Isborr Jula - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Isborr Jula

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Martin_G
    Ingen aning, vad har det med mitt inlägg att göra?

/Martin
    Därför att det e smidigare att borra ett än 3 hål?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Därför att det e smidigare att borra ett än 3 hål?
      Helt klart! Men även om gäddan får plats i ett enda större hål är det lättare att styra upp den genom isen i mina icke-cirkulära hål. Man kan sticka ner armen och gälgreppa den i värsta fall, det brukar vara svårt med ett enda hål.

Inte för att jag rekommenderar detta kontra ett större hål, det är det för mycket jobb med. Men det blir enklare när gäddan trilskas.

/Martin

Kommentera

Uppdatering på denna tråd. Jag har köpt 200 mm borret från Jula i Skara á 499:-. Tyvärr har inte isen lagt sig ännu så jag har inte kommit ut för att testa det. Däremot lägger jag gärna upp bilder om någon är intresserad av det. Säg till.

Edit: Borret ser stabilt ut!
        Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

har jobbat på jula o dom har inget ut av riktig kvalitet på nån utav varorna där. kanske glödlampor o sånt shit men inte fiskesaker. där har dom bara mest piss. liksom allt annat. typ personalen.
          //Me

Kommentera

Polarn har köpt en 200mm jula borr å den borrar kanon än så länge iaf...
            Men den har väl bara vart ute på en sådär 6-7 pass på lite is....
            Så svårt å säga om den håller lr inte...

Jag vart faktiskt lite imponerad hur bra den tog...
            Kråkan

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
              har jobbat på jula o dom har inget ut av riktig kvalitet på nån utav varorna där. kanske glödlampor o sånt shit men inte fiskesaker. där har dom bara mest piss. liksom allt annat. typ personalen.
              Moraspiralen är dock ganska känd.

Kommentera

jo men tidigare i tråden så sägs de finnas olika kvaliteèr på borrarna.
                //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
                  jo men tidigare i tråden så sägs de finnas olika kvaliteèr på borrarna.
                  Ja. 125 mm borrarna sägs ha raka skär. När jag tittar i PDFen på KJ Eriksson AB så förstår jag dock inte vad som menas. Alla skären ser likadana ut i mina ögon, det enda är att de är i olika storlek.

Kommentera

Ur

Jag följer med intresse diskussionen om isborrar. Jag och alla andra jag känner som pimplar lite seriöst använder BARA UR-Rantanen. Har haft Mora och sån't skit tidigare. Nu har min UR gått i säkert 15 år och fungerar klockrent, aldrig haft något problem med någonting. Byter skär för en hundring ungefär vartannat år. Låt er inte luras, köp en UR-Rantanen så kommer ni inte att ångra er. Vill ni ha ytterligare argument så åk på en pimpeltävling och se vad de använder för borrar där! Ser ni någon som använder en Julaborr så skulle jag bli förvånad! Kan även rekommendera Nokias vinterstövlar om ni inte vill frysa om fötterna och dessutom gå behagligt ( de med fast foder).

Kommentera

Rogga 3. Nu är det andra stövlar som gäller. Nokia är man bara tvingad att använda när man behöver ha broddgaloschen. På grund av att dom nya varma stövlarna behöver större storlek och är kraftigare som stövel. Nokia var på topp för en 5 år sen. Nu har andra märken lätt tagit över. Angående ditt resonemang om Rantanen så är det också en gammal uttjatat sanning. Idag har Rantanen fått känning av Mora i antal varv och snabbhet. Att massorna följer varann är ju ett välkänt svaghetstecken hos människorna. Jag var inte svag ens på den tiden jag tävlade i pimpel. Jag hade min Mora Expert Elit. Och jag kan lova dig att jag piskade upp många gånger en tredjeldel av dessa Rantanen freaks. Om du inte hittar nån fisk, vad hjälper då ett varv hit eller dit. Och vid stöp så var Rantanen oduglig. På grund av dess kraftiga skärvinkel. Mora är bra i pris och har massa olika varianter av borrtyper som passar vartenda fisketomte. Den blå med raka skär är däremot en katastrof. Men för dom som fiskar ett par gånger om året duger den. Och till dom som inte ser skillnad på ett svängt och ett rakt. Behöver nog gå till en ögonläkare.
                      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
                      9 svar
                      251 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Arbetar...