Tack Hemi nån som förstår vad mitt syfte är med tråden
MVH NIMO
Tack själv...givetvis förutsätter jag om jag har vägarna förbi att du guidar mig till typ en gullsprångare, öring eller lax i typ 10-12 kgs-klassen.. ;-) Fö tog min svenska förfader vårt efternamn, som hemmansägare, 4 hektar, vid Vänerns strand på 1600-talet...
Tack själv...givetvis förutsätter jag om jag har vägarna förbi att du guidar mig till typ en gullsprångare, öring eller lax i typ 10-12 kgs-klassen.. ;-) Fö tog min svenska förfader vårt efternamn, som hemmansägare, 4 hektar, vid Vänerns strand på 1600-talet...
Inga problem fixar storlaxen till dig du är välkommen
Man kanske ska överväga att pyssla med nån annan hobby om man tycker det är ok att kroka en fisk och släppa tillbaka den men oroar sig över den smärta fisken blir utsatt för när man tar ett gälgrepp eller rör fisken.
Jag kanske ska poängtera att jag oxå tycker att man ska behandla fisk så gott det går men tycker inte att man ska "förmänskliga" fiskar.
OT:
Verkar ha varit mycket glögg idag.
Man kanske ska överväga att pyssla med nån annan hobby om man tycker det är ok att kroka en fisk och släppa tillbaka den men oroar sig över den smärta fisken blir utsatt för när man tar ett gälgrepp eller rör fisken.
Jag kanske ska poängtera att jag oxå tycker att man ska behandla fisk så gott det går men tycker inte att man ska "förmänskliga" fiskar.
OT:
Verkar ha varit mycket glögg idag.
glögg ja där sa du nått ölen är slut haha. jo jag brukar prata med fisken skämt osido . alla har vi olika åsiker om smärta tydligen
Men fram med bevis för att de skadar och gör ont då , om du inte har de så står ja fast vid min åsikt ,
här har du från fiskeriverket av erik degerman
med EL-fiske
kom ihåg att vid all fiskhantering
exponera fisken så lite som möjligt för solljus och luft . gälarna är mycket känsliga . handskas med fisken med våta händer .
dra alldrig i fiskens huvud eller sjärt eftersom sträckning kan resultera inflation i diskarna mellan kotorna i ryggraden . hantera inte inte gällocken eftersom det lätt kan hindra blodflödet till gälarna . fiskens inälvor har inte bra stöd från muskler och bindväv . att vara längre ur vattnet ökar därför risken för innre skador . av samma orsak så hållas försiktigt (inte på magen) och hellst i sin naturilga position.
hantera inte fisk i luften vid minusgrader.
respektera fisken som en levande individ med förmåga att känna smärta
Kommentera