Isborr Jula - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isborr Jula

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det står ju på Julas hemsida att de har 125, 150 och 200mm. Samt lagersaldo per butik. Bara att surfa in och kolla.

Som jag skrivit tidigare, Moraborret är inte det bästa men jag har lyckats ta mig igenom isen med mitt i 20 år utan problem. Då är jag varken norrlänning eller tävlingspimplare dock, men 191cm lång.

Jag har ett 125mm och får för varje ismetespö göra 3 hål och knacka bort isen mellan dessa. Så borret (och jag...) får kämpa bra! Funderar på att skaffa ett 200mm istället, men faktum är att mina tre hål iställer för ett underlättar landningen av stora gäddor från isen.

/Martin
    Senast ändrad av Martin_G; 2004-12-21, 22:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G
      Det står ju på Julas hemsida att de har 125, 150 och 200mm. Samt lagersaldo per butik. Bara att surfa in och kolla.

Som jag skrivit tidigare, Moraborret är inte det bästa men jag har lyckats ta mig igenom isen med mitt i 20 år utan problem. Då är jag varken norrlänning eller tävlingspimplare dock, men 191cm lång.

Jag har ett 125mm och får för varje ismetespö göra 3 hål och knacka bort isen mellan dessa. Så borret (och jag...) får kämpa bra! Funderar på att skaffa ett 200mm istället, men faktum är att mina tre hål iställer för ett underlättar landningen av stora gäddor från isen.

/Martin
      Den gäddan du inte klarar i ett 205 hål, finns den i Sverige?
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
        Den gäddan du inte klarar i ett 205 hål, finns den i Sverige?
        Ingen aning, vad har det med mitt inlägg att göra?

/Martin

Kommentera

Jag har en Moraspiral (ej köpt på Jula men vad jag förstår är det samma modell) I 175mm. Jag är jätte nöjd. Jag gav 599 för min och Jula är alltså billigare. Anledningen jag inte köpte på Jula var att deras 200mm borr var slut när jag skulle beställa.

Vidare så är 200mm och 175mm borrarna samma spiral. 200mm borren har bara lite längre skär så man kan köpa till så har man både 175mm och 200mm borr.

Kommentera

Läser ni inte när man varnar för pissisborrar. Köper ni den blå med raka skär får ni ett elände när det är kallt ute. Hela nederdelen av borren fryser ihop till en isklump. Sedan snurrar den bara runt, runt utan att få grepp på isen. Sedan går det inte att knacka bort isen med risk för att man skadar skären. Att snåla på nån hundring och få en Mora med svängda skär är bara idiotiskt. Fast vissa ser mer till priset än nyttan.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
              Läser ni inte när man varnar för pissisborrar. Köper ni den blå med raka skär får ni ett elände när det är kallt ute. Hela nederdelen av borren fryser ihop till en isklump. Sedan snurrar den bara runt, runt utan att få grepp på isen. Sedan går det inte att knacka bort isen med risk för att man skadar skären. Att snåla på nån hundring och få en Mora med svängda skär är bara idiotiskt. Fast vissa ser mer till priset än nyttan.
              Precis, det är väl därför en del förespråkar Lazer istället för Rantanen...

Kommentera

KG, nu läser du på dåligt. Den ljusblå med raka skär är just den enda Moran som är kass. Isen fäster helt enkelt lättare på den nertill på grund av konstruktionen med raka skär. Händer inte på dom andra modellerna i nån utsträckning alls. Inte mer än på nån Rantanen.
                Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

KG, nu läser du på dåligt. Den ljusblå med raka skär är just den enda Moran som är kass. Isen fäster helt enkelt lättare på den nertill på grund av konstruktionen med raka skär. Händer inte på dom andra modellerna i nån utsträckning alls. Inte mer än på nån Rantanen.
                  Menade nog mest det där med "Att snåla på nån hundring och få en Mora med svängda skär är bara idiotiskt." Lägger man på nåra hundra på en Lazer så får man ju en riktig borr... Den vanliga blå är ju inget vidare, men fiskar man bara ett fåtal gånger per år så kan den ju duga, dessutom ska man ju helst inte ismeta när det är väldigt kallt så då blir ju inte nedisningen nåt stort problem.

Kommentera

Lazer är en mycket prisvärd isborr!
                    Finns i strl: 125 mm, 150 mm och 200 mm.
                    Hååååven!!!

Kommentera

Definiera svända skär.

Mina skär är raka men eggen är något böjd är det det du menar med svängda skär? För isåfall kanske ändå min Mora inte är av samma modell som den Jula säljer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...