"fiske tom sjö" vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"fiske tom sjö" vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För att rädda och bevara laxstammarna i Vänern måste man nog tänka om lite om man nu har nån intention av att bevara nått åt eftervärlden. Nya och utökade lekområden med tillräckligt stor minimitappning med konstgjorda flommar för att rensa bottnarna är ett minimumskrav för den processen (speciellt i Gullspångsälven). Men oxå att rensa och skapa vandringsvägar (nya?) är minst lika viktigt. Först då vi har en stabil och naturlig rekryttering så kan vi hjälpa till lite med konstgjord andning: odlade laxsmolt. Det finns inga genvägar/andra valmöjligheter till det målet. I Em har man visst rivit en kraftverksdam för Emåöringen. I Danmark byggs varenda kanaliserad å tillbaka till naturliga löp, man insåg till slut vilken jäkla stor tabbe miljömässigt, landskapsmässigt och ekonomiskt man hade gjort. Det är så man måste tänka.

Personligen tror jag det är den enda och riktiga vägen att gå.
    Det betyder att det är politikerna i första hand som måste påverkas till ett nytänkande och till en ev. ny lagstiftning i sista steget.
    Här kanske EU´s miljöfonder kan stödja den processen (till lobbyister oxå kanske?)
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Wismut Visa inlägg
      Man släpper endast upp oklippt K-lax/öring till leksträckorna i älven, man sätter IOF bägge stammar men låter G-fisken endast komma till Dejefors.
      Har kollat med upp det där och dom släpper upp först och främst vild fiske men man räknar med att fylla lekområdet behövs 850 honor men om inte den vilda laxen räcker släpper man även över odlad fisk. Men man släpper inte upp de större fiskarna eftersom att historiskt sätt låg snittvikten på 3kg. Men det är bara klarälvs lax som släpps upp alltså ingen G-lax.

Jag är 99% att dom här uppgifterna stämmer. Sen kan man ju diskutera hurvida det är bra eller dåligt. men eftersom att man redan har blandat gammal vild lax å odlad så kan man väl fortsätta med det, skadan är ju redan skedd om man tycker att det är en sån stor skada egentligen. Dom har ju fortfarande samma gener det enda som sabbas är det naturliga urvalet. Eller finns det andra infallsvinklar som jag kanske borde va medveten om??=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
        För att rädda och bevara laxstammarna i Vänern måste man nog tänka om lite om man nu har nån intention av att bevara nått åt eftervärlden. Nya och utökade lekområden med tillräckligt stor minimitappning med konstgjorda flommar för att rensa bottnarna är ett minimumskrav för den processen (speciellt i Gullspångsälven). Men oxå att rensa och skapa vandringsvägar (nya?) är minst lika viktigt. Först då vi har en stabil och naturlig rekryttering så kan vi hjälpa till lite med konstgjord andning: odlade laxsmolt. Det finns inga genvägar/andra valmöjligheter till det målet. I Em har man visst rivit en kraftverksdam för Emåöringen. I Danmark byggs varenda kanaliserad å tillbaka till naturliga löp, man insåg till slut vilken jäkla stor tabbe miljömässigt, landskapsmässigt och ekonomiskt man hade gjort. Det är så man måste tänka.

Personligen tror jag det är den enda och riktiga vägen att gå.
        Det betyder att det är politikerna i första hand som måste påverkas till ett nytänkande och till en ev. ny lagstiftning i sista steget.
        Här kanske EU´s miljöfonder kan stödja den processen (till lobbyister oxå kanske?)
        håller med dig fullständigt med ökat lek och uppväxtområden för lax o öring. problemet i gullspångsälven nerstöms kratfstationen i gullspån så finns väldigt små lokaler för laxen. lilla o stora årosforsarna och det nya korta sträckan nedanför dammluckorna men det är inte så mycket . lite mer info finns här

MVH NIMO

Kommentera

Frågan gällde lax utsättningar i Vänern inte för och emot utsättningarna, dessa har förekommit under längre tid, man har INTE haft för avsikt att göra Vänern till ett put and take vatten som vissa inbillar sej utsättningarna är för att kompensera för förstörda lekområden i tillrinnande vattendrag i första hand vad gäller lax och öring sen kan man tycka vad man vill om detta faktum.....
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Frågan gällde lax utsättningar i Vänern inte för och emot utsättningarna, dessa har förekommit under längre tid, man har INTE haft för avsikt att göra Vänern till ett put and take vatten som vissa inbillar sej utsättningarna är för att kompensera för förstörda lekområden i tillrinnande vattendrag i första hand vad gäller lax och öring sen kan man tycka vad man vill om detta faktum.....
            nästan all fettfeneklippt fisk sätts ut direkt i sjön för att dom inte ska hitta upp i några älvar så den sättfisken ska fiskas upp . så vänern kommer att förbli ett put änd take vatten vare sig vi vill eller inte . den lilla vilda fiskstammen som finns kvar blir ju en framtida genbank för att odla nya friska laxar för uttsättnig.
            det diskuteras ju att man ska sluta med fenklippning och då kommer man ju den vilda fiskstammen att bli sämre . vad skulle det göra för nytta annars att släppa ut laxungar direkt i sjön

MVH NIMO
            Senast ändrad av nimo; 2008-10-22, 18:24. Anledning: tillägg

Kommentera

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
              nästan all fettfeneklippt fisk sätts ut direkt i sjön för att dom inte ska hitta upp i några älvar så den sättfisken ska fiskas upp . så vänern kommer att förbli ett put änd take vatten vare sig vi vill eller inte . den lilla vilda fiskstammen som finns kvar blir ju en framtida genbank för att odla nya friska laxar för uttsättnig.
              det diskuteras ju att man ska sluta med fenklippning och då kommer man ju den vilda fiskstammen att bli sämre . vad skulle det göra för nytta annars att släppa ut laxungar direkt i sjön

MVH NIMO
              Du ett tips ställ inte frågan på ett allmänt forum alltför många som inte är vare sej intresserade eller kunniga i sakfrågorna blandar sej i onödan skadar bara våran sak, se till att få ihop klubbar som organiserar sej FÖR vår sak lokalt istället runt sjön mvh
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av nimo Visa inlägg
                håller med dig fullständigt med ökat lek och uppväxtområden för lax o öring. problemet i gullspångsälven nerstöms kratfstationen i gullspån så finns väldigt små lokaler för laxen. lilla o stora årosforsarna och det nya korta sträckan nedanför dammluckorna men det är inte så mycket . lite mer info finns här

MVH NIMO
                Tackar för dem fina länkarna. Mycket att läsa där, och spännande. Då jag bor i Norge så är det inte lika enkelt att följa med på hur den Svenska laxfiske-förvaltningen fungerar i detalj nuförtiden. Nu vet jag mycket mer om Gullspångsälven än tidigare.

Ett sätt att utöka reproduktionsarealen för Gullspångslax och öring kan vara ett sätt som man gjort länge i Danmark (fast dom gör det i mindre skala då) är att släppa minimitappningen på 3-5m3/s från dammens övre nivå och ut i en konstgjord älvfåra. Då utökas hela reproduktionsområdet betydligt och man får fallhöjder på lek och uppväxtområdet som är mer gynnsamt för lax än öring (som har bra uppväxtområden i dem lugnare områdana längre ner). Sök EU om miljötillskott för det här, Danskarna har fått det.
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Du ett tips ställ inte frågan på ett allmänt forum alltför många som inte är vare sej intresserade eller kunniga i sakfrågorna blandar sej i onödan skadar bara våran sak, se till att få ihop klubbar som organiserar sej FÖR vår sak lokalt istället runt sjön mvh
                  Vad menar du skulle inte detta forum vara bra för mitt intresse för vänern och dess framtid . det avgör jag väll själv eller ? ordbajs blir det alltid på alla forum vad det än gäller . finns lika många svar som det finns fisk i sjön.
                  alla strävar vi väl för att ha bra fiske alla vill få fisk och jag missunnar ingen att få en god fångst eller en fantasktigt fiske upplevelse. jag själv fiskar inte mycket längre håller mest på med fiskevård på min fritid och det ger mig glädje varje höst när man ser dom första öringarna ta sig fram i ån till sina lekplatser.

MVH NIMO

Kommentera

Ocharmigt kanske? Men vad ær det den fenklippta fisken som slæpps rætt i sjøn skall kompensera før? Nær man før allt i værlden inte vill att den skall blanda sig in i leken?
                    Finns det någon annan anledning æn att det skall finnas fisk att fånga? Man sætter i fisk, før att den skall kunna tas upp? Put&Take?
                    Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bryggfiskaren Visa inlägg
                      Har kollat med upp det där och dom släpper upp först och främst vild fiske men man räknar med att fylla lekområdet behövs 850 honor men om inte den vilda laxen räcker släpper man även över odlad fisk. Men man släpper inte upp de större fiskarna eftersom att historiskt sätt låg snittvikten på 3kg. Men det är bara klarälvs lax som släpps upp alltså ingen G-lax.

Jag är 99% att dom här uppgifterna stämmer. Sen kan man ju diskutera hurvida det är bra eller dåligt. men eftersom att man redan har blandat gammal vild lax å odlad så kan man väl fortsätta med det, skadan är ju redan skedd om man tycker att det är en sån stor skada egentligen. Dom har ju fortfarande samma gener det enda som sabbas är det naturliga urvalet. Eller finns det andra infallsvinklar som jag kanske borde va medveten om??=)
                      Många säger att det inte längre finns några rena G eller K-laxar kvar,
                      att alla är hybrider?
                      Men hur kan det bli hybrider om det är så kontrollerat i klarälven så att K och G-lax leker på olika sträckor?
                      Finns det andra ställen runt vänern där dom leker tillsammans?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Kunggös, 2025-07-29, 10:29
                      9 svar
                      419 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg brollann  
                      Arbetar...
                      X