Tips på sidoparavaner? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på sidoparavaner?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu betyder ju inte detta att USA alternativen går bort på det viset...
    De fungerar oxå utan tvekan, skillnaden ligger i om du laddar på REJÄLT med bly för att komma ned i vattenlagren, då är LMPs grejor totalt överlägsna, notera det finns fler alternativ, jag refererar bara till de amerikanska endast i jämförelse, har endast kännedom om i princip samtliga USA samt LMPs grejor, dock att någon skulle slå LMP på fingrarna även om de INTE är amerikanska så skulle jag bli förvånad... minst sagt, reserverar mej där.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Säger så här i slutändan, ska du köpa spöparavaner, kostar en slant trots allt, läs på och syna marknaden, vore jag som du tveklöst LMP dock ska INTE andra evt svenska alternativ underskattas, vet ej men samtliga de amerikanska no way, bara ett tips och lycka till med köpet!
      (det ligger i kölen, den vinklade kombinerat med en rätt infästningspunkt och just här har LMP hittat riktigt bra rätt enligt min åsikt, inget bly på dem förekommer så de väger mycket lätt och notera dyker aldrig, jag har iaf aldrig sett det förutom om stor fisk på linan, om så sänk spötopp och vänta in dem, samma vid invevning ingen fisk håll alltid ned spötopp, det klarnar vid lite vana lovar)
      Senast ändrad av TAMTAM; 2014-11-04, 17:45.

Kommentera

Olika paravaner har sina för och nackdelar. Black beast, drar ruggigt bra, ffa i högre farter. Nackdelen är, som jag ser det, trist orginalutlösare (men funkar), drar dåligt vid låga farter och lämpar sig därför inte alls särskilt bra till flötestrolling, och anledningen varför jag gjorde mig av med mina, de sätter sig på tvären under ytan vid drill och drar tungt som en rysk ubåt. Förstör drillen helt och hållet, och kan rent utan försvåra intagning av fisk. Denna paravan drar STOOORA beten upp till 3 knop utan att släppa efter... S versionen räcker gott och väl till westinare mm, om nu inte magnumvobbler är aktuellt.

Great white är enligt mig en mycket bra allaroundparavan. Passar bra till beten upp till 150 gram (eller tyngre om det är skedlösa gummibeten, typ (har kört 40cm gummi no probs)). Fiskar även riktigt bra vid låga farter, typ flötestrolling. Orginal kommer dom med min favoritutlösare, som jag kör på alla mina paravaner numer, scotty minigrip. Nackdelen med great white är att de kan släpa efter vid höga farter och större beten. Typ en butch (som går rätt tungt) i 2.5 knop är nära nog max vad den klarar utan att helt tappa sin sidofunktion...

Som jag hört det med de som fiskat mycket med paravan och provat många olika är det ghost som ska vara dom vassaste, drar tydligen både riktigt tunga beten, går långt ut, och passar bra till flötestrolling. Dock är detta en paravan som har en prissättning som saknar motstycke!

mvh
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Använder själv aldrig "originalutlösaren" vill helst ha den så hård som möjligt så jag kan avlägsna vid båt dvs den sitter där den sitter på linan tills den kommer till båten, på så vis får du aldrig falsklösningar i elak sjö, kanske man måste skilja på användningsområde här, sysslar ikke med annat än gös och laxtrolling, inte tung exv flötestrolling eller så reserverar mej här vet inget i saken.
          (dock skulle jag fortfarande nog förlita mej på LMP till att börja med som sagt om andra gör det bättre.. hakan i gatan blir det!)

Kommentera

"förstör drillen" samtliga spöparavaner gör just detta, dyker de så kämpar du hem spöparavan i första hand iaf så länge de INTE löst på linan, det är just därför jag använder stora boards i öppen sjö som ikke är utan sina nackdelar heller.. lovar
            (gösen är ett perfekt objekt för spöparavaner, även mindre lax och havsöring, dock stor fisk i öppen sjö mindre roligt men visst går det oftast)
            (fiskar du stor fisk säg i Östersjön kommer du få många hugg men oxå mista många, skillnaden ligger i mot riktiga boards mothugget, använd alltid SYLVASS krok, mycket viktigt!
            Senast ändrad av TAMTAM; 2014-11-04, 18:03.

Kommentera

Super tack till er alla som hjälper! Det står mellan Black beast storlek M eller Great Light. Som jag sagt förut så har jag vanliga haspelspön mellan 10-35gram i kastvikt och fiskar i stort sätt bara med de dragen jag nämnde. Så blir väll att jag måste ha lättare paravaner?. Jag håller till i mindre sjöar. Är rätt ny med detta med trolling som ni säkert förstår. Kör med en Watersnake 54lb elmotor. Har haft bäst resultat i 3ans växel, vad det är i knop har jag ingen aning om. Men om ni måste välja mellan Black beast eller Great Light, vilka kör ni på? Ha då i åtanke mina spöns kastvikt. Får åka till affären imorgon.
              Tack återigen!

För att påminna er så är det mest Bomber 15a-16a-25a, Westin jätte 17cm som gäller.
              Great White har jag hört ska vara duktigt tunga och enbart för större beten? Känns inte som att jag behöver så stora paravaner till mina sjöar.. Ångest hehe. Annars får de bli o köpa ett par sedan köpa ett till o se vad som passar bäst vid ett senare tillfälle.
              Senast ändrad av johanbergqvist; 2014-11-04, 21:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Lessen Firehand, har använt både svenskt och amerikanskt och sedan länge ligger samtliga (även Church) USA alternativen i skrotlådan, Black beast/White goat SWEDISH made är totalt överlägsna, du anar inte HUR stor skillnaden är......lovar tro mej! mvh
                (jag har kört plus 200 gr på dessa och de sprider sej bra iaf, sanslöst bra grejor är det, tricket ligger i den vinklade kölen... de är väldigt lätta för man utnyttjar just denna den vinklade kölen med bra balans mot dragpunkt, ej heller är de större än motsvarande USA alternativ där man ikke uppenbarligen upptäckt just detta... den vinklade kölen)
                Hej TamTam;

Du behöver inte vara ledsen för min skull! Jag har använt Offshore OR-12 http://www.trumman.com/off_shore/off_shore.htm oerhört många turer i mer än 15 års tid nu och till full belåtenhet. Det enda tillägget jag vill göra är att placera en bit dubbelvikt aluminiumfolie mellan padsen (gummiläpparna) mellan fisketurerna. Annars kan de klibba ihop och bli svåra att få isär...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
                  Super tack till er alla som hjälper! Det står mellan Black beast storlek M eller Great Light. Som jag sagt förut så har jag vanliga haspelspön mellan 10-35gram i kastvikt och fiskar i stort sätt bara med de dragen jag nämnde. Så blir väll att jag måste ha lättare paravaner?. Jag håller till i mindre sjöar. Är rätt ny med detta med trolling som ni säkert förstår. Kör med en Watersnake 54lb elmotor. Har haft bäst resultat i 3ans växel, vad det är i knop har jag ingen aning om. Men om ni måste välja mellan Black beast eller Great Light, vilka kör ni på? Ha då i åtanke mina spöns kastvikt. Får åka till affären imorgon.
                  Tack återigen!

För att påminna er så är det mest Bomber 15a-16a-25a, Westin jätte 17cm som gäller.
                  Great White har jag hört ska vara duktigt tunga och enbart för större beten? Känns inte som att jag behöver så stora paravaner till mina sjöar.. Ångest hehe. Annars får de bli o köpa ett par sedan köpa ett till o se vad som passar bäst vid ett senare tillfälle.
                  Tveklöst Great Light. Ingen av betena du nämner är ju särskilt tungdrivet så det är inga som helst problem med den paravanen. Om du dessutom vill prova på flötestrolling med paravan så har du då en som funkar väldigt bra till det också.

Kommentera

Till så "små" vobbler och lätta spön ska Great Light fungera, de är ju lite lättare till dina "klena" spön. Jag har då för mig att jag även dragit stora Westin Jätte på mina utan att de drunknat eller bara släpat bakom båten

Har inte testat Black Beast så kan inte uttala mig om dem.

Kommentera

Då lutar de mot Great Light paravanen, men den klarar alltså djupgående bomber på 6-8meter djup, tänker på bomber 25a? tycker de känns bra mycket i spöet när man kör med dem. Så inte paravanen sjunker Sedan har jag en sista fråga.. Jag brukar kolla på spötoppen om den "jobbar" så det inte har fastnat massa skit osv på wobblern. Kommer spötoppen fortfarande att "skaka" när wobblern jobbar eller de händer inte när man kör med paravan? Tack för alla svar gott folk!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av dhaglund, 2025-02-25, 21:19
                      8 svar
                      749 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg dhaglund  
                      Startad av Gös123, 2025-12-31, 15:48
                      1 svar
                      252 visningar
                      0 gillar