Gigantic tyckte jag läste att du kört Bios också?
Tycker den rulluppsättningen verkar bra ser ut att vara kvalitets grejor med Scotty spolar med utdragbara handtag och allt.
Däremot är jag inte intresserad av själva masten bara spolarna
Vad tycker du?
I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
tack för bilderna! nu börjar det klarna lite. Men jag funderar på en sak, är verkligen bussningen gängad? Den inre brickan skulle lika gärna kunna sitta fastsvetsad i axeln, skulle inte det bli samma sak?
antar att den inre brickan isf låser där gängorna slutar eller är jag ute och cyklar? När man vevar in handtaget så tar den med sej bussningen och låser där gängorna slutar, kläms åt och spolen börjar snurra
Gigantic tyckte jag läste att du kört Bios också?
Tycker den rulluppsättningen verkar bra ser ut att vara kvalitets grejor med Scotty spolar med utdragbara handtag och allt.
Däremot är jag inte intresserad av själva masten bara spolarna
Vad tycker du?
Bios spolarna är helt OK. Jag hade den tidiga varianten där bromsreglaget var skit och pajade direkt, jag bytte till rostfria vingmuttrar. Bios har fixat det. Ganska smidigt att man kan skicka ut veven och få lite bättre kraft. Enda kruxet med det var att man kunde klämma tumnageln när man skulle gör det när det gungade. Lyckligtvis så var man i regel långt ut på havet när det hände så alla svordomar och könsord som kom ur munnen stannade ombord
antar att den inre brickan isf låser där gängorna slutar eller är jag ute och cyklar? När man vevar in handtaget så tar den med sej bussningen och låser där gängorna slutar, kläms åt och spolen börjar snurra
Denna lösningen är lite annorlunda än vad som satt på min gamla båt. Det finns ingen fast axel utan altihop är lagrat i en bussning. Det sitter "flackor" på brickorna och axeln som gör så att dom inte kan snurra relativt varandra. När man vevar så gör gängan på axeln så att brickorna trycks mot spolen och låser den. Flackan på axeln går sedan inte hela vägen till bussningen där den sitter lagrad. Det blir ett litet spel mellan den inre brickan och bussningen som gör så att man fortfarande kan veva när man låst spolen med veven. Annars hade man ju klämt ihop hela skiten och det hade inte gått att veva.
Denna lösningen är lite annorlunda än vad som satt på min gamla båt. Det finns ingen fast axel utan altihop är lagrat i en bussning. Det sitter "flackor" på brickorna och axeln som gör så att dom inte kan snurra relativt varandra. När man vevar så gör gängan på axeln så att brickorna trycks mot spolen och låser den. Flackan på axeln går sedan inte hela vägen till bussningen där den sitter lagrad. Det blir ett litet spel mellan den inre brickan och bussningen som gör så att man fortfarande kan veva när man låst spolen med veven. Annars hade man ju klämt ihop hela skiten och det hade inte gått att veva.
tack för svaret gigantic, men hänger fortfarande inte med i svängarna. Vad menar du med "flackor" och att dom kan snurra relativt varandra? Antar att det fattades nåt ord där, men hänger fortfarande inte med
Litegrann jag är osäker på här. Postar en bild på mina diffuser. Vore roligt om nån kunde ta sej tid att förklara för mej som är lite trögtänkt.
tack för svaret gigantic, men hänger fortfarande inte med i svängarna. Vad menar du med "flackor" och att dom kan snurra relativt varandra? Antar att det fattades nåt ord där, men hänger fortfarande inte med
Litegrann jag är osäker på här. Postar en bild på mina diffuser. Vore roligt om nån kunde ta sej tid att förklara för mej som är lite trögtänkt.
"Flacka" får man om man planfräser en axel på en sida. Har en bricka motsvarande plan så låses ju brickan mot axeln från att rotera. Se bifogat.
Kommentera