljeförbrukningen går ner.
Mest för att det är jobbigt att fylla på.....samt att det blir en del fiske i minusgrader
och då rekommenderas XD100.
Vet inte hur många timmar jag kört, men motsvarande ca. 55-60 heldagars fiske....
Väldigt lite trolling.
Har hört min leverantör prata om folk som fått problem med sotade stift vid trolling,
så det är inte odelat positivt om detta.
Optimax är inte samma motor och dom ska nog inte dras över en kam.
Kommentera
-
Jag har trollat långa pass med Optimax 225:a utan problem och har inte hört om någon annan som haft problem med sin Optimax.
Finns dock, oavsett motor, flera goda anledningar till att ha en extra/trollingsnurra, inte minst säkerhet och ekonomi./Magic
Kommentera
-
Ja det verkar finnas en massa negativa rykten om E-tec. I karlshamn, därjag har hemma hamn, var det enligt förståsigpåarna omöjligt att trolla med motorn. Tack för era uppmuntrade Besked ng E-tec. Vet dock inget om oljor. XD-100. Vad är det? och var köps den?
Klart jag har en extra motor när jag är ute på vidderna+ VHF+nödraketer+Trossen. Vi ses i Simris eller vid Tärnö.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
|
5 svar
734 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()