"fiske tom sjö" vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"fiske tom sjö" vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
    Ocharmigt kanske? Men vad ær det den fenklippta fisken som slæpps rætt i sjøn skall kompensera før? Nær man før allt i værlden inte vill att den skall blanda sig in i leken?
    Finns det någon annan anledning æn att det skall finnas fisk att fånga? Man sætter i fisk, før att den skall kunna tas upp? Put&Take?

Smolt som sätts direkt i sjön har en mycket lägre mortalitet än smolt i älven. Det är som jag förstått den största anledningen till varför den sätts direkt i sjön. Den har ingen egenvärde för kommande lekvandringar.
    -------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Tankejargongen med put & take rimmar så illa. Om trollingfiskare såg sjön som en resurs att nyttja och vårda så skulle det gynna fisket. I allmänhet ses fisket i Vänern som resurs som kan mjölkas på hur mycket som helst. Nya fiskar sätts ju i, eller?

Oavsett var fisken kommer ifrån ligger det i en fiskares intresse att vårda sitt vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av dw83 Visa inlägg
      Många säger att det inte längre finns några rena G eller K-laxar kvar,
      att alla är hybrider?
      Men hur kan det bli hybrider om det är så kontrollerat i klarälven så att K och G-lax leker på olika sträckor?
      Finns det andra ställen runt vänern där dom leker tillsammans?
      Det har bl.a spenderats åtskilliga kronor på att skapa lekmöjligheter nedströms forshaga (första vandringshindret). Det innebär att G och K-lax kan blandleka. Idioti-projekt enligt mig. Dock, om jag är riktigt införstådd, tog vårfloden och förstörde det mesta av dessa lekområden (inte helt 100% på dessa uppgifter).

I avelsfisket plockar man bort alla k-laxar över 5 kilo då de anses vara uppblandade med G-lax (åtminstone var det så för 6-7 år sedan)

Kommentera

Ursprungligen postat av dw83 Visa inlägg
        Många säger att det inte längre finns några rena G eller K-laxar kvar,
        att alla är hybrider?
        Men hur kan det bli hybrider om det är så kontrollerat i klarälven så att K och G-lax leker på olika sträckor?
        Finns det andra ställen runt vänern där dom leker tillsammans?
        Hybrid är väl att ta i, det är två arter som korsas då och avkomman skall vara steril, som Tigermuskien.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Dom tar bort alla större fiskar som går till avel fortfarande.

Sen har jag hört att det är på gång ett nationellt projekt med representanter från bla fiskeriverket, länsstyrelser osv som ska arbeta med laxen i värnern. Vu får hoppas att dom kommer igång snart och att det blir et bra resultat. Men det är ju skönt och veta att det är något på gång iaf =)

Kommentera

Har under ganska många år fiskat efter lax och öring i Vänern både privat och i tävlings samanhang, ja tycker att människorna som fiskar lax och öring här ute är rätt korkade.. Jag och min kusin var ute och fiskade och fick upp en jättefin lax på 11,6kg med fettfena och det kändes hur härligt som helst att se den fisken simma tillbaka, väl inne i land fanns massor med andra båtar som varit ute, när vi berättat om fisken så tyckte alla det var synd att den hade fettfena och snacket började - men vi har fått 4 godkända iallafall, - ja och vi fick 3 godkända och helt plötsligt betydde vår lax ingenting... Vore det inte dags för lite catch and release inom trollingfisket oxå? Visst ska man ta upp fisk till eget bruk om vill det, men vet massor med folk som säljer och ringer runt för att dom fått så mycket fisk att dom inte vet vad dom skall göra med fiskarna som dom fått, Men tydligen tycker trollingfiskarna att det är viktigare att få upp så många godkända 3 kg´s fiskar som möjligt att döda bara för att dom är över 60cm än att det finns fisk kvar i sjön. Det finns inte oändligt med fisk och det skylls på yrkefiskarna när det börjar bli dåligt men inte är det väl sportfiskarnas fel som tar upp minst lika mycket fisk varje år som dom. Nej... höj minimåttet ordentligt och minska kvoten.
            //Bölla
            [FONT="Comic Sans MS"][/FONT]Kolla gärna in min fiskesida Bölla´s Fiskesida

Ett missat samlag kommer aldrig åter...

Det är inte farten som dödar det är smällen...
            -Eller som vi cowboys säger,
            It´s not the fart that kill, it´s the smell

Kommentera

Jag bara undrar om det finns någon fond eller en förening som man kan betala in till för att stöda fisket...
              så kan man få typ en sticker eller något som man kan sätta på sin båt eller bil så andra vatten/väg traffikanter ser att man stöder fisket i våra sjöar o hav???

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                Hybrid är väl att ta i, det är två arter som korsas då och avkomman skall vara steril, som Tigermuskien.
                Det är inte två arter det är två olika stammar av samma art. Det är väl i Gullspångsälven som stammarna blandats inte i Klarälven.

Kommentera

Dom rapport som jag har fått har aldrigt varit så mycket lax på sjön som i år.Man måste lära sig att fiska rätt.MVH Jari

Kommentera

Ursprungligen postat av Bölla Visa inlägg
                    Har under ganska många år fiskat efter lax och öring i Vänern både privat och i tävlings samanhang, ja tycker att människorna som fiskar lax och öring här ute är rätt korkade.. Jag och min kusin var ute och fiskade och fick upp en jättefin lax på 11,6kg med fettfena och det kändes hur härligt som helst att se den fisken simma tillbaka, väl inne i land fanns massor med andra båtar som varit ute, när vi berättat om fisken så tyckte alla det var synd att den hade fettfena och snacket började - men vi har fått 4 godkända iallafall, - ja och vi fick 3 godkända och helt plötsligt betydde vår lax ingenting... Vore det inte dags för lite catch and release inom trollingfisket oxå? Visst ska man ta upp fisk till eget bruk om vill det, men vet massor med folk som säljer och ringer runt för att dom fått så mycket fisk att dom inte vet vad dom skall göra med fiskarna som dom fått, Men tydligen tycker trollingfiskarna att det är viktigare att få upp så många godkända 3 kg´s fiskar som möjligt att döda bara för att dom är över 60cm än att det finns fisk kvar i sjön. Det finns inte oändligt med fisk och det skylls på yrkefiskarna när det börjar bli dåligt men inte är det väl sportfiskarnas fel som tar upp minst lika mycket fisk varje år som dom. Nej... höj minimåttet ordentligt och minska kvoten.
                    //Bölla
                    härligt att höra att du fått en så fin vildlax . jag får samma svar ofta synd att den hadde fettfena kvar man blir ju så besviken när dom säger så och förbannad ibland . jag själv mäter all fisk vid hällekis träffen då får man ofta höra det fick fisk med fettfena skit oxå ?. man får försöka förklara att det är en fin genbank för nya laxar till sjön . jag tycker det är trevligt med trolling träffar men prisbordet ökar i värde och då får fiskare spelet ibland döda allt så vi kan vinna. förr var det mer att man träffades och bytte erfarenhet med varandra nu är det tyst med det . jag själv son funktionär vid hällekisträffen får knappt reda på var dom fått sina laxar nu för tiden

MVH NIMO

Kommentera

Ursprungligen postat av jari Visa inlägg
                      Dom rapport som jag har fått har aldrigt varit så mycket lax på sjön som i år.Man måste lära sig att fiska rätt.MVH Jari

inte dåligt så iafall men tanke på att laxutsätningarna minskat senaste åren och fisketrycket ökat . när laxfonden hadde pengar så sattes det ca 400 000 lax o öringungar . " det goda 90 talet" . I dag så sätts ut ca 250 000 lax ungar

MVH NIMO

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av minstfarlig, 2024-08-28, 18:46
                      5 svar
                      733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RK99
                      av RK99

Arbetar...