Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-tec 90 hp som trollingmotor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Blir aldrig några rykten runt bra japanska fyrtaktare de går och levererar under förutsättning de inte blivit skadade på något sätt, problemlösa visst oljebyte då och då precis som bilen trivsamma inget hokus pokus mirakel etc de bara fungerar, återigen därmed inte sagt att moderna 2takt maskiner är sämre men iaf mitt val är solklart
    Det ligger mycket i det du säger här TAMTAM. Men det som trots allt talar ..mot 4-takt är dom komplicerade motorerna (kamaxlar, ventiler, drev, kamkjedjor/remmar etc..)

2-takt låter mycket mindre komplicerat vad jag vet. Men Optimax, E-tech etc kanske också blivit lika komplicerade (i andra delar) så det kanske inte är så stor skillnad mekaniskt per i dag?

Kör ju själv Honda vilket är japansk 4-takt. Bara man öppnar motorkåpan så förstår man komplexiteten, kommer som en shock!!?? Man förstår ju då att här finns det massor av grejor som kan gå sönder

Och kanske ni mins min tilt som la av (relä som hängte upp sig), hehehe. fixat nu i alla fall.

Kompisens Suzuki 115 (dock 4-takt) väger ca 45 kg mindre än min Honda 115 !!?? Det har betydelse, helt klart. 2-taktare är ju mycket mer effektivare motorer och kan tillverkas mycket lättare än 4-takt. Har man som nu också kommit ner i soppaförbrukningen (utsläppen, avgaser m.m.) så talar allt för att 4-takt kommer att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid. Om nu inte diseln tar över som aktersnurra, hmmmmmm!
    Senast ändrad av Flodström; 2007-11-22, 22:08.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inlägg
      Nu är det ju faktiskt så att jag VET att han fick bogseras i hamn eftersom jag känner honom väl. Så det är inget rykte eller ngt jag bara har hört.
      Jo, jag förstår det, och det är sådana fakta som är intressanta till skillnad från folk som "har hört att det är många problem" men inte kan ge något konkret exempel. Jag jag var kanske lite otydlig, ditt inlägg kvalar givetvis in som ett med substans i.

(Och jag har iofs inget emot skvaller heller, men det är mer meningsfullt om det är grundat på en verklig händelse...)
      /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
        Bra fart i den då

Men, hur tusan fick du ner tomgångsfarten till hygglig trollingfart? När jag körde 21 fotare med V8 så hade jag tomgångsfart på 4,2 knop

Även Suzuki 250 4-t har jag hört en del gott om vad det gäller fartegenskaper.
        På tomgång (600 varv?) och plattvatten gick den ca 2 knop. Om det var medsjö eller vind (och ofta annars också) så la jag i ett par murarhinkar på släp (som drivankare), de dämpade farten med 0.5 knop vardera.
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Det ligger mycket i det du säger här TAMTAM. Men det som trots allt talar ..mot 4-takt är dom komplicerade motorerna (kamaxlar, ventiler, drev, kamkjedjor/remmar etc..)

2-takt låter mycket mindre komplicerat vad jag vet. Men Optimax, E-tech etc kanske också blivit lika komplicerade (i andra delar) så det kanske inte är så stor skillnad mekaniskt per i dag?

Kör ju själv Honda vilket är japansk 4-takt. Bara man öppnar motorkåpan så förstår man komplexiteten, kommer som en shock!!?? Man förstår ju då att här finns det massor av grejor som kan gå sönder

Och kanske ni mins min tilt som la av (relä som hängte upp sig), hehehe. fixat nu i alla fall.

Kompisens Suzuki 115 (dock 4-takt) väger ca 45 kg mindre än min Honda 115 !!?? Det har betydelse, helt klart. 2-taktare är ju mycket mer effektivare motorer och kan tillverkas mycket lättare än 4-takt. Har man som nu också kommit ner i soppaförbrukningen (utsläppen, avgaser m.m.) så talar allt för att 4-takt kommer att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid. Om nu inte diseln tar över som aktersnurra, hmmmmmm!
          Flodström moderna bilmotorer är utan undantag 4taktare precis lika komplicerade som du beskriver hade en Volvo motor med 31500 mil på mätaren var i utmärkt skick när jag sålde den så driftsäkerheten på 4takt kan nog anses bevisad, själv tror jag tvärtom 2takt kommer att försvinna fördelen med fyrtakt är våtsumpssmörjning med oljepump dvs lagren och alla rörliga delar trycksmörjs ger en mycket högre driftsäkerhet än 2takts oljeinblandning luktar Trabant för mej men smaken är som baken förstås.
          Fick de ihop en tvåtakt direktinsprut med våtsump vore nog även bilindustrin intresserade men knappast innan dess det finns nog ett skäl att man lämnade den tekniken redan på 50 talet
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            fördelen med fyrtakt är våtsumpssmörjning med oljepump dvs lagren och alla rörliga delar trycksmörjs ger en mycket högre driftsäkerhet än 2takts oljeinblandning luktar Trabant för mej men smaken är som baken förstås.
            Har inte just våtsumpen varit problemet även på vissa fyrtaktare? Dvs om du trollar en hel dag på vintern med låg temperatur i vatten&luft så blir oljan trög. När du sedan river spöna och dundrar fullgas hemåt så klarar inte den tröga oljan av att finfördelas över motorn med ras som följd. Känner till minst ett fall - tillfällighet eller generell svaghet?
            /Magic

Kommentera

Vad jag vet så är inte utombordare konstruerade för körning i minusgrader. Men jag kan ha fel...

Kommentera

Jag inbillar mig att 2-t finns kvar av just den anledningen att det är en bra (effektiv) konstruktion för bla båtmotorer. Att det däremot inte är 2-t i bilar är väl av precis samma anledning, 2-t ÄR ingen bra lösning i bilindustrin.
                Men frågan är väl vad som i slutändan som blir kvar? för jag tror knappast att dom stora tillverkarna kommer att utveckla och tillverka både 2-t och 4-t i all framtid, utan förmodligen kommer endast det mest miljövänliga alternativet i slutändan att finnas kvar. Frågan är då bara vilken teknik som blir "renast".
                Just nu skulle jag nog sätta en peng på 2-t, men det kan vara annat i morgon.
                Team Fanny Farm

Kommentera

2-takt är ju tvingade att försvinna om man nu menar den äldre typen utan insprutning. Eftersom dom är förbjudna att säljas. Problemet med fyrtakt blir ju servicen för folk på landsbygden. Eller för dom som helt enkelt måste ta sig långt till nån märkesverkstad.
                  Duger inte med Bosses moped och cykelverkstad i Knohult. När dessa fyrtaktare eller nya tvåtaktare behöver ompyssling. Står sig folket helt slätt med sina surt förvärvade motorer. En äldre tvåtaktare klarar ju Bosse hyfsat när han fått beställa delar från typ Stockholm (Marinshopen) om han nu får rätt prylar vill säga. Fyrtaktarna behöver ju ett speciellt instrument för felsökning som kopplas in på fyrtaktarna. Precis lika som på bilar. Och det har inte småhandlarna längre ut från storstäderna inte utbilning eller råd att anskaffa. Så mors på er därute i bushen.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                    2-takt är ju tvingade att försvinna om man nu menar den äldre typen utan insprutning. Eftersom dom är förbjudna att säljas. Problemet med fyrtakt blir ju servicen för folk på landsbygden. Eller för dom som helt enkelt måste ta sig långt till nån märkesverkstad.
                    Duger inte med Bosses moped och cykelverkstad i Knohult. När dessa fyrtaktare eller nya tvåtaktare behöver ompyssling. Står sig folket helt slätt med sina surt förvärvade motorer. En äldre tvåtaktare klarar ju Bosse hyfsat när han fått beställa delar från typ Stockholm (Marinshopen) om han nu får rätt prylar vill säga. Fyrtaktarna behöver ju ett speciellt instrument för felsökning som kopplas in på fyrtaktarna. Precis lika som på bilar. Och det har inte småhandlarna längre ut från storstäderna inte utbilning eller råd att anskaffa. Så mors på er därute i bushen.
                    Bor mitt inne i mörkaste småland nu och tycker det finns förvånansvärt gott om verkstäder som fixa service, gäller ju bara att välja rätt märke när man köper snurran så man får nära till servicen.
                    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

[QUOTE=magic;316448]Har inte just våtsumpen varit problemet även på vissa fyrtaktare? Dvs om du trollar en hel dag på vintern med låg temperatur i vatten&luft så blir oljan trög. När du sedan river spöna och dundrar fullgas hemåt så klarar inte den tröga oljan av att finfördelas över motorn med ras som följd. Känner till minst ett fall - tillfällighet eller generell svaghet?
                      Tyckte du skrev att du inte gillar hörsägen alldeles nyss!
                      Om inte detta är sådant skulle jag bli förvånad minst sagt, bilar står ute nattetid om vintern för jämnan och motorn är inte ens igång men nog fan startar och går de på morron år efter år mvh
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...