Tips på sidoparavaner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på sidoparavaner?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på sidoparavaner?

Nu söker jag sidoparavaner! vill ha de bästa för allround. Beställer imorgon för ska iväg på torsdag så måste ha dem tills då. Aldrig använt paravaner tidigare, men hört att det ska vara effektivt och självklart är det de då man kan använda flera spön. Tänkte köra grundgående wobbler tex Bomber 15a,16a längst ut till vänster o höger, sedan i mitten köra kanske djupgående cotton cordell, Bomber 26a, Westin jätte..

Wiggler? Black beast? Great light? Great White? Hört att Scotty linutlösare är kanon!

Kan tilläga att jag oftast fiskar i grunda små sjöar 0-5m, men ibland blir det besök även till sjöar som håller 0-15m. Har även heller ingen "trolling" utrustning. Jag kör på 15-35gram i kastvikt haspelspön som har fungerat utmärkt till trolling, men ingen aning om de funkar till paravan, Kanske måste ha en lätt sådan?

Snälla ta er tid o hjälp mig. Måste få de beställt imorgon som sagt.

OBS Raderar tråden efter önskad hjälp. Vet att det finns så pass många trådar om paravaner. Men måste få svar på mina frågor. Tack!
    Senast ändrad av johanbergqvist; 2014-11-03, 23:13.

av det jag provat är Black Beast det bästa, men det finns säkert fler svar

Kommentera

Hört att de ska vara grymma också, förutom att linutlösaren inte är det? Vilken storlek rekommenderar ni om man fiskar med dragen som jag skrev ovan?

Kommentera

jag har bara kört med Medium, bytte inte linutlösare så jag vet inte om det finns något bättre, såg ingen anledning att byta då orginalen funkade

Kommentera

Ok, kör du mindre wobblers eller större? Frågan är om de räcker med en M om man kör med tex 17cm Westin jätte?, Så jag inte beställer fel.

Kommentera

Jag kör med Black Beast medium. Jag har släåat beten up till 28 cm och runt 100 g utan problem.
            Köpte tre par på sportfisher.se för bara några veckor sen.
            Jag är helnöjd med dom.
            //C
            http://sportfisher.se

Kommentera

Jag och polarna kör med en salig blandning av paravaner, Black Beast M, Great White och Light samt Ghost. Ghost drar hårdast och ligger alltid längst fram, därefter Great White och sedan jämnt skägg mellan Black Beast M och Great Light. Alla är grymma paravaner men till lättare haspelspö skulle jag rekommendera en Great Light.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                Nu söker jag sidoparavaner! vill ha de bästa för allround. Beställer imorgon för ska iväg på torsdag så måste ha dem tills då. Aldrig använt paravaner tidigare, men hört att det ska vara effektivt och självklart är det de då man kan använda flera spön. Tänkte köra grundgående wobbler tex Bomber 15a,16a längst ut till vänster o höger, sedan i mitten köra kanske djupgående cotton cordell, Bomber 26a, Westin jätte..

Wiggler? Black beast? Great light? Great White? Hört att Scotty linutlösare är kanon!

Kan tilläga att jag oftast fiskar i grunda små sjöar 0-5m, men ibland blir det besök även till sjöar som håller 0-15m. Har även heller ingen "trolling" utrustning. Jag kör på 15-35gram i kastvikt haspelspön som har fungerat utmärkt till trolling, men ingen aning om de funkar till paravan, Kanske måste ha en lätt sådan?

Snälla ta er tid o hjälp mig. Måste få de beställt imorgon som sagt.

OBS Raderar tråden efter önskad hjälp. Vet att det finns så pass många trådar om paravaner. Men måste få svar på mina frågor. Tack!

Hej Johan Bergqvist;

Offshore OR-12 här http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm har fungerat perfekt för mig sedan 1997 både i Hornavan, Mälaren, Vänern, Vättern och Östersjön vid trolling efter Gös, Lax, Röding och Öring. De gula paravanerna med röda varningsflaggor både syns på långt håll och sträcker utomordentligt bra. Jag brukar köra med tre par OR-12 på vardera sidan av båten plus dubbla båtspön....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Johan Bergqvist;

Offshore OR-12 här http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm har fungerat perfekt för mig sedan 1997 både i Hornavan, Mälaren, Vänern, Vättern och Östersjön vid trolling efter Gös, Lax, Röding och Öring. De gula paravanerna med röda varningsflaggor både syns på långt håll och sträcker utomordentligt bra. Jag brukar köra med tre par OR-12 på vardera sidan av båten plus dubbla båtspön....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

www.trumman.com
                  Lessen Firehand, har använt både svenskt och amerikanskt och sedan länge ligger samtliga (även Church) USA alternativen i skrotlådan, Black beast/White goat SWEDISH made är totalt överlägsna, du anar inte HUR stor skillnaden är......lovar tro mej! mvh
                  (jag har kört plus 200 gr på dessa och de sprider sej bra iaf, sanslöst bra grejor är det, tricket ligger i den vinklade kölen... de är väldigt lätta för man utnyttjar just denna den vinklade kölen med bra balans mot dragpunkt, ej heller är de större än motsvarande USA alternativ där man ikke uppenbarligen upptäckt just detta... den vinklade kölen)
                  Senast ändrad av TAMTAM; 2014-11-04, 17:18.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kör med blackbeast xl dom gångerna jag trollar gädda. Lite stora kanske, tror inte du blir missnöjd med M modellen ifall du köper blackbeast.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                    8 svar
                    743 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg dhaglund  
                    Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                    1 svar
                    250 visningar
                    0 gillar