Lambar, i så fall konstigt att dom flesta jag känner fryser i Nokiastövlar. Även om man lagt i värsta inläggen och bra sockor. Dom nya typerna av stövlar har ju byggt dom så att dom isolerar mot markkylan. Nokia måste tänkt tvärtom. Sedan är dom hala utav bara satan. Och ännu värre efter ett par år när dom torkat och slitits ut undertill. Blir som gamla slitna vinterdäck. Därav namnet Nokia.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Isborr Jula
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanenOch till dom som inte ser skillnad på ett svängt och ett rakt. Behöver nog gå till en ögonläkare.
Tittar man på skären på i PDFen (mindre bild länkad nedan) så ser man att skärytan går i en båge, likt de andra. Jag kan inte se att de skulle se ut som ett gammalt rakblad, vilket jag fått för mig att du menar. Tittar man på hur de sitter på den lilla borren, så sitter de i vinkel, vilket naturligtvis är en förutsättning för att den ska borra.
Eftersom jag jag isfiskar 5-10 ggr per år, enbart för gemytligheten så har jag inte stor erfarenhet av isborr. En brasa på isen, några angeldon och om jag haft tillgång till en borr, så har lite pimpling också kommit in i bilden. För mig ersätter Mora-spiralen 200 mm en yxa vilket sannolikt kommer bli en enorm skillnad. Därför missuppfattar jag säkerligen vad ni menar med "raka skär" men jag frågade för att lära mig, inte för att få kommentarer utan svar.
22 kB JPG av Mora-spiralenskärMatpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AndreasTack. Jag ser inte skillnad på dem, förutom storleken, och trots allt går jag en gång årligen till ögonläkare (obs ej optiker). Men eftersom jag uppenbarligen har synfel ändå, så kan du väl du vara så vänlig och förklara vad det är för skillnad på de båda skären förutom just storleken, istället för att mobba mig för mitt okända synfel? Jag mobbar inte dig för den olyckliga meningsuppbyggnaden i ovan citat.
Tittar man på skären på i PDFen (mindre bild länkad nedan) så ser man att skärytan går i en båge, likt de andra. Jag kan inte se att de skulle se ut som ett gammalt rakblad, vilket jag fått för mig att du menar. Tittar man på hur de sitter på den lilla borren, så sitter de i vinkel, vilket naturligtvis är en förutsättning för att den ska borra.
Eftersom jag jag isfiskar 5-10 ggr per år, enbart för gemytligheten så har jag inte stor erfarenhet av isborr. En brasa på isen, några angeldon och om jag haft tillgång till en borr, så har lite pimpling också kommit in i bilden. För mig ersätter Mora-spiralen 200 mm en yxa vilket sannolikt kommer bli en enorm skillnad. Därför missuppfattar jag säkerligen vad ni menar med "raka skär" men jag frågade för att lära mig, inte för att få kommentarer utan svar.
22 kB JPG av Mora-spiralenskär
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KG?Dom skären du länkar till är "platta", skären på en Lazer är böjda uppåt s.a.s. Hittar ingen bra bild för att kunna förklara vad jag menar men man ser skillnad om man jämför skären. Hursomhelst ska Lazerskären vara bättre av den anledningen, men en Mora duger fint om man pimplar måttligt.
UR-skär
annars är här ett Lazer-skär.Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esobusBtw, Öb hade moraborrar för 475:- i helgen. Men det kanske inte är så billigt.Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av AndreasSenast ändrad av KG?; 2005-01-25, 09:34.
Kommentera
-
Problemet är att vattnet fryser på moraspiralen och ganska snabbt blir hela skärpartiet en isboll. Kanske pga att det finns många ställen för vattnet att "fastna" och sedan frysa. Har aldrig testat Lazer så jag vet inte varför det inte sker på detta.
MEN, detta gäller bara vid riktigt kallt väder. Om det är över ca -8 kan man bortse från detta. Skulle det nu hända kan man knacka bort isen ganska lätt med en isskopa av metall när det börjar bygga på, inget större problem om inte man är tävlingsfiskare och stressar runt på isen.
/Martin
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Sundström76, 2024-12-30, 23:58
|
9 svar
251 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
![]()