Ursprungligen postat av Fiskarn0383
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ismeteproffs !!
Collapse
X
-
Tur att du aldrig tagit en gädda över 7 pannor med den attityden o inställningen du har...Ursprungligen postat av Fiskarn0383Om du måste sparka runt på den måste du öva upp tekniken rejält. Det var ju när man var runt 4-5 år gammal det behövdes.
Kan guida dig genom processen så du kan öva.
1 dra in gäddan med snabba jämna tag.
2 svinga upp den på isen när den kommer. OBS släpp ej linan.
3 Vänd dig om. Om du gjort rätt ligger gäddan nu strax fram för dig i lagom spänd lina så huvudet kommer upp några cm från isen. detta paralyserar den så den ligger still.
4 En snabb spark och gäddan är död. Och den har inte ens varit ur vattnet en sekund.
Vi fick 13 gäddor idag. 13 sparkar och inte en enda rörde en fena efter detta.
Kommentera
-
De som var matnyttiga gick till det lokala ålderdomshemmet där de gamla skall få sig en god middag. De små ligger rensade i frysen och väntar på att bli kattmat.Ursprungligen postat av Basshunter Visa inläggÄter ni gädda eller är ni bara ute för att döda lite fisk?
Kommentera
-
Tyvärr har jag ju gjort det. Och tyvärr har alla över 7 blivit klubbade. Detta eftersom de blivit tagna vid trolling tävlingar. Jag fattar dock inte vad du menar med att det är fel på min attityd och inställning. Vid angelfiske med angelkrok kan man inte köra CR. Om du testat hederligt angelfiske och sett skadorna en sån krok ger hade du förstått. Är det dessutom under nollan bör man inte köra CR heller pga risken att de blir blinda. Om man nu inte vill kroka av i vattnet och låta bli att lyfta upp och väga fisken.Ursprungligen postat av roppin Visa inläggTur att du aldrig tagit en gädda över 7 pannor med den attityden o inställningen du har...
Ibland vid bra och milt väder tar jag fram mina ismetespön och då gör jag som alla er andra och kör CR.
Vi fiske på sommaren kör jag nästan uteslutande CR med undantag för trolling tävlingarna och någon abborre eller gös ibland.
Det JAG däremot reagerar på är de flesta som skrivit i den här trådens attityd istället. Att hoppa på och spotta på någon som inte kan försvara sig. Och att dessutom klanka ner på alla som inte alltid släpper tillbaka sin fisk.
Häxjakten på den här sidan har blivit mer och mer intensifierad. Och det är inte kul. Gick med här för att få byta erfarenheter och tips. Kolla på fina fiskebilder och så vidare. Men på senare tid blir det fler och fler sådana här trådar där det klagas på hur folk gör när de fiskar(oftast något hittat på youtube också så att den som är med på filmen inte vet att en massa folk sitter och snackar skit om honom på fiskesnack) och i fotoalbumet klagas det hela tiden om ditten och datten på korten.
SKÄRPNING!!!!! Och det gäller alla skitsnackare. Tillbaka till det vesäntliga och det är att fiske är KUL!
Kommentera
-
Äsch då, tråkigare än jag trodde du får försöka hålla dig till sommar fiske då om det blir för svårt för dig att använda 3-kroks tackel på dina angeldon!
Ang minus vid ismete så har jag och vet av måånga återfångster som har varit uppe vid minusgrader och vägts, måttats och fotograferats.
Givetvis har dem krokats av vid hålet för att skona gäddan.
Är väl ganska sunt förnuft att släppa tillbaks fisken om man vill ha fortsatt bra fiske och är väl just det dom flesta på denna sida står för..
Men det har alltid och kommer alltid komma killar som dig som gör allt för att simma mot strömmen och sticka ut med att säga att du stolt klubbar alla gäddor.
Om du tänker lite så kanske du kommer på att du drar igång en debatt som med största sannolikhet kommer leda till att du får endel hårda kommentarer.
Men visst det är upp till var och en, men om du nu tycker att det är så gräsligt att folk förespråkar C&R här så kanske du inte behöver skriva ut hur mycket gädad du klubbar..
Kommentera
-
För det första har jag aldrig skrivit att jag klubbar alla gäddor jag fångar. Bara de på angelkrok.Ursprungligen postat av roppin Visa inläggÄsch då, tråkigare än jag trodde du får försöka hålla dig till sommar fiske då om det blir för svårt för dig att använda 3-kroks tackel på dina angeldon!
Ang minus vid ismete så har jag och vet av måånga återfångster som har varit uppe vid minusgrader och vägts, måttats och fotograferats.
Givetvis har dem krokats av vid hålet för att skona gäddan.
Är väl ganska sunt förnuft att släppa tillbaks fisken om man vill ha fortsatt bra fiske och är väl just det dom flesta på denna sida står för..
Men det har alltid och kommer alltid komma killar som dig som gör allt för att simma mot strömmen och sticka ut med att säga att du stolt klubbar alla gäddor.
Om du tänker lite så kanske du kommer på att du drar igång en debatt som med största sannolikhet kommer leda till att du får endel hårda kommentarer.
Men visst det är upp till var och en, men om du nu tycker att det är så gräsligt att folk förespråkar C&R här så kanske du inte behöver skriva ut hur mycket gädad du klubbar..
För det andra har jag aldrig påstått att jag har något emot att folk här förespråkar CR. Jag har bara nåt emot att det blir häxjakt så fort det kommer fram en bild eller film där en fisk har omkommit. Har ju skrivit att jag själv oftast tillämpar CR. Men däremot verkar vissa hysa agg mot dom som inte alltid tillämpar CR som jag skrev innan. Och det är detta jag stör mig på. Har aldrig hör någon som stört sig på att jag släppt tillbaka en fisk. Så varför skall jag störa mig på att nån slår ihäl en fisk. Avundsjuka? För att dom fick fisk och inte jag?
För att återkoppla detta till filmen som för övrigt inte har något med ismete att gör eftersom dom anglar. Men varför kasta en massa skit på dom. Antar att de la ut filmen just för att gäddan hoppar upp på isen efter att den lossnat. Men den tar ju slut just när han sparkar bort den från hålet så den inte skall hoppa tillbaka. Säkert en ren ryggmärgsreflex. Samma typ av reflex som vissa får med håven när en fisk släpper just brevid båten. Men sen då. Hur många fick dom? Blev gäddorna lämnade på isen? Är dom ute varje dag i veckan och utrotar beståndet? Av klädseln att dömma är dom knappast ute och anglar många gånger per decenium.
För det tredje skulle jag nog hellre använda ismete spöna om jag skulle köra med trekrok. Men mina vänner och även jag är uppvuxen med klassiskt angelfiske så det är det vi använder de gånger vi är ute tillsammans. Men går jag själv blir det spön och rörligt fiske. Möjligtvis skulle man ju kunna byta ut kroken mot sax. (OBS ironi.)
För det fjärde så är det tusenbrödra bestånd i den sjön vi var på. Och det har det alltid varit. Så jag tror bara fisket blir bättre och med högre medelvikt om det skulle fiskas ut en massa smått. Men det skulle vi inte mäkta med hur vi än skulle försöka.
Slutligen så kan det mycket väl bli en debatt om det här. Men jag fattar inte varför det skulle bli det. Vill bara ha slut på skitsnack och mobbing.
Gör fiskesnack till ett trevligt ställe att vara på istället med tips, tricks och uppmuntringar iställlet för förnedringar och skitsnack.
Kommentera
-
Det är snarare din attityd och inställning till andra sportfiskare och fiskesnacks medlemmar det är fel på.Ursprungligen postat av roppin Visa inläggTur att du aldrig tagit en gädda över 7 pannor med den attityden o inställningen du har...
Finns betydligt fler sportfiskare i Sverige som klubbar gäddor oavsett storlek än vad det finns gäddkramare.
Bestånden med gädda klarar hur stora beskattningar som helst.Senast ändrad av Scaner; 2009-01-19, 22:14.
Kommentera
-
Varför lägga upp en länk till en sån film om det nu är så hemskt? Tror nog att dom flesta här på forumet hanterar fisken bättre.Du kanske tycker att du är duktig som har avslöjat nåt otroligt plågeri. En spark på en Gädda hua vad hemskt inte för att jag försvarar dom på filmen. Men tyvärr är det ett öde som drabbar tusentals Gäddor varje vinter.Ursprungligen postat av Basshunter Visa inläggEn Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera
Kommentera