Ursprungligen postat av TAMTAM
Visa inlägg
2-takt låter mycket mindre komplicerat vad jag vet. Men Optimax, E-tech etc kanske också blivit lika komplicerade (i andra delar) så det kanske inte är så stor skillnad mekaniskt per i dag?

Kör ju själv Honda vilket är japansk 4-takt. Bara man öppnar motorkåpan så förstår man komplexiteten, kommer som en shock!!?? Man förstår ju då att här finns det massor av grejor som kan gå sönder

Och kanske ni mins min tilt som la av (relä som hängte upp sig), hehehe. fixat nu i alla fall.
Kompisens Suzuki 115 (dock 4-takt) väger ca 45 kg mindre än min Honda 115 !!?? Det har betydelse, helt klart. 2-taktare är ju mycket mer effektivare motorer och kan tillverkas mycket lättare än 4-takt. Har man som nu också kommit ner i soppaförbrukningen (utsläppen, avgaser m.m.) så talar allt för att 4-takt kommer att försvinna inom en inte allt för avlägsen framtid. Om nu inte diseln tar över som aktersnurra, hmmmmmm!

Kommentera